Jag såg just en lite film på ansiktsboken, för er som använder FB? Där de använder blyplåt. Det verkar se smart och trevligt att använda det. Men jag har inte sett lösningen tidigare här.
Men nu kommer frågan. Är det ok att använda det i Sverige, eller EU? Har det används på detta sätt?

https://www.facebook.com/reel/1333620141585432

J
  • Gilla
Herr-C
  • Laddar…
H Herr-C skrev:
Jag såg just en lite film på ansiktsboken, för er som använder FB? Där de använder blyplåt. Det verkar se smart och trevligt att använda det. Men jag har inte sett lösningen tidigare här.
Men nu kommer frågan. Är det ok att använda det i Sverige, eller EU? Har det används på detta sätt?

[länk]
Användning av blyplåt är i stort förbjuden inom EU med vissa undantag för renovering av kulturhistoriskt värdefulla byggnader.

RoTe
I USA använder dom fortfarande bly som tätskikt i dusch...

RoTe RoTe skrev:
Och även i färg för inomhusbruk fram till rätt nyligen. Har varit skriverier om förgiftningfall i skolor där gammal blyfärg vittrar så eleverna får i sig dammet. Det beräknas att åtskilliga miljoner fått sänkt iq till följd av detta. Nyare forskning antyder att det finns ett samband mellan blyexponering och våldsamt beteende.

J
RoTe RoTe skrev:
Inte första och sista gången dom fortsätter med farliga material i USA..

J
B Bitterhetsakademin skrev:
Och även i färg för inomhusbruk fram till rätt nyligen.
Nyligen?

J Jansson69 skrev:
Nyligen?
Har inte exakt datum men det finns fortfarande kvar i en stor mängd skolor framför allt i sydstaterna, i Sverige förbjöds blyvitt för inomhusbruk i mitten på artonhundratalet. Citerar artikeln ur minnet men USA verkar vara långt efter när det gäller miljö och hälsofrågor.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J
B Bitterhetsakademin skrev:
Har inte exakt datum men det finns fortfarande kvar i en stor mängd skolor framför allt i sydstaterna, i Sverige förbjöds blyvitt för inomhusbruk i mitten på artonhundratalet. Citerar artikeln ur minnet men USA verkar vara långt efter när det gäller miljö och hälsofrågor.
Ok du pratar om staterna då är jag med för utomhusfärgen förbjöds 1978 och inomhus på 1800 talet så blev lite konfunderad där😁

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
På grund av strävandena att minska mängden cirkulerande bly i miljön är det i framtiden endast vid renovering av kulturhistoriska byggnader som blyplåten kommer till användning. Detta gäller inte bara i Sverige utan i hela Europa.

[länk]

[länk]
Bly är relativt stabilt på så sätt. Så det kommer inte ut i naturen om inte nån direkt strimlar den. Det är samma problem med blyhagel i jakten. Det skulle behöva ett PH3 i naturen för att bly skulle börja... Och har vi kommit så längt finns det ingen natur att prata om.
Men jag förstår att det är förbjudet och varför.
Jag tyckte att det såg smidigt ut och enkelt att göra en taknock.

J
H Herr-C skrev:
Bly är relativt stabilt på så sätt. Så det kommer inte ut i naturen om inte nån direkt strimlar den. Det är samma problem med blyhagel i jakten. Det skulle behöva ett PH3 i naturen för att bly skulle börja... Och har vi kommit så längt finns det ingen natur att prata om.
Men jag förstår att det är förbjudet och varför.
Jag tyckte att det såg smidigt ut och enkelt att göra en taknock.
Kolla bevegos länk det finns bättre alternativ..

• Gilla
Herr-C
  • Laddar…
H Herr-C skrev:
Jag tyckte att det såg smidigt ut och enkelt att göra en taknock
Jo.. på ett skiffertak, och han har antagligen gjort några 1000m innan..
Kan av erfarenhet meddela att det inte är så enkelt som han får det att se ut..😁

• Gilla
Herr-C
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.