36 385 läst ·
69 svar
36k läst
69 svar
Ta tappvatten från bergvärme?
Det rör sig om ett flerfamiljshus... dessutom vatten plus avfallshantering (?!) i kostnaden 50kkr/år..behöver inte alls vara orimligtRafael Ospino skrev:
Jag skulle kolla upp vattenmätaren och avläsningen. I veckan råkade jag ut för en kund som skrek när hon fick sin första vattenräkning. Det var ett decimalkomma som hamnat fel, så hon skulle debiteras för 10 gånger så mycket som de tagit ut. I ditt fall rör det sim om någon kubik per hushåll och dag - låter som ett tiopotensfel...
Eller så är det någon som har industriell spritbränning hemma!
Ja, jag kunde också läsa att det var fyra lägenheter. Med 40 000 för bara vattnet och 20 per kubik (nu tog jag i, SVOA tar 8,29) skulle det bli 2000 kubik eller 500 kubik per år och lägenhet. Snittet ligger normalt på 164 liter per dag.B BSOD skrev:
Flerhushållshus? Hur många lgh/hushåll? Vad innehåller dessa? Familjer med tonåringar som duschar i halvtimmar?
I Västerviks kommun får man betala 60 % av VA-avgiften om man bara ansluter sig till avloppet med eget vatten. Man måste mäta sitt ingående vatten annars får man en skyhög faktura.P PerOF skrev:Hej, Elixir! Jag har funderat på reglerna. Behöver kollas upp. Ändå förekommer privat vatten i kombination med kommunalt avlopp vet jag. De höga taxorna beror förmodligen på vattenbrist. Det finns en anledning. Inte brist på avlopp. Och om man bara tar brunnsvattnet till bevattning borde det vara hekt okay.
Jag har en bondgård med 10hästar två hushåll ett flertal tonåringar och en hel del vattning på sommaren och en vattenkostnad på ca 25 000kr per år med ett kbm pris strax under 20kr och hästar dricker som, hästar! Kommunalt VA alltså!
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Ja det går utan problem att ta vatten i ett bergvärme hål.
Jag har monterat många såna lösningar.
Man monterar en borrhålsadapter och monterar en sug slang på den som kopplas till en sugande pump typ jetpump.
Det funkar nästan alltid.
Är grundvatten nivån för låg så monterar man en 3 tums djupvatten pump med mjukstart så inte slangarna till bergvärmen skadas när pumpen startar och vrider sig.
Pumparna med mjukstart vrider sig inte vid start.
Så vatten kan man alltid ta ur ett bergvärme hål men man kan få relikt vatten (saltvatten) i och med hålen är så djupa.
Prata med borraren så löser han det.
Jag har monterat många såna lösningar.
Man monterar en borrhålsadapter och monterar en sug slang på den som kopplas till en sugande pump typ jetpump.
Det funkar nästan alltid.
Är grundvatten nivån för låg så monterar man en 3 tums djupvatten pump med mjukstart så inte slangarna till bergvärmen skadas när pumpen startar och vrider sig.
Pumparna med mjukstart vrider sig inte vid start.
Så vatten kan man alltid ta ur ett bergvärme hål men man kan få relikt vatten (saltvatten) i och med hålen är så djupa.
Prata med borraren så löser han det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Katastrof. Det är inte svårt att göra en dusch som ger mindre vatten. Hatar dessa. Tar fyra gånger längre tid att bli ren.splinter skrev:
Ska det göras rätt så behöver man mätare på det egna vattnet och separerade ledningsnät för det kommunala och enskilda vattnet. Det känns som en dyr ombyggnation av befintlig bebyggelse. Då är det bättre att koppla bort det kommunala vattnet och bara köra det egna.hsd skrev:
I längden är det dock nog svårt att få ekonomi i det hela, det vanliga är att det är avloppet som är dyrt. I Karlskrona så kostar avloppet 2/3 och vattnet 1/3. Är det någonstans man kan tjäna pengar är det på att körs eget vatten till trädgård och liknande där vattnet aldrig leds till det kommunala avloppet.
Typ 2.5 miljoner av Sveriges befolkning har egen brunn eller är anlutna till en gemensam brunn. Mao inget konstigt med det. Och kommunalt vatten är inte utan problem. I oktober var ex. hela nordöstra Kalmar län rådda till att koka vattnet. Dessutom är det inte kreosot utan etanol i slangarna till borr ärmen. Mkt bättre än läckande kommunalt avlopp!!
Nja, det får du under om du har vattenmätare för att betala för avloppet OCH att du har en spärrventil, 5-8000kr som ska besiktas då och då.hsd skrev: