New_project Johan Frykendahl skrev:
Tack för mkt bra input i ämnet.

För att klargöra, om anläggningen skulle nedmonteras skulle givetvis annons / bilder och pris anpassas. Det är inte frågan om att sälja nått i skick X och leverera i skick Y.

Jag inser nu att det kan ge viss åverkan på taket att ta bort anläggningen. Att åtgärda detta samt att även betala för nedmontering gör nog att idén inte är ekonomiskt gångbar.

Vad gäller värdet finns ju vissa uppgifter om
vilket värdeökning solceller det ger. Men i praktiken beror det såklart på preferenser hos köparen, det kan vara något man gärna betalar mer för, neutralt eller i värsta fall negativt så att man inte vill ha hus med solpaneler.

Jag har landat i att skrota idén.
Så här. Vill du gärna ta med dom så skruva ner dom och lägg de i garaget. Återställ så gott det går eller så mkt du vill. Då är ju visning och köpet inga konstigheter. Tycker köpare att huset /takets skick är sämre än vad mäklaren värderat det till så kommer det visa sig i budgivningen.

Att ett hus har eller inte har solceller bör nog inte påverka slutpriset jättemkt, man brukar ju säga att man köper läget och inte huset. Som köpare hade jag tyckt det var nice. Men jag hade inte låtit bli att visa för att de saknas om jag gillar läget.

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Nyfniken Nyfniken skrev:
Svaret du söker är: "Ja."
Tror inte jag sökte något faktiskt…

• Gilla
toby.bygg och 2 till
  • Laddar…
S
O O skrev:
Fast man behöver inte ta bort allt. Dessutom kan man täta hål. Taket är rimligen tätt nu, så det behöver man inte förstöra vid demontering av panelerna.
Med den logiken är det lugnt att borra hål i badrummets golv, det går ju att täta hål 🙄

• Haha
  • Gilla
Leif Larson och 3 till
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Inte med de elpriserna vi haft de senaste två åren.
Precis, solceller ger mest när man inte behöver el och absolut minst när man behöver elen som bäst.

• Gilla
  • Haha
Box of rain och 4 till
  • Laddar…
Fadai
Nissens Nissens skrev:
Solcellerna är värdesänkande som jag ser det. Så jag skulle betala mindre med solceller, men normalpris utan.
Nu finns det ju många, inkl jag själv, som gärna betalar mer för en fastighet m bef solceller. Ännu mer om det finns batterilagring, eller så skaffar man det och har en ännu bättre anläggning. Dumt att gå baklänges in i framtiden. 👍

• Gilla
  • Haha
TobbeP och 8 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Precis, solceller ger mest när man inte behöver el och absolut minst när man behöver elen som bäst.
Min tanke med solceller var att installera ganska få av den anledningen. Typ 4 paneler väst och 4 öst vilket räcker för att slippa betala skatt och överföring

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Gör det klart innan försäljning...

Vill inte läsa i juridikformet:
Säljaren nämnde vid kontraktskrivningen att han skulle ta med sig solcellsanläggningen... Jag fick panik men skrev på ändå, vad ska jag göra nu?

/ATW

• Gilla
returen
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Gör det klart innan försäljning...

Vill inte läsa i juridikformet:
Säljaren nämnde vid kontraktskrivningen att han skulle ta med sig solcellsanläggningen... Jag fick panik men skrev på ändå, vad ska jag göra nu?

/ATW
Haha såklart. Man måste givetvis bestämma innan vad det är som skall säljas.

Det var aldrig en fråga om att sälja ett hus där vissa fasta delar inte skulle ingå.

Nu har jag landat i att låta dem sitta kvar. Finns lite uppsida med att flytta dem helt enkelt, snarare mest nedsida.

Förhoppningsvis får man tillbaka vad de kostade från en köpare som ser det som en fördel.

• Gilla
DaLundh och 1 till
  • Laddar…
Mest troligt ökar solcellsanläggningen värdet på huset. Sen finns det ju några avarter som hatar solceller och sånt därt.

Värdeökning plus att du kan dra av kostnaden vid försäljning mot att du dessutom slipper jobbet att montera ner, återställa taket och de delar som går sönder vid det jobbet hade gjort att jag bara köpt en ny anläggning till nya huset.

40 paneler och växelriktare kan du få installerat för runt 100' efter avdrag

• Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
Är anläggning intjänad?

H Hybro skrev:
Är anläggning intjänad?
Den sattes upp 2022. Ska mycket till om den redan är intjänad.

• Gilla
Reqans och 1 till
  • Laddar…
Förhoppningsvis får man tillbaka vad de kostade från en köpare som ser det som en fördel.
Man får hoppas. Det bakas in i en massa olika faktorer. Om man kan få grönt bolån tack vare solcellerna. Om driftkostnaden varit låg. Om det är en miljömupp som bjuder på huset kan det ju tänkas bli en riktigt bra vinst.

En installerad anläggning från 2022 är ren förlust i alla avseenden.

Om denne fiktiva miljömupp som nu skulle buda upp huset pga solcellerna kommer rimligen värdera mervärdet till vad det skulle kosta att sätta upp en ny likvärdig anläggning.

Det är väl halva priset på samma anläggning idag som 2022.

Tyvärr ser jag en anläggning köpt i den tiden som en förhastad åtgärd mitt i solcellsförsäljarnas marknad.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
A
Haha såklart. Man måste givetvis bestämma innan vad det är som skall säljas.

Det var aldrig en fråga om att sälja ett hus där vissa fasta delar inte skulle ingå.

Nu har jag landat i att låta dem sitta kvar. Finns lite uppsida med att flytta dem helt enkelt, snarare mest nedsida.

Beroende på var i landet du bor så verkar det inte vara svindyrt att sätta upp nya.

Tex:

https://www.blocket.se/annons/skane/utgaende_solceller_och_batteri/1002050044

• Gilla
dsb
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är bl.a sånt här som avskräcker från att köpa ett hus med monterade solpaneler. Inte vill man ta över sådana problem. Förr eller senare skall ju panelerna tas ned och då får man detta på sig…
Nissens Nissens skrev:
Visst, men jag hade kanske lagt ett högre bud än det som blev högst om det inte funnits solceller på huset. Så det blir ju säljarens förlust i sista änden.

Många ser solceller på taket som en risk och kostnad och dessutom att de förfular huset.
Vad är det för risk med att köpa ett hus med solceller på ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.