Tänkte höra om detta är ok lagt av takpannor? huset är ca 1 år gammalt.
Pannorna ser inte ut att ligga helt rakt och kollar man på plåten långt ut så täcker den olika mycket på sista raden.

• Del av hus med tegelröd takpannor, snedtak, vit stupränna och fasaddetaljer, grå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser andra sidan ut?
Ja det är inte så vackert gjort,men går ju justera till

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Om taket är tätt skulle jag nog inte brytt mig om att pannraderna inte ligger helt rakt. Jag skulle dock se det som ett teckan på att jag skulle vilja titta lite nogrannare på allt arbete på huset firman som lagt taket gjort.

Överlappet på pannorna ser väl okej ut (jag har själv s.k "öststattak" med obef. överlapp) förutom när det gäller nockpannorna som ser ut att ligga med för lite överlapp?

Hej
Ja det där är inte vackert...
Det borde de fixa på 2 årsbesiktningen.
Lycka till och trevlig helg.

/Workingclasshero

Jag tycker nog att det ser bättre ut på andra sidan

• Tak med röda tegelpannor, vit stupränna, grå himmel, hörn på husfasad, byggnadsdetaljer, nordisk arkitektur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mät även om gaveltakfoten är rak, om den är sne kanske pannorna trots allt ligger rakt.
Kanske vindskivan är spikad sned.

Sånt skulle jag inte godta.

• Gilla
Uwe H
  • Laddar…
Det är bäst att jag inte skriver vad jag tycker om sådana arbeten. Som takläggare förstår jag inte hur man kan leverera ett sådant resultat. Yrkesstolthet verkar vara ett främmande ord.

• Gilla
sturnus och 2 till
  • Laddar…
Taklagsfest har man efter, inte innan!!

V
Baunz Baunz skrev:
Tänkte höra om detta är ok lagt av takpannor? huset är ca 1 år gammalt.
Pannorna ser inte ut att ligga helt rakt och kollar man på plåten långt ut så täcker den olika mycket på sista raden.
Lidit någon skada?

V Villaägarenr1 skrev:
Lidit någon skada?
Skada?

Minnie Mesola
Jag tycker takläggarna visat tecken på stor arbetsiver samt skicklighet, speciellt knycen upp mot nocken, för jag har lagt ett likadant tak utan någon som helst tidigare erfarenhet eller tankar på att raderna skulle bli raka, men det blev de mer eller mindre av sig själva.

Minnie

Det ser rätt så amatörmässigt ut.
Att inte använda nickpannan som är avsedd vid avslut mot vindskivor verkar vara standard idag.
Det ser även ut som att stuprörsböjen inte är ordentligt påträdd på vattkupan.
Hängrännan ser ut att sitta långt innanför pannorna?
Har du fler bilder på taket där plåtarbeten syns?

V Villaägarenr1 skrev:
Lidit någon skada?
Varför inte bara konstatera att det är ett skitjobb utfört av dessa hantverkare som ska rättas till? Det ska inte se ut på detta sätt oavsett om det är funktionsdugligt eller inte.

• Gilla
Kätting och 3 till
  • Laddar…
Vääääldigt lite överlapp på nockpannorna?

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.