Vi tänker satsa på ett Ikea Nexus-kök i ek. Än så länge på slutplaneringsstadiet.
Vi kommer att få diskmaskinen längst till höger under den måttbeställda rostfria diskbänken. För närvarande finns det en 65cm djup väggstump (från golv till tak) i änden på diskbänken.
Om vi har kvar väggen, ser vi inga problem med konstruktionen - vi sätter en täcksida från Ikea (14mm) mot väggen bredvid diskmaskinen så att bänkskivan får ett litet stöd och så att diskmaskinen inte kommer direkt mot väggen.
Men om vi tar bort väggstumpen så köket blir lite mer öppet, så tror vi att det blir jätteostadigt med en avslutningsskiva som bara är 14mm tjock, dessutom ser det nog spinkigt ut.
Hur ska man göra?
Ikea har ju inga tjockare skivor...

/L-O

Ser inte riktigt framför mig hur du menar. Men det borde väl inte vara några problem att bygga upp något stabilare med reglar av lämplig tjocklek och klä med skiva.

Om Du tar en tjockare skiva
kommer den inte sticka utanför diskbänken?
Annars kan Du ju montera täcksidan på 14mm
med möbelvinklar uppåt i väggen och i golvet.

Mvh Putte

Ta bara bort den del av väggen som är ovanför bänkskivan. En låg vägg alltså.

Vi hade samma problem och valde att såga av väggen strax ovanför bänkskivan. Det är vi väldigt nöjda med för att vi får öppenheten men får ändå inramningen av den väggstumpen som är kvar. Extra bonus är att det blir en smal liten hylla bredvid bänken. Tyvärr hittar jag ingen toppenbild där kanten syns ordentligt och hur bra den är som avgränsare till köket men man ser lite av den på vår panoramabild av köket på Flickr: Köksrenovering - a photoset on Flickr

Den här bilden visar väl den lite bättre iofs men så får du mest se mig i blickfånget och en stor påse står ivägen :)
DSCF0760 on Flickr - Photo Sharing!

Tack för tipsen!
Får oss att tänka lite i nya banor!

Mvh
L-O

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.