Hej alla proffs!

Vi har en kaklad dusch i tvättstugan som ligger i källaren. Källargolvet är också kaklat. En av kakelplattorna i duschen ramlade av och när vi slipade på limmet som var undertill märkte vi att det inte finns något tätskikt. Är det ett problem som man bör åtgärda pga fuktfara eller kan man låta det vara eftersom duschen ligger i källaren? Duschen har nog funnits där i minst 20 år. Tror inte golvet är isolerat för kakelplattorna är rätt kalla där det inte finns elslingor (inga slingor i närheten av duschen).

Tack för hjälp
 
Har man en källare av äldre snitt så använder man inte något tätskikt utan låter betongen att andas. Viktigt naturligtvis att källaren är dränerad och isolerad med isodrän/pordrän eller motsvarande på utsidan som tar hand om fukten från marken och betongen och ventilerar bort den.
 
J Josth skrev:
Har man en källare av äldre snitt så använder man inte något tätskikt utan låter betongen att andas. Viktigt naturligtvis att källaren är dränerad och isolerad med isodrän/pordrän eller motsvarande på utsidan som tar hand om fukten från marken och betongen och ventilerar bort den.
Tack för svar. Vår källare är bara dränerad på ena sidan och det för länge sedan. Inga fuktproblem enligt förra ägare och ingen uppmättes under besiktningen som tog plats i augusti. Vi har en liten fuktmätare som också visat på torrt sen vi flyttade in. Måste man verkligen dränera om man inte märker något problem?
 
S
T tummenmittihanden61 skrev:
Tack för svar. Vår källare är bara dränerad på ena sidan och det för länge sedan. Inga fuktproblem enligt förra ägare och ingen uppmättes under besiktningen som tog plats i augusti. Vi har en liten fuktmätare som också visat på torrt sen vi flyttade in. Måste man verkligen dränera om man inte märker något problem?
Nej det måste du givetvis inte. Du kan ha bra markförutsättningar som gör att det aldrig kommer behöva dräneras
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Nej det måste du givetvis inte. Du kan ha bra markförutsättningar som gör att det aldrig kommer behöva dräneras
får hoppas att så är fallet 😊
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
BirgitS
T tummenmittihanden61 skrev:
Hej alla proffs!

Vi har en kaklad dusch i tvättstugan som ligger i källaren. Källargolvet är också kaklat. En av kakelplattorna i duschen ramlade av och när vi slipade på limmet som var undertill märkte vi att det inte finns något tätskikt. Är det ett problem som man bör åtgärda pga fuktfara eller kan man låta det vara eftersom duschen ligger i källaren? Duschen har nog funnits där i minst 20 år. Tror inte golvet är isolerat för kakelplattorna är rätt kalla där det inte finns elslingor (inga slingor i närheten av duschen).

Tack för hjälp
Enligt nuvarande branschregler bör man ha tätskikt i själva duschen när den är i en källare med oisolerad betongplatta. I alla fall om duschen används ofta för betong mår inte alltid så bra av att vara mer eller mindre ständigt blöt. Det kan ju tidigare ha varit så att den duschen inte användes så ofta.

Det brukar vara väldigt dyrt att värma upp en källare med oisolerad betongplatta med golvvärme eftersom en stor del av värmen går åt till att värma upp jorden under.
 
  • Gilla
tyomka och 1 till
  • Laddar…
D
Vill minnas detta har diskuterats här otaliga gånger och att proffstyckarna brukar föreslå ett diffusionsöppet tätskikt, tror Ardex och Kiilto har.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag har precis byggt ny tvättstuga och detta ska vara enligt dagens branschregler.
Väggar i duschen tätskitktade (vänster är en innervägg, rakt fram är en uppreglad vägg mot befintlig yttervägg av natursten) Väggen är reglad med plåtreglar, enda organiska är en kortling till blandarfästet och en "kortling" vertikalt ovanför för att ha ett stabilt fäste för en duschstång.

Golvet är tätskiktat i duschen samt ca 1 m2 runt den andra golvbrunnen.

Konsekvenserna om man tätskiktar hela är att fukten vandrar in i väggarna i stället, för där kan den krypa upp (både inner- och ytterväggar) och då får man mer fukt där.

I övrigt var källaren snustorr när vi grävde ut nedåt. Dränering finns troligtvis inte, huset är från 1914 och jag känner inte till att det skulle dränerats i modern tid. Men det ligger på en bergsknalle.

I tvättstugan innan fanns inget tätskikt alls, och det var nog det vanliga tills för 20-30 år sedan eller så.

Nybyggd tvättstuga med tätskiktade väggar och golv, plåtreglar, två golvbrunnar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd tvättstuga med vita och blå kaklade väggar och tätskiktat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
datja och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Den här detaljen tycker jag personligen är ruskigt trevlig! 👍👍👍

Badrum med vita kakelväggar och en kontrasterande blå kakelvägg i duschen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JohnFr och 2 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
Jag har precis byggt ny tvättstuga och tror / hoppas att detta är enligt dagens branschregler.
Väggar i duschen tätskitktade (vänster är en innervägg, rakt fram är en uppreglad vägg mot befintlig yttervägg av natursten) Väggen är reglad med plåtreglar, enda organiska är en kortling till blandarfästet och en "kortling" vertikalt ovanför för att ha ett stabilt fäste för en duschstång.

Golvet är tätskiktat i duschen samt ca 1 m2 runt den andra golvbrunnen.

Konsekvenserna om man tätskiktar hela är att fukten vandrar in i väggarna i stället, för där kan den krypa upp (både inner- och ytterväggar) och då får man mer fukt där.

I övrigt var källaren snustorr när vi grävde ut nedåt.[bild]
Krilleman Krilleman skrev:
Den här detaljen tycker jag personligen är ruskigt trevlig! 👍👍👍

[bild]
Tack! 😀
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Lånar tråden då jag är inne på samma ämne:
Hus byggt 1970, Källare, Lättbetong som yttervägg, någon typ av block innervägg.
Bytt golvbrunn och ska ställa in badkar.
Kommer att ha klinker hela golv, kakel vägg kring badkar (70 cm yttervägg x 150 cm innervägg)

Två frågor:
1. Ska jag flytspackla för fall? Lokalt runt brunn eller hela badrummet? (innebär byte av tröskel etc)
2. Sätta fuktspärr yttervägg badkar 70 cm + ca 30 cm, hela innervägg längs badkar ca 2 m samt 1 kvadratmeter runt brunn?

Jag är egentligen inte intresserad av att göra "rätt" utan att minimera anmärkningar på en överlåtelsebesiktning.

Bifogar bild på badkarshörnan. Yttervägg till vänster.

Tack för lånet av tråden!
 
  • Hörn av ett badrum under renovering med avlagt golv och kaklade väggar samt en synlig golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tummenmittihanden61 skrev:
Tack för svar. Vår källare är bara dränerad på ena sidan och det för länge sedan. Inga fuktproblem enligt förra ägare och ingen uppmättes under besiktningen som tog plats i augusti. Vi har en liten fuktmätare som också visat på torrt sen vi flyttade in. Måste man verkligen dränera om man inte märker något problem?
Nej, du behöver inte dränera om. Det gör man om man har problem.
Jag dränerande om en långsida på vårt hus byggt 71 inför ett större uterumsbygge. Allt var fungerande och intakt. Hade lerrör inbäddade i en sandbädd längst ner. De kommer fungera 100 år till. Det är asfaltsmålningen på källarytterväggar som äts upp med tiden. Men har man inte problem, gör inget.

Betongplatta i duschhörnan tål vatten och fukt. Betong transporterar fukt dåligt så det sprider sig inte långt.
 
  • Gilla
tummenmittihanden61
  • Laddar…
BirgitS
E erikssonjorgen skrev:
Lånar tråden då jag är inne på samma ämne:
Hus byggt 1970, Källare, Lättbetong som yttervägg, någon typ av block innervägg.
Bytt golvbrunn och ska ställa in badkar.
Kommer att ha klinker hela golv, kakel vägg kring badkar (70 cm yttervägg x 150 cm innervägg)

Två frågor:
1. Ska jag flytspackla för fall? Lokalt runt brunn eller hela badrummet? (innebär byte av tröskel etc)
2. Sätta fuktspärr yttervägg badkar 70 cm + ca 30 cm, hela innervägg längs badkar ca 2 m samt 1 kvadratmeter runt brunn?

Jag är egentligen inte intresserad av att göra "rätt" utan att minimera anmärkningar på en överlåtelsebesiktning.

Bifogar bild på badkarshörnan. Yttervägg till vänster.

Tack för lånet av tråden!
Överlåtelsebesiktningen utgår från branschreglerna. När det gäller kakel och klinker är det de som BKR ger ut samt för VVS är det Säker vatten. Läs dem så vet du vad överlåtelsebesiktningen kollar efter.

1. Man har fall för att vatten ska rinna till golvbrunnen. Jag skulle själv vilja att vatten som kommer någonstans på hela golvet i hela rummet rinner till golvbrunnen, gäller även om det börjar läcka i anslutningen till kommodens blandare. Men kolla branschreglerna och det allra viktigaste i dem är att det aldrig är bakfall.

2. Vilka delar av väggarna som blir blöta beror på var man har duschmunstycket och hur man duschar.
 
BirgitS
L largab skrev:
Betongplatta i duschhörnan tål vatten och fukt. Betong transporterar fukt dåligt så det sprider sig inte långt.
Nja, i längden så kan ju fukt transporteras ner genom betongen likaväl som markfukt transporteras upp genom betongen och avdunstar från ytan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, i längden så kan ju fukt transporteras ner genom betongen likaväl som markfukt transporteras upp genom betongen och avdunstar från ytan.
Vad är problemet om det går ned lite fukt i en redan fuktig miljö?
Vidhåller att betong är väldigt tätt mot vattentransport.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.