hej,

Är det inte vanligt och att rekommendera att som kund begära referenser från husleverantör? Alltså några tidigare hus det byggt där jag får kontakta köparna.

Ja absolut, det är i princip nödvändigt.

Jag skulle dessutom inte dra mig för att luska ut var de bygger just nu, och på eget bevåg kontakta beställarna där.

De referenser du får genom att fråga kan vara väl valda.

Är man tidigare kund, och är nöjd, så tror jag inte man har något emot att svara på frågor. Man stöttar gärna en bra byggare. Och är man missnöjd är man minst lika ivrig på att få varna andra.

Jag anlitade en takfirma för ett antal år sedan, och bad om referens från ett av deras senaste uppdrag. Då ger han kontaktuppgifter till familjen xxxx och tillägger "där blev vi lite försenade, visade sig att hela taket var murket, så vi fick byta två takstolar". Oj det låter dyrt sade jag, "ja, vi spräckte nog tyvärr offerten med 7 000 där".

Jag brydde mig aldrig om att ringa, jag anlitade firman utan att fråga referenser. När han sade att de fick byta två takstolar oväntat, tänkte jag 50 - 100 000.

Det stämmer ju att precis som när man söker jobb och uppger referenser kommer dessa bara ha bra saker att säga. Att luska fram pågående byggen är nog inte så lätt, men om husfirman inte vill ge ut det kan det ju va nåt dom vill mörka.

Är det en någorlunda stor firma, så hittar du dem igång på ett närbeläget område där det exploateras nu.

Det är i Stockholm, men har aldrig sett denna leverantör på dessa områden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.