Tjabba!

Jag håller på att renovera min lägenhet och ska bygga undertak – 45 mm gles + gips, där jag även planerar att sätta in spotlights.
Jag funderar samtidigt på att montera in högtalare i taket för musiklyssning.

Har dock aldrig gjort något liknande förut, så jag undrar:

Hur kopplar man smidigast upp takhögtalare?

Behöver man någon centralenhet, förstärkare eller ”padda” för att styra ljudet?

Går det att koppla upp sig direkt från mobilen via Bluetooth, eller krävs det något extra för det?

Jag vill bara kunna spela musik (Spotify, radio osv) – inget avancerat surroundsystem.

Alla tips, erfarenheter eller produktrekommendationer tas tacksamt emot! 🙏

Rekommenderar ett besök på HiFi Klubben (eller liknande butik) så får du guidning i musiklivet.

K Kane skrev:
Rekommenderar ett besök på HiFi Klubben (eller liknande butik) så får du guidning i musiklivet.
Tack.

Letar efter folk som har liknande lösning hemma och vill dela med sig!

Purre
45mm i djup var inte mycket. Har själv bara haft i vägg och dom jag kollade på var betydligt djupare än 45mm iaf.
Då hade vi en vanlig förstärkare bara och kabel till högtalarna. Men beror på om man vill ha flera zoner, streaming, spotify connect. Så fundera först på vad du hittar för högtalare som inte är för djupa, sen o du ska ha det i ett rum eller flera rum.

Typ en sådan här klarar iaf en hel del
https://www.referenceaudio.se/produkt/wiim-amp-ultra?variant=37590&prisjakt=1

Du måste ändå dra kabel, så kör på dumma högtalare och en eller flera uppkopplade förstärkare.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Jag har ett par klassiska högtalare som är trådburna hemma. TIll dom har jag kopplat en mini-.förstärkare som också har bluetooth. Har gömt den lilla sändare och slipper den stora förstärkaren. Spelar bara via mobilen.

https://noerdic.se/collections/bluetooth-dac-och-forstarkare/products/stereo-amplifier-2x50w

Ska du fälla in högtalare i taket är det nog enklast med klassiska element som drivs av en förstärkare via sladd någonstans. Att fälla in aktiva är nog krångligt när det händer något.

Redigerat:
Kan du undvika Bluetooth är det att föredra. Trist att höra plingen från aviseringar. Använd Chromecast Audio om du kan få tag på nån, eller Audiocast.
Har du Sonos idag använder du med fördel en Sonos Port

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Jag tänkte nog försöka köra Moode på någon raspberry pi som Spotify endpoint.
Går att köra som multirum med om jag fattat rätt.

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Kan du undvika Bluetooth är det att föredra. Trist att höra plingen från aviseringar. Använd Chromecast Audio om du kan få tag på nån, eller Audiocast.
Har du Sonos idag använder du med fördel en Sonos Port
Har ingen erfarenhet av detta överhuvudtaget. Hur funkar det kan man koppla Chromecast audio med de högtalarna jag länka?

B Blågult skrev:
Har ingen erfarenhet av detta överhuvudtaget. Hur funkar det kan man koppla Chromecast audio med de högtalarna jag länka?
Du behöver en förstärkare för att driva de högtalarna, du koppla in tex Chromecast Audio ( de har utgått, kan vara svårt att få tag på) eller Audiocast till förstärkaren
Edit: ska du ändå köpa förstärkare, skaffa en som stödjer Spotify Connect

Har några bekanta med sådana installationer. Infällda ”dumma” passiva högtalare i typ alla rum. Rördragning till ett centralt teknikutrymme där förstärkare och högtalarväxel sitter.
Ska man ändå göra en renovering och har utrymmen så skulle jag också ha satsat på det spåret. Det känns också som att det då är framtidssäkert och enkelt att uppgradera/byta förstärkare mm vid behov

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Har några bekanta med sådana installationer. Infällda ”dumma” passiva högtalare i typ alla rum. Rördragning till ett centralt teknikutrymme där förstärkare och högtalarväxel sitter.
Ska man ändå göra en renovering och har utrymmen så skulle jag också ha satsat på det spåret. Det känns också som att det då är framtidssäkert och enkelt att uppgradera/byta förstärkare mm vid behov
Förstår inte vad som menas med förstärkare!

• Wow
Pin och 1 till
  • Laddar…
B Blågult skrev:
En (hifi) förstärkare är centrala enheten som driver alla högtalare. Nu för tiden ofta med inbyggda funktioner för trådlös (och trådad) anslutning till telefoner, tv-apparater mm.

Det finns också alternativet att köra på aktiva högtalare där allt detta är inbyggt i högtalaren, men då minskar utbudet rejält, särskilt om vi pratar om högtalare för inbyggnad

B Blågult skrev:
Se inlägg #2.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.