Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Och hur kom vad som är vanligt folk och stödröster in i bilden?
Det verkar inte ha mycket med Ukrainakriget att göra utan handla om svensk inrikespolitik.
MP i Sverige och Tyskland har starkt samarbete
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
MP i Sverige och Tyskland har starkt samarbete
Och vad har det att göra med vad som är vanligt folk och stödröster i Sverige?
Om det hade gällt stödröster i Tyskland hade jag kunnat förstå det.
 
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att Europa gjort sig beroende av rysk gas pga sossar, miljöpartister och dess väljare
Mmm, ja det var ju en riktig sosse som i utbyte mot lite aktier, en sväng i privatjeten och en stunds uppmärksamhet drev igenom Northstreambygget.. :crysmile:
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
MP i Sverige och Tyskland har starkt samarbete
Det är nog mer än så.... Bolund och den gröna tyska ministern Robert Habeck är polare, Magda och kansler Scholz är polare. Gemensamt så skyller de då allt på Putin och vill inte riktigt stå för vem som valde gasen som gjorde att Putin kunde bygga upp sin krigsmakt.
 
  • Haha
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
F
BirgitS BirgitS skrev:
På vilket sätt tycker ni att den diskussion ni för passar in i den här tråden?
Det tillhör god ton att adressera med citat så det är tydligt vem man skriver till.
 
D djac skrev:
Mmm, ja det var ju en riktig sosse som i utbyte mot lite aktier, en sväng i privatjeten och en stunds uppmärksamhet drev igenom Northstreambygget.. :crysmile:
Ställ dig frågan vem som gjort Europa beroendevä av gas. Svaret är de som lagt ned kärnkraften
 
  • Haha
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
F fsn skrev:
Det tillhör god ton att adressera med citat så det är tydligt vem man skriver till.
Nåja, det är ju inte riktigt så det står i forumreglerna.
§ 5.13 Citat
Infoga bara citat när det är nödvändigt, dvs om det finns risk att man inte förstår vem du svarar med ditt inlägg. För många citat gör det svårare att följa diskussionen.
https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/

Det finns väl en generell tråd om Ukrainakriget, medan denna enligt trådstarten har en mer begränsad inriktning som jag uppfattar det och det är inte mot svensk inrikespolitik eller ens om orsaker till Ukrainakriget.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ställ dig frågan vem som gjort Europa beroendevä av gas. Svaret är de som lagt ned kärnkraften
Jo men, jag har ju roat mig med "elsjukan" ett tag och det finns en stor komplikation.
"Elsjukan" härör ju även den ur det här med Tyskland valt att lägga ner kärnkraft och istället bli beroende av Putins gas men Tyskland är då Europas stora motor i ekonomin och därav så kan de styra och ställa och ha friheter. Men det borde ju vara bättre att man berättade att så här är det!
 
P paralun skrev:
Jo men, jag har ju roat mig med "elsjukan" ett tag och det finns en stor komplikation.
"Elsjukan" härör ju även den ur det här med Tyskland valt att lägga ner kärnkraft och istället bli beroende av Putins gas men Tyskland är då Europas stora motor i ekonomin och därav så kan de styra och ställa och ha friheter. Men det borde ju vara bättre att man berättade att så här är det!
Vänstern kommer aldrig erkänna de är skyldiga till energikrisen. Tyvärr kommer också väljarna gå på det narrativet
 
Fairlane
Man lär sig mycket i den här tråden:
  • Merkel är miljöpartist
  • Tyska och Svenska MP har drivit på för att nyttja rysk gas och olja
  • MP är skyldig till att det är krig i Ukraina
Snart är det väl SD som varit mest emot Putin och Ryssland genom alla år av de svenska partierna. Vad gör man inte för att få sprida sitt hat mot MP och S?

Nu kommer jag säkert få höra att det är mina partier, men det är det inte, men jag tycker det är löjligt när man tramsar på om att MP drivit på beroendet till den ryska gasen och oljan. Det är väl det partiet som verkat hårdast för att vi inte ska ha med rysk gas och olja att göra. Sverige importerar fortfarande rysk gas, troligen MPs fel och den svenska regeringen har inget ansvar.
 
  • Gilla
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vänstern kommer aldrig erkänna de är skyldiga till energikrisen. Tyvärr kommer också väljarna gå på det narrativet
Jo men jag köper att Tyskland får friheter under brinnande krig... för de är motorn inom EU.
Men inte en massa förenklade lögner om hur det hänger ihop.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Man lär sig mycket i den här tråden:
  • Merkel är miljöpartist
  • Tyska och Svenska MP har drivit på för att nyttja rysk gas och olja
  • MP är skyldig till att det är krig i Ukraina
Snart är det väl SD som varit mest emot Putin och Ryssland genom alla år av de svenska partierna. Vad gör man inte för att få sprida sitt hat mot MP och S?

Nu kommer jag säkert få höra att det är mina partier, men det är det inte, men jag tycker det är löjligt när man tramsar på om att MP drivit på beroendet till den ryska gasen och oljan. Det är väl det partiet som verkat hårdast för att vi inte ska ha med rysk gas och olja att göra. Sverige importerar fortfarande rysk gas, troligen MPs fel och den svenska regeringen har inget ansvar.
Jo men fakta i saken och om den tyske gröne vicekanslern Robert Habeck.
https://www.dw.com/en/germanys-ener...ister-robert-habeck-under-pressure/a-63186583
Sen finns det då massvis med artiklar om honom och de grönas politik i Tyskland.
Angela Merkel startade då processen med beroendet av rysk gas som betalt Putins krigsmakt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Man lär sig mycket i den här tråden:
  • Merkel är miljöpartist
  • Tyska och Svenska MP har drivit på för att nyttja rysk gas och olja
  • MP är skyldig till att det är krig i Ukraina
Snart är det väl SD som varit mest emot Putin och Ryssland genom alla år av de svenska partierna. Vad gör man inte för att få sprida sitt hat mot MP och S?

Nu kommer jag säkert få höra att det är mina partier, men det är det inte, men jag tycker det är löjligt när man tramsar på om att MP drivit på beroendet till den ryska gasen och oljan. Det är väl det partiet som verkat hårdast för att vi inte ska ha med rysk gas och olja att göra. Sverige importerar fortfarande rysk gas, troligen MPs fel och den svenska regeringen har inget ansvar.
Energi skapas inte ur luft. Lägger man ned kärnkraft i dessa länder måste den såklart ersättas av annan baskraft. Vilket MPs favoritenergislag inte är. De är pro gas genom att förstöra vår kärnkraft.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
F fsn skrev:
vad är svårt för dig att förstå? Rysslan var där och då en en av de länderna som befriade europa från axelmakterna. Är det så in i helvete stigmatiserat för dig att hjärnan slutar fungera?
Ta det lugnt nu. allihop och dra ned på skitkastningen.
Ingen tänkande människa kan årligt säga att Sovjetunionen befriade Österuropa lika litet som nazisttyskland befriade någonting.
Det var två diktaturer var och en med sitt förtryckssystem som slogs om vem som skulle få behärska och förtrycka befolkningen i ett antal länder.
Det här är oomtvistliga historiska fakta som inte behöver skrivas om i någon riktning.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Energi skapas inte ur luft. Lägger man ned kärnkraft i dessa länder måste den såklart ersättas av annan baskraft. Vilket MPs favoritenergislag inte är. De är pro gas genom att förstöra vår kärnkraft.
Du tar varje chans du hittar att skylla allt på miljöpartiet och socialdemokraterna.
Samtidigt finns det skäl att komma ihåg att du har uttalat dig att allmän rösträtt och likhet inför lagen är fel och fördärvligt och måste avskaffas så att endast en grupp oligarker får rösta och att de inte skall ställas under samma lagar som vanligt folk..... i Sverige........


Håll ett till fakta och rimliga slutledningar gott folk!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Energi skapas inte ur luft. Lägger man ned kärnkraft i dessa länder måste den såklart ersättas av annan baskraft. Vilket MPs favoritenergislag inte är. De är pro gas genom att förstöra vår kärnkraft.
Jo nu ser man då fossilgasen som ett mellansteg i Energiewende. (som det handlar om)
Men det rasade ihop som ett korthus när Putin byggt upp sin krigsmakt med pengarna från fossilgasen och startade sitt brutala krig.
https://en.wikipedia.org/wiki/Energiewende
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.