C curzondax skrev:
Reaktorn 1-2 i Ringhals stängda pga. konsekvenser av effektskatten som Reinfeldt regeringen här högt 2008.

[länk] .

Det var S-Regeringen i 2017 som har sänkt effektskatten med 90% för att förhindra att också Ringhals 3-4 läggs ned.

[länk]

Intressant att M tycker de har bra lösningar för energikrisen...
Jag undrar hur människan tänker som tar upp detta men inte nämner att MP/S regeringen höjde effektskatten så det blev olönsamt för kärnkraftverken. Samt att de gav styrdirektiv som fick vattenfall att lägga ner planerna på nya kärnkraftverk.

• Gilla
1000konst och 3 till
  • Laddar…
K krill7 skrev:
ja tyvärr så är det väldigt mycket som är MPs fel…
Oj, jag glömde nog ett ;) i mitt inlägg....

• Gilla
TomTom123
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag tror ni har fel här ALLT precis ALLT i denna soppa är MP's fel....
Det säger iaf högern....
Nej, det gör vi inte. Vi skyller på sossarna.

Däremot har förstås Mp med kraft drivit den sämsta, minst konsekvensanalyserade politiken. De är ideologiskt förblindade i sitt kärnkraftshat så till den grad att inte ens klimatfrågan får dem att skärskåda sina dogmer.

Men det är sossarnas fel. Det är de som låtit Mp diktera villkoren i energipolitiken och går till val med dem igen.

• Gilla
1000konst och 12 till
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Jag undrar hur människan tänker som tar upp detta men inte nämner att MP/S regeringen höjde effektskatten så det blev olönsamt för kärnkraftverken. Samt att de gav styrdirektiv som fick vattenfall att lägga ner planerna på nya kärnkraftverk.
Tur det är val i morgon då, då kan ju allt ändras och kärnkraftverk starta upp på säg....2 veckor efter valet?

Dan1891 Dan1891 skrev:
Tur det är val i morgon då, då kan ju allt ändras och kärnkraftverk starta upp på säg....2 veckor efter valet?
Så om man förstört något så mycket att det tar åratal att återställa kan man bara garva åt det? Skulden är tvärtom större då ur ett rimligt perspektiv.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så om man förstört något så mycket att det tar åratal att återställa kan man bara garva åt det? Skulden är tvärtom större då ur ett rimligt perspektiv.
Åratal? Nu fattar jag inte, högern har ju lovat att fixa billigare el genom att starta upp kärnkraftverk.
Menar du att det tar åratal?

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Vad hade jag med det citatet att göra?
Människan som skrev är jag övertygad hade tillräckligt kunskap för att veta vem som ansvarade för nedläggningen men medvetet utelämnade det.

Nu är det ju inte elområdena som är problemet och de har fungerat bra under många år, ända tills elproduktionen flyttats i landet p.g.a skatter främst...

Jag går i alla fall och röstar för mer kärnkraft imorgon eftersom vi tyvärr inte har något alternativ just nu...

Att hålla på skylla på varandra och vem som gjort vad historiskt är precis det som förstör och orsakar slitningar i svensk politik. Slopa blockpolitiken redan och börja bete er som vuxna människor och inte griniga 7 åringar, politiker, så kanske det här landet kan komma på rätt köl igen!

• Gilla
Herr och 5 till
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Vad hade jag med det citatet att göra?
Människan som skrev är jag övertygad hade tillräckligt kunskap för att veta vem som ansvarade för nedläggningen men medvetet utelämnade det.
Jag antog med ditt inlägg att du inte gillar S politik, och då kan du ju ändra på det i morgon.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Åratal? Nu fattar jag inte, högern har ju lovat att fixa billigare el genom att starta upp kärnkraftverk.
Menar du att det tar åratal?
Ja, det kommer ta åratal. Sen det politiska försöket att medelst riksdagsomröstning stoppa nedläggningen av R1 har den avrustats och går rimligen inte att återstarta. Den är förstörd genom vänsterbeslut.

