Hej! Har köpt ett hus från -79 som har växter längs husväggen i husets norrläge. Inga fuktskador har orsakats men vill givetvis ta bort växterna. Tänker gräva bort växterna + stora mängder av jord för att sen fylla med typ singel och överst någon finare småsten.
Vad behöver jag tänka på?
Vad behöver jag tänka på?
Tack för svar! Hur långt ner tror du vi behöver gräva? Behöver man säkerställa något med dräneringen?
Nej precis, ingen källare utan platta på mark. Vill inte behålla växterna av kosmetiska skäl
Nej precis, ingen källare utan platta på mark. Vill inte behålla växterna av kosmetiska skäl
Precis, dräneringslagret längst ned är makadam (huset är äldre så det kan vara sand, vanligast förr - tegeldräneringsledningar lades i sand), sen markduk på det om det är singel och något tätare, t ex jorden i trädgården om det är lite mer lerig. Duken hindrar den finare täta jorden med dess finsand, silt och ler att rinna ned i dräneringslagret. Den täta jorden läggs i fall från huset så att vatten rinner bort från huset. Sen kan man dekorera med singel på ytan invid grunden. Eller plattor, eller vad man nu trivs med.
Jag hade inte varit orolig för blöt mark så nära husvägg såvida inte marken runt om lutar mot huset.
Brukar istället vara så torrt att frågorna är hur man ska få växter att trivas. En bekant grävde nyss bort rabatt, på med markduk, och sedan en blandning av plattor och sten, enbart för att inga växter trivdes i den torra miljö. Ni har visserligen liten takfot men minimal påverkan.
Stockrosor och buskrosor är/var vanligt i sådan miljö.
Brukar istället vara så torrt att frågorna är hur man ska få växter att trivas. En bekant grävde nyss bort rabatt, på med markduk, och sedan en blandning av plattor och sten, enbart för att inga växter trivdes i den torra miljö. Ni har visserligen liten takfot men minimal påverkan.
Stockrosor och buskrosor är/var vanligt i sådan miljö.
Klicka här för att svara