5 446 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Takhängt skåp ovanför köksö?
Hej,
Överväger flytt, och funderar på hur jag bäst får till lite mer förvaring i köket i eventuella nya lägenheten. Lägenheten har öppen planlösning Jag har tänkt bygga en köksö, men vill gärna även använda utrymmet ovanför (2.5m takhöjd). Dvs ett takhängt skåp (men kan sitta fast i väggen på ena kortsidan. Försöker leta runt på olika inredningshemsidor och kökstillverkares hemsidor, men hittar inget. Och vet inte vad jag ska söka på.
Så... Är det någon som vet vad denna typ av skåp kallas?
/Jimi
Överväger flytt, och funderar på hur jag bäst får till lite mer förvaring i köket i eventuella nya lägenheten. Lägenheten har öppen planlösning Jag har tänkt bygga en köksö, men vill gärna även använda utrymmet ovanför (2.5m takhöjd). Dvs ett takhängt skåp (men kan sitta fast i väggen på ena kortsidan. Försöker leta runt på olika inredningshemsidor och kökstillverkares hemsidor, men hittar inget. Och vet inte vad jag ska söka på.
Så... Är det någon som vet vad denna typ av skåp kallas?
/Jimi
Tror inte det finns speciella skåp till detta utan du får helt enkelt köpa vanliga väggskåp. Dessa får du fästa i en bärlina som du sedan fäster i taket och sedan bygger in på ett snyggt sätt, alternativt om du har skåp på baksidan också så döljs den mellan skåpen och du behöver bara en täcksida på gaveln.
Det är inte nödvändigtvis så att jag måste köpa någon färdig produkt, utan jag kommer snarare vilja få något snygg platsbyggt. Var mest ute efter vad man ska kalla dessa skåp. Dvs vad man ska söka på, för att hitta inspirerande bilder på nätet, eller vad man ska säga för att en inredare eller hantverkare direkt ska förstå vad man pratar om. Men detta kanske är så ovanligt att det inte finns något vedertaget begrepp?huggan skrev:Tror inte det finns speciella skåp till detta utan du får helt enkelt köpa vanliga väggskåp. Dessa får du fästa i en bärlina som du sedan fäster i taket och sedan bygger in på ett snyggt sätt, alternativt om du har skåp på baksidan också så döljs den mellan skåpen och du behöver bara en täcksida på gaveln.
Nu vet jag inte om du försökte vara rolig, eller om det bara var ditt sätt att säga "det finns inget specifikt namn på det du frågar efter".Salsta skrev:
Om du säger till en hantverkare att du vill ha ett överskåp eller väggskåp fäst i taket så fattar han det definitivt.
Vad du ska googla på vet jag inte, men känns ju inte heller så viktigt. Vet du vad det är för takbjälklag? Trä eller betong?
Att fästa upp ett skåp i taket är inga konstigheter alls.
Vad du ska googla på vet jag inte, men känns ju inte heller så viktigt. Vet du vad det är för takbjälklag? Trä eller betong?
Att fästa upp ett skåp i taket är inga konstigheter alls.
Jag gillar att läsa på lite, och sätta mig in i detaljer, innan ett eventuellt "projekt". Och om någon hade svarat "Ah, det du pratar om brukar folk kalla för 'X'" så hade jag kunnat googlat på "X" och då hittat diverse sidor där folk beskriver hur dom fått till denna typ av lösning, kanske även trådar här på byggahus.se. Och en bildsökning hade kunnat ge mycket inspiration.falkn skrev:
Om jag däremot söker på "överskåp", eller "väggskåp fäst i taket", så får jag bara sida upp och sida ner med irrelevanta sidor/bilder.
Ingen aning. Jag valde att inte gå vidare i budgivningen, bl.a eftersom jag nu eventuellt börjat fundera på ett annat område.
Som sagt (?), jag är inte orolig för om detta är möjligt rent tekniskt. Jag ville hitta konkreta färdiga lösningar att få inspiration från, men hittade inget och ville ha hjälp med att hitta det.
Jag har ingen bil, och ganska svalt motorintresse, men kan ändå identifiera en dålig liknelse när jag ser en...AG A skrev:
Om man frågar efter namnet (officiellt namn eller i folkmun) på en specifik underkategori av något, så är det tämligen meningslöst att komma och säga namnet på huvudkategorin, som således omfattar alla underkategorier. Speciellt när man redan i frågeställningen gjort det klart att man inte tycker att det generella namnet på huvudkategorin är tillräckligt specifikt.