Sen tror jag att du sitter och skarvar. Mig veterligen lovar inga högerpolitiker att man snabbt kan få igång avstängda kärnkraftsblock eller få fram nya. Det man lovar är att få kraftvärmeverken att producera el.

Men för all del, ta fram ett klipp eller citat från valrörelsen där en framstående högerpolitiker faktiskt säger det du påstår så kan vi diskutera vidare från det.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Skyll på Japanerna. Utan fukushima hade inte tyskarna lagt ner sin kärnkraft.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Ja, det kommer ta åratal. Sen det politiska försöket att medelst riksdagsomröstning stoppa nedläggningen av R1 har den avrustats och går rimligen inte att återstarta. Den är förstörd genom vänsterbeslut.

Sen tror jag att du sitter och skarvar. Mig veterligen lovar inga högerpolitiker att man snabbt kan få igång avstängda kärnkraftsblock eller få fram nya. Det man lovar är att få kraftvärmeverken att producera el.

Men för all del, ta fram ett klipp eller citat från valrörelsen där en framstående högerpolitiker faktiskt säger det du påstår så kan vi diskutera vidare från det.
Så högern kan alltså inte fixa fram billigare el snabbare än så? Det låter ju som om man röstar på dom så blir elen billigare i morgon måndag om de vinner valet idag?

Dan1891 Dan1891 skrev:
Så högern kan alltså inte fixa fram billigare el snabbare än så?
Nej, inte i stor skala. Det som är förstört tar tid att återuppbygga. Det var därför det var viktigt att inte förstöra det. Vilket avvecklingsextremisterna förstås bara hånskrattade åt.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Det låter ju som om man röstar på dom så blir elen billigare i morgon måndag om de vinner valet idag?
Jag bad dig igår att ta fram exempel på var du läst eller hört det här, men det kunde du alltså inte? Då kanske du ska sluta trolla eller, om du har ärligt uppsåt, acceptera att du gått på vänsterpropaganda.

Det finns inga magiska lösningar. Det finns partier som i varierande grad låtsas som att de kan ersätts stabil baskraft med intermittent kraft. Och så finns det partier som börjat ändra sig för egen del, men tänker samarbeta med nämnda extremister. Slutligen finns de som vill återskapa ett stabilt system.

Att du ger dig på de sista med dina skrönor visar att din agenda är något annat än rimligt billig, stabil el.

• Gilla
Herr och 4 till
  • Laddar…
Nej, inte i stor skala. Det som är förstört tar tid att återuppbygga. Det var därför det var viktigt att inte förstöra det. Vilket avvecklingsextremisterna förstås bara hånskrattade åt.

Jag bad dig igår att ta fram exempel på var du läst eller hört det här, men det kunde du alltså inte? Då kanske du ska sluta trolla eller, om du har ärligt uppsåt, acceptera att du gått på vänsterpropaganda.

Det finns inga magiska lösningar. Det finns partier som i varierande grad låtsas som att de kan ersätts stabil baskraft med intermittent kraft. Och så finns det partier som börjat ändra sig för egen del, men tänker samarbeta med nämnda extremister. Slutligen finns de som vill återskapa ett stabilt system.

Att du ger dig på de sista med dina skrönor visar att din agenda är något annat än rimligt billig, stabil el.
Jag har sett massvis med inlägg och affischer där högern lovar billigare el om de vinner valet. Och den elen behöver ju bli billigare nu, inte om 2 år!?

Så , om det är som du menar, finns ju ingen anledning att rösta på högern i denna fråga.

P
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag antog med ditt inlägg att du inte gillar S politik, och då kan du ju ändra på det i morgon.
Jag tror inte att det blir tillräckligt många som röstar på AfS eller MED för att det skall hända. De andra älskar ju sossepolitik antingen så genomför de den själva eller så går de samman så att sossarna kan genomföra den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.