38 710 läst ·
125 svar
39k läst
125 svar
Ta med solceller vid flytt
Så här. Vill du gärna ta med dom så skruva ner dom och lägg de i garaget. Återställ så gott det går eller så mkt du vill. Då är ju visning och köpet inga konstigheter. Tycker köpare att huset /takets skick är sämre än vad mäklaren värderat det till så kommer det visa sig i budgivningen.Johan Frykendahl skrev:
Tack för mkt bra input i ämnet.
För att klargöra, om anläggningen skulle nedmonteras skulle givetvis annons / bilder och pris anpassas. Det är inte frågan om att sälja nått i skick X och leverera i skick Y.
Jag inser nu att det kan ge viss åverkan på taket att ta bort anläggningen. Att åtgärda detta samt att även betala för nedmontering gör nog att idén inte är ekonomiskt gångbar.
Vad gäller värdet finns ju vissa uppgifter om
vilket värdeökning solceller det ger. Men i praktiken beror det såklart på preferenser hos köparen, det kan vara något man gärna betalar mer för, neutralt eller i värsta fall negativt så att man inte vill ha hus med solpaneler.
Jag har landat i att skrota idén.
Att ett hus har eller inte har solceller bör nog inte påverka slutpriset jättemkt, man brukar ju säga att man köper läget och inte huset. Som köpare hade jag tyckt det var nice. Men jag hade inte låtit bli att visa för att de saknas om jag gillar läget.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Nu finns det ju många, inkl jag själv, som gärna betalar mer för en fastighet m bef solceller. Ännu mer om det finns batterilagring, eller så skaffar man det och har en ännu bättre anläggning. Dumt att gå baklänges in i framtiden. 👍Nissens skrev:
Gör det klart innan försäljning...
Vill inte läsa i juridikformet:
Säljaren nämnde vid kontraktskrivningen att han skulle ta med sig solcellsanläggningen... Jag fick panik men skrev på ändå, vad ska jag göra nu?
/ATW
Vill inte läsa i juridikformet:
Säljaren nämnde vid kontraktskrivningen att han skulle ta med sig solcellsanläggningen... Jag fick panik men skrev på ändå, vad ska jag göra nu?
/ATW
Haha såklart. Man måste givetvis bestämma innan vad det är som skall säljas.A ArneTW skrev:
Det var aldrig en fråga om att sälja ett hus där vissa fasta delar inte skulle ingå.
Nu har jag landat i att låta dem sitta kvar. Finns lite uppsida med att flytta dem helt enkelt, snarare mest nedsida.
Förhoppningsvis får man tillbaka vad de kostade från en köpare som ser det som en fördel.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Mest troligt ökar solcellsanläggningen värdet på huset. Sen finns det ju några avarter som hatar solceller och sånt därt.
Värdeökning plus att du kan dra av kostnaden vid försäljning mot att du dessutom slipper jobbet att montera ner, återställa taket och de delar som går sönder vid det jobbet hade gjort att jag bara köpt en ny anläggning till nya huset.
40 paneler och växelriktare kan du få installerat för runt 100' efter avdrag
Värdeökning plus att du kan dra av kostnaden vid försäljning mot att du dessutom slipper jobbet att montera ner, återställa taket och de delar som går sönder vid det jobbet hade gjort att jag bara köpt en ny anläggning till nya huset.
40 paneler och växelriktare kan du få installerat för runt 100' efter avdrag
Man får hoppas. Det bakas in i en massa olika faktorer. Om man kan få grönt bolån tack vare solcellerna. Om driftkostnaden varit låg. Om det är en miljömupp som bjuder på huset kan det ju tänkas bli en riktigt bra vinst.Johan Frykendahl skrev:
En installerad anläggning från 2022 är ren förlust i alla avseenden.
Om denne fiktiva miljömupp som nu skulle buda upp huset pga solcellerna kommer rimligen värdera mervärdet till vad det skulle kosta att sätta upp en ny likvärdig anläggning.
Det är väl halva priset på samma anläggning idag som 2022.
Tyvärr ser jag en anläggning köpt i den tiden som en förhastad åtgärd mitt i solcellsförsäljarnas marknad.
Om denne fiktiva miljömupp som nu skulle buda upp huset pga solcellerna kommer rimligen värdera mervärdet till vad det skulle kosta att sätta upp en ny likvärdig anläggning.
Det är väl halva priset på samma anläggning idag som 2022.
Tyvärr ser jag en anläggning köpt i den tiden som en förhastad åtgärd mitt i solcellsförsäljarnas marknad.
Beroende på var i landet du bor så verkar det inte vara svindyrt att sätta upp nya.Johan Frykendahl skrev:
Haha såklart. Man måste givetvis bestämma innan vad det är som skall säljas.
Det var aldrig en fråga om att sälja ett hus där vissa fasta delar inte skulle ingå.
Nu har jag landat i att låta dem sitta kvar. Finns lite uppsida med att flytta dem helt enkelt, snarare mest nedsida.
Förhoppningsvis får man tillbaka vad de kostade från en köpare som ser det som en fördel.
Tex:
https://www.blocket.se/annons/skane/utgaende_solceller_och_batteri/1002050044
Nissens skrev:
Vad är det för risk med att köpa ett hus med solceller på ?Nissens skrev: