Jag behöver hjälp... vi har köpt 2 st takfläktar som vi har monterat på övervåningen på vårt 1 1/2 plans hus (det blir hur varmt som helst uppe under sommaren när solen ligger på).

Nu till själva problemet, 1:a fläkten gick bra att montera upp, andra fläkten däremot bildar något sorts dovt basljud som låter alldeless för högt för att kunna ha igång på natten.

Ljudet börjar i samma veva som man drar igång fläkten i snöret. Vi trodde först att det var något problem med motorn i fläkten men vi har bytt motordelen 3 gånger och problemet kvarstår.

Vi har även varit inne på att det kan vara pga att själva fästet i taket inte sitter på en regel, så vi har tom provat flytta fästet till en regel, men inget hjälper

Nu undrar jag naturligtvis om det finns någon i detta avlånga land som kan komma med något bra förslag på vad som kan göras.

Kan också tillägga att fläkten inte låter/lever om när den är igång och man håller den uppe så att den bara hänger sladdarna (utan vingarna fastskruvade och inte fastsatt i takfästet) men så fort man sätter fast det i fästet och skruvar fast den i taket börjar ljudet igen.

Kan det vara resonans, att något i närheten har samma resonansfrekvens som fläkten? Försök i så fall att hitta vad det är. När jag skulle få bort resonans/stomljud från min vindsmonterade fläkt köpte jag vibrationsdämpare på Clas Ohlson och fäste via dem. Det fungerar, men de är inte snygga alls, så man kanske inte vill ha dem inomhus.

Effektivaste sättet att slippa värme brukar vara att aldrig få in den. Vi satte markiser på våra söderfönster och det gjorde underverk på vår övervåning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.