För att hålla mig kvar vid ditt intresse motorer, så är det ungefär som om någon frågar "Vad kallas motorsorten i moderna flygplan", varpå du svarar "motor". Det svaret är visserligen tekniskt korrekt, men tillför inget eftersom det redan var känd information.
Det har jag gjort, och det gav mig inte mycket alls, får jag säga. Den vanliga sökningen gav bara irrelevanta träffar (av de första 20 jag kollade på), medan bildsökningen visserligen gav mig två exempel på det jag letade efter, men i båda fallen var det bilder på hur det såg ut innan en renovering, och ingen av dom såg ut så som jag ville ha det, vilket i praktiken innebar att sökningen inte gav några för mig relevanta träffar.
Nu kan det naturligtvis vara så att det jag letade efter är så pass ovanligt i moderna kök att det av den anledningen är i praktiken omöjligt att hitta det jag letar efter, men det kan lika väl vara så att jag bara använt fel sökord. Och det var det resonemanget som fick mig att starta den här tråden.
Om du nu inte köpte lägenheten kan väl tråden läggas ner?
Det är väl inte vårt fel att du inte hittar rätt på Google? Det finns inget speciellt namn eller term för ett överskåp hängt i taket. Inte för att det är väldigt ovanligt utan för att det helt enkelt är överflödigt.
Har du svårt för att föreställa dig lösningen föreslår jag att du ritar en modell i SketchUp eller dylikt.
Det är väl inte vårt fel att du inte hittar rätt på Google? Det finns inget speciellt namn eller term för ett överskåp hängt i taket. Inte för att det är väldigt ovanligt utan för att det helt enkelt är överflödigt.
Har du svårt för att föreställa dig lösningen föreslår jag att du ritar en modell i SketchUp eller dylikt.
Inte nödvändigtvis. Jag kan fortfarande ha visst intresse av frågan. Sen var det för övrigt inte jag som återupplivade tråden, utan har bara svarat på andras inlägg.falkn skrev:
Har jag sagt att något är någons fel? Eller jo, jag har väl antytt att ditt svar var fel, utifrån förutsättningarna i tråden. Men det är en annan sak...
För övrigt är det lite kul att du verkar vilja antyda att jag är dålig på att använda google, när du inte kunat visa på att du själv besitter några som helst bättre kunskaper i fråga.
Vad som är överflödigt eller inte är beroende på person och situation. Ett mer exakt namn hade gett mig bättre träffar, och därmed en bättre inblick i hur denna typ av lösning ser ut i olika kök där ute i landet. Och det hade gett mig inspiration. Det hade definitivt inte varit överflödigt för mig, med andra ord.
Det är sällan det rent estetiska framkommer speciellt bra i den typen av modeller. Dessutom var det i första hand inspiration jag var ute efter, och en inblick i vilka olika smarta lösningar som folk fått till. Det är något som är rätt svårt att få fram helt på egen hand.
Varför är det fel att fråga efter specifika termer?
Om någon frågar efter vad en byrå med snedställd skrivklaff heter, ska man då behöva nöja sig med det felaktiga svaret chiffonjé, bara för att de som svarar inte vet att den korrekta termen är sekretär?
Kan man inte svaret, svara då inte och gör du det ändå, var då trevlig. Tyvärr kan jag inte svaret heller TS, men det borde ju faktiskt ha en specifik term.
Om någon frågar efter vad en byrå med snedställd skrivklaff heter, ska man då behöva nöja sig med det felaktiga svaret chiffonjé, bara för att de som svarar inte vet att den korrekta termen är sekretär?
Kan man inte svaret, svara då inte och gör du det ändå, var då trevlig. Tyvärr kan jag inte svaret heller TS, men det borde ju faktiskt ha en specifik term.
Så är inte fallet här. Ett takhängt överskåp har inget speciellt namn, mer än just det jag skrev ovan. I ditt exempel finns det ju en korrekt term.
Hela denna tråd handlar ju om att TS vill ha hjälp att googla fram bilder på sin tänkta köksförvaring, som nu aldrig blev av. Detta har han också fått av mig i mitt förra inlägg.
Hela denna tråd handlar ju om att TS vill ha hjälp att googla fram bilder på sin tänkta köksförvaring, som nu aldrig blev av. Detta har han också fått av mig i mitt förra inlägg.
Eller så är det så Falkn, att du inte kan den korrekta termen. Jag kan lova dig att det finns till och med antiknördar som inte kan de korrekta termerna på olika byråar med skrivklaffar, allt beror ju på hur stort ordförråd man har.
Och TS bad om den korrekta termen, så att TS kunde googla själv.
Och TS bad om den korrekta termen, så att TS kunde googla själv.
Klicka här för att svara