39 683 läst ·
36 svar
40k läst
36 svar
Tacka nej till offert
Ja visst, och det är det ju många som gör, och det är många som bara kommer med ett pris utan att vare sig ta reda på tillräckliga fakta eller ens räkna.Thomas Lundquist skrev:
Nej, det är verkligen inte alla som gör hembesök, och även om en och annan förlägger sin arbetstid till kvällen, så är det långt ifrån alla som gör det.Thomas Lundquist skrev:
Den som lämnat offert kan inte begära att kunden ska höra av sig i större utsträckning än kunden kan begära att företagaren följer upp sin offert, vilket en seriös företagare gör.
Tycker du har lite konstig affärsmodell när du kräver att kunderna ska göra ditt jobb åt dig.
Om du som företagare inte hör av dig när jag gör en offertförfrågan så blir det ingen affär med dig, så enkelt är det. Om man inte ens kan bry sig om att svara på en offertförfrågan så får i alla fall jag ett intryck av att företaget är oseriöst och inte ens är intresserad av att göra affärer. Vad för relation och service kommer jag som kund få från ett sådant företag om de inte ens är villiga att ge mig en offert?
Sådana företag vill jag inte göra några affärer med!
Om du som företagare inte hör av dig när jag gör en offertförfrågan så blir det ingen affär med dig, så enkelt är det. Om man inte ens kan bry sig om att svara på en offertförfrågan så får i alla fall jag ett intryck av att företaget är oseriöst och inte ens är intresserad av att göra affärer. Vad för relation och service kommer jag som kund få från ett sådant företag om de inte ens är villiga att ge mig en offert?
Redigerat:
Om du inte får en offert så är väl inte företaget intressad/har tid med ditt projekt och således blir det då inget sammarbete med det företaget så att fundera på vad för relation och service du får är väl ganska ointressant då.lordmetroid skrev:Tycker du har lite konstig affärsmodell när du kräver att kunderna ska göra ditt jobb åt dig.
Själv kan jag ju säga att jag i omgångar kan få upp till 9-10 offertförfrågningar i ett svep och har dom bara lämnat ett telenummer och ingen svarar när jag eventuellt ska svara nej eller ställa ytterligare frågor (offertförfrågningarna brukar kunna vara ganska bristfälliga) så lägger jag inte ner mer tid på den kunden, jag menar, jag kan ju inte sitta och jaga rätt på folk hela dagarna och då blir det ju som så att vissa blir utan svar helt enkelt. De flesta brukar dock höra av sig själva så det brukar ju lösa sig.
Sen har vi ju kategorien kunder som inte svarar ja eller nej på lämnad offert och det är ju lika där, hör jag inget av dom inom en viss tid (offerterna gäller i 30 dgr) så är ju inte jag intressant för kunden och den inte intressant för mig så då går jag vidare bara helt enkelt, det finns som sagt ingen tid där heller för att sitt och jaga.
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Vet inte om det är mig du syftar på?lordmetroid skrev:Tycker du har lite konstig affärsmodell när du kräver att kunderna ska göra ditt jobb åt dig.
Men om det är mig du syftar på kan du väl förklara för mig vad du menar att en kund gör mitt jobb.
Sen så svarar jag på offertförfrågningar med att skicka offerter, det har väl hänt att man missat och kanske skitit i det nån gång men det är sällsynt. Nuförtiden säger jag "nej tack" i tidigare skede.
Jag gör alltid kundbesök innan jag skickar iväg en offert och får då en relation till en eventuell kund.
Men när jag gett den eventuella kunden bollen, dvs en färdig offert så följer jag inte upp dom få som skiter i att svara då jag brukar få svar i 95% av fallen.
Att påstå att det skulle vara oseriöst är väl minst sagt okunskap.
Vet inte vad du menar med att det skulle vara oseriöst men du har ju svaret så förklara gärna det lite bättre.
Som enmansföretagare så ha man inte en hel stab, så det gäller att prioritera tiden man man har på bästa sätt.
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag tror många gånger problemet ligger i att en hel del kunder verkar tro att man sitter hemma i soffan och rullar tummarna i väntan på att just de ska ringa och behöva hjälp med någonting... 
Fick för en kvart sen ett mail från en kund där det restats en lucka till köket och nu skrev hon att luckan kommer i morgon eftermiddag och att hon är hemma om jag kan komma förbi och hänga den på plats...
Jo men självklart... för jag har ju absolut ingenting planerat ändå...
Jag har ju suttit hemma och väntat på den luckan i tre veckor nu sedan jag monterade köket...
Fick för en kvart sen ett mail från en kund där det restats en lucka till köket och nu skrev hon att luckan kommer i morgon eftermiddag och att hon är hemma om jag kan komma förbi och hänga den på plats...
Jo men självklart... för jag har ju absolut ingenting planerat ändå...
Jag har ju suttit hemma och väntat på den luckan i tre veckor nu sedan jag monterade köket...
Klicka här för att svara