7 326 läst ·
35 svar
7k läst
35 svar
Ta upp dörröppningar i källaren
Sida 1 av 3
Jag ska dels såga upp två stycken dörröppningar i källaren, 200x90, 20 cm djupa, dels tre fönster som ska flyttas/förstoras, 30 cm vägg. Vad för verktyg rekommenderas? Vi pratar om 70 år gammal betong med inslag av ganska stor sten.
Kollade lite smått på Cramo och Ramirent och hittade en Milwaukee Kango KS 26 som kan såga upp till 26 cm, borde passa bra till innerväggarna? Annars Hilti DCH 300 men den sågar ju endast 125mm. Vad ska jag använda till ytterväggarna?
Kollade lite smått på Cramo och Ramirent och hittade en Milwaukee Kango KS 26 som kan såga upp till 26 cm, borde passa bra till innerväggarna? Annars Hilti DCH 300 men den sågar ju endast 125mm. Vad ska jag använda till ytterväggarna?
Jag hyrde en Hilti DCH 300 när jag sågade upp golvet i källaren och då prövade jag att köra den på en innervägg som jag ändå skulle riva. Nu är det ju en "mindre" maskin, men den var ändå rätt tung att handskas med mot vägg.
Härligt, den väger 9,4kg och KS26an väger 13kg... Vad kan det finnas för alternativ annars? Någon maskin med ställning?scim skrev:
Jag rekommenderar väggsåg på räls om du vill ha ett rakt, snyggt och vinkelrätt snitt. Vinkelrätt fixar du inte med en motorkap när det är 20-30 tjockt och så långa snitt. Det törs jag svära på.
Edit.
För att förtydliga;
Väggsåg är alltså en maskin som går på räls som bultas i väggen. Den tar klingor av alla möjliga storlekar t.ex. 1600mm. De är as att handskas med, och förmodligen inget man kan hyra om man inte känner rätt person eller kan garantera att man vet vad man gör.
Men en duktig håltagare fixar 2 dörrar och bröstning av ett par fönster på 2 dagar.
Tar du hand om sågbitarna själv kan du nog få ner priset något.
Edit.
För att förtydliga;
Väggsåg är alltså en maskin som går på räls som bultas i väggen. Den tar klingor av alla möjliga storlekar t.ex. 1600mm. De är as att handskas med, och förmodligen inget man kan hyra om man inte känner rätt person eller kan garantera att man vet vad man gör.
Men en duktig håltagare fixar 2 dörrar och bröstning av ett par fönster på 2 dagar.
Tar du hand om sågbitarna själv kan du nog få ner priset något.
Redigerat:
Läs min edit ovan.
Här är ett väggsåg system från Husqvarna
http://www.husqvarna.com/se/construction/products/wall-sawing-promoted-systems/
En komplett utrustning går på några hundra tusen, så bortsett från säkerhetsaspekten finns också några ekonomiska anledningar till att de inte är så lätta att hyra. Göra skrot av en klinga kostar en slant.
Här är ett väggsåg system från Husqvarna
http://www.husqvarna.com/se/construction/products/wall-sawing-promoted-systems/
En komplett utrustning går på några hundra tusen, så bortsett från säkerhetsaspekten finns också några ekonomiska anledningar till att de inte är så lätta att hyra. Göra skrot av en klinga kostar en slant.
Jag upplevde då det som fullt görbart att såga rakt med Hiltin. Blir det inte helt rakt är det ju bara att köpa en säck putsbruk om det nu inte döljs av eventuellt foder.Freddex skrev:
Hiltin funkar helt ok, den tar ca 120mm sågdjup. Kör från bägge håll med den. En ringsåg kan annars vara ett alternativ.Den tar inte så extremt stor plats. Du kan köra den handhållet men bulta skenor är att föredra. Tar ca 250mm sågdjup.
Ytterväggen är dock 300mm, så då räcker inte 120-125mm.Buuzzz skrev: