Byggahus.se

Takpanna med märkning som ser ut som ett "F"?

1. C
    Medlem · Stockholm · 83 inlägg

CrazyFin

Medlem
    Efter 8 år i ett nybyggt hus (vi har inte varit med och byggt så vi har inte koll på material etc. Vi köpte huset när det stod färdigt.

Jag har varit i kontakt med Benders och det är inte takpannor från dom som har den här märkningen:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Taktegelpanna - märkning okänd.jpg

Det ser ut som ett "T" eller ett "F"?

Kan det möjligtvis vara S;t Eriksbetong?

Jag skall självklart kolla med byggaren också men jag tänkte att det finns någon riktig takpanne-guru här på forumet som är snabbare med svaret än byggherren som är svår att få tag på. :cool:

2. C

CrazyFin

Medlem
    Svarar mig själv efter att ha hittat loggan på nätet till slut.
    I ett svagt ögonblick kom jag på att jag hade köpt en specialpanna för att kunna göra en mastgenomföring för min antenn och när jag hittade det mailet så insåg jag att det ju är Örebropannan jag har!
    Loggan: http://www.logofabriken.se/orebropannan_logotyp/
    Tyvärr gjorde Örebropannan AB likvidation under 2014... :(

Jag måttade mina takpannor och deras mått är identiska med både tvåkupiga takpannor från både Benders, Monier och S:t Eriksbetong så jag antar att om jag accepterar en viss nyansskillnad i färgerna så kan jag troligtvis välja en takpanna från någon av dom tillverkarna (förutsatt formerna på undersidan inte är helt olika)...

Örebropannan 42 cm lång.JPG
    Örebropannan 333 mm bred.JPG
    Örebropannan - ovansidan.JPG
    Örebropannan - undersidan.JPG

• Laddar…
  3. E
    Medlem · Jönköpings län · 5 inlägg

erdah

Medlem
    Tack CrazyFin, mycket användbar information eftersom jag har samma panna från Örebro takpannefabrik och nu ska komplettera. Vilken ersättningspanna köpte du sedan? Var passformen bra mot den gamla pannan?

4. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 540 inlägg

Isakare

Medlem
    Formen på¨pannan på bilden, formad som havsvågor, är väldigt lik Zanda.
    Kanske var det Örebro som tillverkade Zanda ??

5. C

CrazyFin

Medlem
    Det visade sig att min granne som har ett likadant hus hade ett par stycken över som jag fick av honom så jag testade inte vidare med alternativa märken.

Jag skall dock göra en inventering av taket nu i slutet på september och kolla om det är några pannor som behöver fixas så jag lär behöva göra en ny djupdykning i alternativa märken.

6. E
    Medlem · Jönköpings län · 5 inlägg

erdah

Medlem
    Tack fört svar! (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.