Skriver här eftersom jag för några veckor sedan gjorde en omfattande renovering av mitt badrum. Tyvärr resulterade det i att jag fick ett badrum med en dusch som inte kan användas.
Det går varken att ta sig in eller ur duschen om man har större än normalstor midja. Hantverkarna medger att det är komplicerat pga litet badrum, men hon som är chef för hantverkarna skyller ifrån sig på att det beror på duschmodellen jag valt, och att en rund duschmodell skulle innebära något (dock enligt mig mycket marginellt) större utrymme att ta sig in/ut ur duschen.
Måttet på duschen har jag inte varit inblandad i utan hon som är hantverkare fick bestämma utifrån badrummet, utrymme och möblemang.
De anser att jag ska betala för båda duschmodeller trots att en duschmodell inte går att reklamera eller byta. Och det ger en betydlig merkostnad.

Det resultat som hantverkarn lämnar ifrån sig är totalt obrukbart.

Måste jag bara gilla läget eller finns det något jag kan göra? Vad har jag som konsument för rättighet?
Supertacksam för hjälp då jag aldrig varit med om detta förut.

kan vara en lite komplicerad fråga. Om firman kan anses ha haft ett konstruktionsansvar, eller funktionsansvar. Då ligger ansvaret på firman.

Och det är lite så jag tycker det låter, men om det resonemanget håller vid en rättslig prövning vågar jag inte ha en åsikt om.

Det kan också vara skillnad på om firman skissat ihop ett förslag, och låtit dig godkänna det, eller bara kört på, utan att du fått en chans att granska förslaget.

Kontakta kommunens konsumentvägledare, är du medlem i villaägarförbundet (eller blir det snabbt), så har du tillgång till viss gratis juridisk rådgivning av deras advokater.

Det kan vara bra om du samlar ihop material som rör ärendet i kronlogisk ordning, offerter, avtal, osv. Försök skriva minnesanteckningar om vad som sagts muntligt, och ha det klart för granskning eller frågor från de rådgivare du kontaktar.

Vad gäller det rent praktiska problemet så kanske du borde överväga ett duschdraperi istället för glasdörrar (som jag tolkar att det gäller?).

Och se till att noga dokumentera allt som händer/sägs/skrivs mellan dig och firman from. nu. OM ni diskuterar muntligt, så skriv direkt ett mail där du sammanfattar vad ni pratat om, Försök se till att få allt skriftligt.

Skaffa inspelningsapp till din telefon och spela in alla samtal med firman (det är lagligt). Förhoppningsvis behöver du aldrig ta fram inspelningarna (annat än när du skriver sammanfattande mail).

T
Bilder?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.