501 läst ·
5 svar
501 läst
5 svar
Takomläggning, orimlig faktura
Hej,
Jag är i full gång med att ta in offerter för att lägga om ett tak från 70-talet här i Stockholmsområdet, och jag skulle uppskatta era tankar.
Taket som ska läggas om är cirka 210 kvm på ett enplanshus.
Det som ska göras är att byta:
Jag har precis fått den första offerten som landade på strax under 500 000 kr exklusive ROT. Då ingår inte byte av eventuell skadad råspont.
Det känns som att priset är väldigt högt? Vad tycker ni är rimligt för detta arbete? Vad har ni för erfarenheter?
Jag är i full gång med att ta in offerter för att lägga om ett tak från 70-talet här i Stockholmsområdet, och jag skulle uppskatta era tankar.
Taket som ska läggas om är cirka 210 kvm på ett enplanshus.
Det som ska göras är att byta:
- Läkt
- Papp
- Betongpannor
- Nytt avvattningssystem
- Nya vindskivor
- Fotplåt
- Nya plåtdetaljer till ventilation
- Snörasskydd
- Hantering av demonterat material
Jag har precis fått den första offerten som landade på strax under 500 000 kr exklusive ROT. Då ingår inte byte av eventuell skadad råspont.
Det känns som att priset är väldigt högt? Vad tycker ni är rimligt för detta arbete? Vad har ni för erfarenheter?
Har du någon bekant du litar på som bytt tak och kan ge rekommendationer så är det en bra början, annars tag in många offerter och jämför noga. De omdömen som finns på nätet ska man nog ta med en nypa salt, ofta verkar negativa omdömen ha tvättats bort och vem som står bakom de positiva är inte lätt att veta. Branschen verkar dra till sig en hel del oseriösa hantverkare och både priset och kvaliteten varierar stort. Ett gott råd är att välja konventionell takpapp av hög kvalitet och inte de nyare dukmaterialen som underlag.
Även betongpannorna förefaller variera i kvalitet, Benders verkar mycket sköra och porösa.
Även betongpannorna förefaller variera i kvalitet, Benders verkar mycket sköra och porösa.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Min erfarenhet är att takbyte kan skilja 300% mellan offerter.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Orimlig faktura från hantverkare
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Rimlig uppskattning pris/tid omtapetsering, orimlig faktura?
Färg, Måla & Tapetsera -
Oskälig faktura med orimlig specifikation. Hotas med inkasso och domstol, behöver råd.
Juridik -
Takomläggning - hur stor får skillnad mellan offert och faktura vara?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Orimlig faktura hantverkare
Fritidshus