Hej!

Vi tänkte måla om väggar i hallen och funderade på att ta taket i samma vända när vi ändå är igång. Jag har märkt att färgen på taket precis utanför dörren till badrummet har börjat flaga. Badrummet är 2 år gammalt, men detta är en brf från sekelskiftet, så ventilationen kanske inte är optimal.

Är det något vi borde kolla upp eller är det okej att slipa bort färgen och måla om? För mig känns det rätt sannolikt att det är kondens från dusch som läcker ut pga dålig ventilation.

Tacksam för råd :)

• Tak med färg som flagar nära badrumsdörren, troligtvis pga dålig ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Är taket putsat?
Blir så där om man målat över gammal (vattenlöslig) limfärg. Man får i så fall vara noga med att tvätta bort all limfärg innan man målar med något annat.

Taket är nedsänkt med en gipsskiva som färgen sitter på

Jag läste på lite, och det är nog inte limfärg i taket eftersom det inte löses upp alls med vatten. Inte heller kalkfärg eftersom det inte smetade av sig på en torr trasa. Använde denna länk som källa: https://alcro.se/tips-rad/mala-inomhus/mala-tak

Men nu när jag skrapade loss lite färg (vilket kanske var dumt men den sitter å andra sidan jättelöst jättelöst) så får jag väl försöka slutföra arbetet. En del färg lossnar helt och en del sitter väldigt hårt.

Hur gör jag bäst för att det inte ska fläckigt under och för att nya färgen ska sitta ordentligt? Jag kan skrapa bort så mycket färg som möjligt såklart, det är mest där det varit fuktigt som färgen släpper helt. Borde jag bredspackla över det jag skrapat bort kanske?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.