Funderar på att sätta in en kamin i gillestugan. Kaminen kommer kopplas till murstocken som finns idag.
Gillestugan är det som benämns Sovrum (uppe till vänster) och ovanför murstocken kommer kaminen stå (symbol för öppen spis finns där idag=
Min fundering är om man ska borra genom väggen in till pannrummet för att hämta tilluften till kaminen?
På det sättet kanske jag kan få en bra cirkulation på luften i källaren.
Gillestugan är det som benämns Sovrum (uppe till vänster) och ovanför murstocken kommer kaminen stå (symbol för öppen spis finns där idag=
Min fundering är om man ska borra genom väggen in till pannrummet för att hämta tilluften till kaminen?
På det sättet kanske jag kan få en bra cirkulation på luften i källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Separat brancell är det säkert.
Löst det med vanliga brandspjäll.
Står oljetanken kvar kan du få luktproblem.
Alternativet är att dra röret genom pannrummet och ta luften utifrån.
Isolera röret så slipper du kondens samt kola upp brandzonerna.
Löst det med vanliga brandspjäll.
Står oljetanken kvar kan du få luktproblem.
Alternativet är att dra röret genom pannrummet och ta luften utifrån.
Isolera röret så slipper du kondens samt kola upp brandzonerna.
Vad är det du vill vinna? Du kommer att öka ventilationen i pannrummet i stället för gillestugan. Finns det behov av mer ventilation i pannrummet? Hur ofta kommer du att elda? Om det är dagligen kan det bli ett märkbart tillskott till ventilationen. Om du skall elda någon gång ibland blir det bara en sporadisk och marginell ökning av ventilationen.
Tycker det är en bra ide. En eldstad vill ha luft, var kommer luften från? Ventiler i ytterväggar, dragiga fönster? Om du har bra lufttillförsel i pannrummet (borde vara så åtminstone när pannan stod där) så borde det funka utmärkt att ta luft därifrån och slippa kalldrag i gillestugan.
Är du säker på det?Avemo skrev:
Man brukar ju räkna med 500 m3 luftförbrukning per timme vid eldning i öppen spis så nog ventilerar det. Det är ju därför man ska ha luftintag till sin kamin genom ett separat rör kopplat ut utanför huset om man vill ha någon nytta av sin kamin. Annars förbrukar man just 500 m3 per timme som skall in i huset och som då kommer in som kall luft via ventilation eller drag i springor och otätheter.
Detta är mer än vad ett normalt hus kräver vad avser luftombyte per timma. Sen eldar man kanske bara lite då och då så spelar det kanske mindre roll. Jag tycker tankarna är goda men jag skulle tagit luft utifrån om kaminen är försedd med luftintag för förbränning på det sättet. Men genom att ta luft från annat rum får man värmen att köras runt i hela källarvåningen vilket inte är helt tokigt tänkt.
Redigerat: