54 079 läst ·
843 svar
54k läst
843 svar
Ta det lugnt och sansat.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det idealiska hade naturligtvis varit att Sverige, Norge, Danmark, Finland och kanske Island efter WW2 hade skapt en försvarsallians.
Länder med samma kynne och en gemensam historia, även om den inte alltid varit fredlig...
Den alliansen var på gång men gick i stöpet av flera skäl där Stalin var ett av dem, kanske det största.
En sådan allians hade idag varit ekonomiskt stark och slagkraftig och varit ett bättre alternativ än Nato, åtminstone som det ser ut nu.
Om den kommit till stånd och hur det påverkat situationen världspolitiskt fram till nu står skrivet i stjärnorna.
Kanske hade lett till andra konflikter med Stalin och Sovjetunionen om Östersjön utan Natos kärnvapenparaply, eller kanske lett till att vi skaffat kärnvapen själva vilket var långt framskridet på femtiotalet.
Kanske varit värre eller bättre.
Fjärilseffekten...
EDIT
Jag är absolut för NATO i nuvarande skede, men hade jag fått välja hade Nordisk Allians varit bättre.
Länder med samma kynne och en gemensam historia, även om den inte alltid varit fredlig...
Den alliansen var på gång men gick i stöpet av flera skäl där Stalin var ett av dem, kanske det största.
En sådan allians hade idag varit ekonomiskt stark och slagkraftig och varit ett bättre alternativ än Nato, åtminstone som det ser ut nu.
Om den kommit till stånd och hur det påverkat situationen världspolitiskt fram till nu står skrivet i stjärnorna.
Kanske hade lett till andra konflikter med Stalin och Sovjetunionen om Östersjön utan Natos kärnvapenparaply, eller kanske lett till att vi skaffat kärnvapen själva vilket var långt framskridet på femtiotalet.
Kanske varit värre eller bättre.
Fjärilseffekten...
EDIT
Jag är absolut för NATO i nuvarande skede, men hade jag fått välja hade Nordisk Allians varit bättre.
"It's like a competition: how quickly can they cause us damage and how quickly can we repair. And we are winning that competition," said Oleksandr Kharchenko, director of Kyiv's Energy Industry Research Centre.
In Zhytomyr, Eugene Herasymchuk believes things are looking up. "A lot of Ukrainians say it's better to have one cold and one dark winter than 100 years with Russia - so I think we can handle this."
In Zhytomyr, Eugene Herasymchuk believes things are looking up. "A lot of Ukrainians say it's better to have one cold and one dark winter than 100 years with Russia - so I think we can handle this."
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Varför upprepar någon ett påstående som kommer direkt från Ryssland?Minnie Mesola skrev:
Vem är det så som saknar all sorts källkritik?
Naturligtvis, jag har inte påstått något annat heller. Ukraina gör som de vill i den verklighet de lever i. Är verkligen den sista delen av den meningen nödvändig för att man ska förstå att människor och länder handlar utifrån de förutsättningar som råder?Minnie Mesola skrev:
Det är inte något som man hela tiden brukar påpeka. Man säger "jag vill det här" och inte "jag vill det här därför att det är det bästa utifrån de förutsättningar som råder just nu".
Det är dina inlägg som får en att tro att du skulle besvara frågorna med "ja" eftersom det är vad du verkar tycka när det gäller Ukraina. Det är alltså dina påståenden som är patetiska i så fall.Minnie Mesola skrev:
Om du inte tycker att Ukraina ska ge upp och bara låta Ryssland få som de vill när det gäller delar av Ukraina så skriv det och inte något annat. Det är du som väljer hur du vill att andra ska se på dig.
Det har jag inte heller påstått. Du bara tramsar.Minnie Mesola skrev:
Naturligtvis, du slår in öppna dörrar.Minnie Mesola skrev:
Men uppskattningarna kommer inte från Ukraina.
Men det är just uppskattningar och därför skrev jag "verkar som". Först klagar du på att jag skriver "verkar som" och borde vara exakt, men sen gör du allt för att tala om att man inte kan vara exakt. Klagar du bara för klagandets skull?
Du får ju bestämma dig för om jag ska vara exakt eller om jag ska vara skeptisk till informationen.
Jo då, så tillslutet är inte Ryssland.Minnie Mesola skrev:
Jag tycker inte alls att det är betydelselöst med folk som håller på med rysspropaganda.Minnie Mesola skrev:
Om du tycker så kan du ju sluta posta i den här tråden och över huvud taget sluta med att tycka något eftersom det ju är helt betydelselöst jämfört med ett krig.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 871 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 871 inlägg
Absolut frå man det. Mitt inlägg var ett svar på ett inlägg från mickef där han påstod att alla länder i Nato är diktaturer.D djac skrev:
Tydligen vet han inte skillnaden mellan diktatur och vetorätt och vill nu få skillnaden förklarad för sig.
Eller så försöker du bara styra över diskussionen till nåt oväsentligt.Fairlane skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Jag tror som du. Hade det gällt ett syftningsfel eller annan otydlighet gällandes värme kontra tappvatten, hade dessa "missförstånd" aldrig uppstått. Det är bara i trådar där känslorna svallar som antalet lobotomeradeM mickef skrev:
Minnie, vem är jag förresten. Ööööö
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 871 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 871 inlägg
Öh, du är ju inte ett under avtydlighet, snarare verkar det som att du medvetet försöker göra dig obegriplig.M mickef skrev:
Du skrev att samtliga länder i NATO är diktaturer, vilket inte är korrekt. Är det oväsentligt att korrigera ett sådant uppenbart fel?
Antingen vet du inte vad en diktatur är eller så väljer du dina ord medvetet felaktigt, antingen för att provocera eller för att skapa en ny bild av verkligheten, ungefär som när man kallar vaccin för gift...
Ni måste skämta?Fairlane skrev:
Öh, du är ju inte ett under avtydlighet, snarare verkar det som att du medvetet försöker göra dig obegriplig.
Du skrev att samtliga länder i NATO är diktaturer, vilket inte är korrekt. Är det oväsentligt att korrigera ett sådant uppenbart fel?
Antingen vet du inte vad en diktatur är eller så väljer du dina ord medvetet felaktigt, antingen för att provocera eller för att skapa en ny bild av verkligheten, ungefär som när man kallar vaccin för gift...
Om du ska citera mig så gör det rätt. Jag har inte skrivit att alla länder i NATO är diktaturer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 871 inlägg