Byggahus.se
Fick just höra att i några grannländer var taklagsfesten en del av bygget som var mer än bara ett avbrott i jobbet. När takstolarna var resta sattes kransen upp av byggarna och sedan stannade bygget om ägaren inte bjöd på rejäl taklagsfest. Men, det var också tecken för att byggherren skulle betala en första delbetalning, så att säga a kontobetalning för huset och gjorde han inte det samtidigt med taklagsfesten blev det inte mer byggt naturligtvis. Fortfarande idag så är det ingen diskussion om att det ska vara taklagsfest och det direkt när kransen är uppe, även om man har moderna rutiner för betalningar. Jag blir nyfiken på om det har varit likadant i Sverige tidigare? Idag verkar ju taklagsfesten vara en tradition som är satt på undantag.

Visst är det lite synd att denna tradition till stor del är borta. När det gäller den ekonomiska delen brukar man ofta starta delbetalningen redan när plattan är gjuten. Jag bjöd mina byggare på taklagsfest i byggboden eftersom det var i februari med snö och alltför kallt för att vara i huset. Men inte blev det någon krans på taket inte ... inte ens dagens byggare vet om att det ligger inom deras 'ansvarsområde' :) Byggarna blev dock väldigt glada och sa att det var första gången de fått elegantare lunch när taket var på plats!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.