15 426 läst ·
25 svar
15k läst
25 svar
Tak till pergola - segel, plast, markis, glas, grästak, vass, bambu
J joain946 skrev:Har tyvärr ingen ritning för denna. Är ju en enkel konstruktion. Jag har en limträbalk på långsidan och sedan 145 reglar som takstolar. Men ska man ha den fristående så får man nog stadga upp den lite extra.
Jag har två golvlister på längen, dessa skulle jag rekommendera att lämna 2-3 mm mellan och bara fylla med silikon.
Som tätning har jag bara tätat med silikon, dels under listerna och dels på kortlingarna i mitten. Den höll tätt i ca 10 år sedan behövde jag gå upp och fylla på två ställen. Eftersom allt är öppet så syns det snabbt om något läcker lite. Är ju inget som blir dåligt direkt så det kan man lätt fixa när man har tid.
Antar att det är den som kallas "transparent grå" du har?
https://www.ikea.com/se/sv/p/malm-glasskiva-transparent-gra-60429999/#content
Upplever du att det blir mörkt inomhus/att de tar mycket ljus? Funderar på att ta klara glas just därför, även om dessa är snyggare.
Japp det är den jag har. Jag har inte upplevt att den tar för mycket ljus. Varma dagar hade jag nog velat att den tog ännu mer ljus.
Den andra på Ikea är jag inte säker på är genomskinlig alls. Har för mig att man inte kan se igenom den. Men jag kan ha fel.
Den andra på Ikea är jag inte säker på är genomskinlig alls. Har för mig att man inte kan se igenom den. Men jag kan ha fel.
Det var imponerande! Håller det hyfsat tätt mot regn också?J joain946 skrev:Här kommer två bilder från mitt tak. För att hålla nere priset så är det byggt av Ikeas Malm Glasskiva, den transparent gråa. Glaset har måttet 48x160 och är 6 mm tjockt och härdat. Mellan de båda glasen i längdriktningen så har jag bara lagt en silikonsträng. Sedan är glasskivorna fastspända med vanliga aluminum golvlister som har målats svarta. Taket har suttit uppe i 10 år nu utan någon underhåll och det ger ett väldigt luftigt intryck. Dock så kan det bli varmt om solen ligger på för mycket.
Det håller väldigt bra att gå på också eftersom skivorna är så smala, dock så ska man passa sig om det är fukt på det för det blir det väldigt halt.
På bilderna kan man även se grilltaket och bardisken som också är byggda av samma glas.
[bild]
[bild]
Hur har taket/elektriska pergolataket hållit så här några år efter?hek skrev:
Trädgårdsfixare
· Skövde
· 261 inlägg
Annars finns också skuggväv av typ HDPE:
https://www.byggahus.se/forum/threads/skuggvaev-foer-odling.511523/
Vitsen är att man får ett förutsägbart ljusbortfall och fortfarande kan odla under. En bra kompromiss. Svart färg är nog det som syns minst också motsägelsefullt nog. Vit eller grön plast eller nåt sånt kommer sticka ut mycket mer.
https://www.byggahus.se/forum/threads/skuggvaev-foer-odling.511523/
Vitsen är att man får ett förutsägbart ljusbortfall och fortfarande kan odla under. En bra kompromiss. Svart färg är nog det som syns minst också motsägelsefullt nog. Vit eller grön plast eller nåt sånt kommer sticka ut mycket mer.
Vanliga aluminiumgolvlister. Målade de svarta själv eftersom det var billigare vid den tidpunkten.T Tjullessons skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Infästning pergola-takreglar till takstolar/hus
Byggmaterial & Byggteknik -
Bambutak eller vasstak till Pergola
Altan & Uteplats -
Tak till Pergola - krävs bygglov?
Altan & Uteplats -
Utfällbar takduk till pergola - Var köpa?
Altan & Uteplats -
Vilket plasttak till pergola/uteplats vid hus?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus