Ska koppla in ett 3 fas CEE uttag och sätta strax nedanför den här dosan. Varit ett täcklock över tidigare. Har skaffat ett täcklock med en typ fördjupning som man kan leda ut en kabel ur, men ska man inte ha dragavlastning?
Följdfråga är varför mitt CEE vägguttag har en M25 gänga i genomföringen, när en vanlig 16A 3 fas kabel knappast är så grov som 15mm eller liknande som M25 genomföringarna passar? (Har hittat en M25 till M16 adapter så det löser problemet, men jag undrar varför det är så dumt, verkar vara M25 på de flesta trefasvägguttag)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Följdfråga är varför mitt CEE vägguttag har en M25 gänga i genomföringen, när en vanlig 16A 3 fas kabel knappast är så grov som 15mm eller liknande som M25 genomföringarna passar? (Har hittat en M25 till M16 adapter så det löser problemet, men jag undrar varför det är så dumt, verkar vara M25 på de flesta trefasvägguttag)
Redigerat:
Ah nice!
Ja M25 är väl alldeles perfekt om din kabel är 15mm?
Här är en helt vanlig plastförskruvning av standardmodell som finns hos alla elgrossister. Den är gjord för en kabel mellan 11 och 17mm.
https://www.rutab.se/produkter/fors...uvning-polyamid-ip68-ral-7001-metrisk-product
Här är en helt vanlig plastförskruvning av standardmodell som finns hos alla elgrossister. Den är gjord för en kabel mellan 11 och 17mm.
https://www.rutab.se/produkter/fors...uvning-polyamid-ip68-ral-7001-metrisk-product
Ja, mätte nu och den är faktiskt 12mm. Kändes mindre.. Återanvänder kabel som elektriker drog till elbilsladdare som säkrades av med 16A, så känner mig säker på att den är gjord för 16A.Purre skrev:
Kabeln är en för trefas, med metallhölje runt trådarna. Vet inte mer än så, men den dög till att koppla in elbilsladdare så den lär duga till detta med.useless skrev:
Är inte den dosan på bilden jag ska koppla i, men den är likadan så mer ett exempel. I den dosan jag ska koppla i är det endast L1 L2 L3 N och jord, vilka går till elbilens laddbox. Jag behöver ett trefasuttag till verkstaden.
Klicka här för att svara