6 784 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
Tacksam för livet
Sida 1 av 2
Intressant långfredag.
Vaknar vid niotiden av att nån ringer, jag känner inte igen numret så jag svarar inte. Går upp och sätter på datorn för att kolla upp numret. Upptäcker då att det är rökigt som fan i huset, katterna är borta och jag har värsta huvudvärken. Kan knappt gå utan hasar mig ner i källaren på toa, kliver i kattspyor och kattskit på vägen. Nåt är fel!
Ringer till farsan som kommer senare och även min svåger kommer, det visar sig att kajor har byggt bo i skorstenen och täppt igen den totalt så all rök har kommit in i huset. Jag är rökförgiftad och farsan skjutsar in mig till akuten, Emma följer med som sällskap.
Väl där inne tar de massa prover, sticker hål på mig överallt och ger mig syrgas. Så småningom får jag åka upp till intensiven och ligga där med syrgasmask i sex timmar, INTE roligt.
De kollade kolmonoxidhalten i blodet. Den ska tydligen vara max 5, jag hade 26. Ett par timmar till i huset och jag hade inte suttit här och kunnat skriva om det...
Emma och farsan kom in strax före elva med rena kläder. Sen åker vi till donken och käkar lite (första maten på hela dagen) och sen hemåt.
Happy fucking eastern!
Vaknar vid niotiden av att nån ringer, jag känner inte igen numret så jag svarar inte. Går upp och sätter på datorn för att kolla upp numret. Upptäcker då att det är rökigt som fan i huset, katterna är borta och jag har värsta huvudvärken. Kan knappt gå utan hasar mig ner i källaren på toa, kliver i kattspyor och kattskit på vägen. Nåt är fel!
Ringer till farsan som kommer senare och även min svåger kommer, det visar sig att kajor har byggt bo i skorstenen och täppt igen den totalt så all rök har kommit in i huset. Jag är rökförgiftad och farsan skjutsar in mig till akuten, Emma följer med som sällskap.
Väl där inne tar de massa prover, sticker hål på mig överallt och ger mig syrgas. Så småningom får jag åka upp till intensiven och ligga där med syrgasmask i sex timmar, INTE roligt.
De kollade kolmonoxidhalten i blodet. Den ska tydligen vara max 5, jag hade 26. Ett par timmar till i huset och jag hade inte suttit här och kunnat skriva om det...
Emma och farsan kom in strax före elva med rena kläder. Sen åker vi till donken och käkar lite (första maten på hela dagen) och sen hemåt.
Happy fucking eastern!
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Usch då ...inte kul. Vi hade ett jättestort kajbo i skorstenen som de tog bort vid installation av kamin. Sedan byggde de, trots rök, ett nytt.....helt otroligt. Slutade med att vi nätade hela skorstenen.....detta lyckades de pilla upp med sina hårda näbbar....nu är jag där och inspekterar emellanåt samt låter sotaren komma minst vartannat år.
Har ju varit så smart att inte ha satt upp några brandvarnare eftersom vi håller på att fixa och renovera och jag inte ville göra några temporära hål i taket som måste fixas sen. Men nu lär de åka upp ändå, har fyra stycken från Clas Ohlson som ska upp. En satt redan på vinden och tjöt när jag kom hem på natten, då hade väl röken kommit dit upp. Ingenting som syntes eller så, så den reagerar nog rätt bra då.
Kollade upp numret sen och har ingen aning om vem abonnenten är, felringning. :-?
Kollade upp numret sen och har ingen aning om vem abonnenten är, felringning. :-?
Räddad av en felringning :-? Du skulle kanske ringa och tacka :-*ThomasLindgren skrev:
Nät över skorstenen är bra, bin kan också ställa till det. Mysigt när honungen och vaxet börjar rinna ner i öppnaspisen :-[
Vi har satt upp flera varnare i vårt hus, men funderar på att byta till den varianten där alla tjuter oberoende vilken som går igång (2½-plans hus)
När vi flyttade in fanns det 2 varnare, båda utan batterier
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Snacka om tur ändå. Hade du inte blivit väckt kanske det kunde slutat värre än det gjorde.
Hoppas att ni återhämtar er snabbt och smärtfritt och att sotarn kommer och rensar skorstenen snart
Hoppas att ni återhämtar er snabbt och smärtfritt och att sotarn kommer och rensar skorstenen snart
UJ...snacka om att komma undan med bara förskräckelsen.
Ville bara tipsa om en "ny" typ av brandvarnare som kläms fast på taklampans sladd. Har sett reklam/tips om den i flera inredningstidningar. Inte billig antar jag men bättre än att stryka med om man inte är sugen på att göra temporära hål i taket.
www.snapalarm.com
Ville bara tipsa om en "ny" typ av brandvarnare som kläms fast på taklampans sladd. Har sett reklam/tips om den i flera inredningstidningar. Inte billig antar jag men bättre än att stryka med om man inte är sugen på att göra temporära hål i taket.
www.snapalarm.com
Många klagar på att sotaren är så dyr och att det är så omständigt när man får eldningsförbud efersom skorstenen inte håller måttet.Robert_Maria skrev:
Det beror just precis på detta, att man ska minska risken för koloxidförgiftning.
(och för att minska risken för skorstensbrand såklart)
Tänk på detta nästa gång ni ska till att jämra er över sotaren!