Halloj,
Här kommer väl ytterligare en "är min vägg bärande"-fråga, jag är nog ganska säker på att den blivit det med tiden men skulle vilja ha råd ang hur jag ska bli av med en vägg mellan vardags rum och kök.
Förutsättningarna är följande!
På ritningen har jag i rött markerat väggen som ska bort.
Det gröna är en limträbalk med följande dimensioner,
Längd: 8200 mm
Höjd: 300 mm
Tjocklek: 110 mm
Den verkar ha hamnat där av anledning att man murade upp en spis en tid efter att huset byggdes.
Dimensioner på takstolar av WW-typ
U: 145x45
Ö: 145x45
Spännvidd ca 8 m
CC: 1200 mm
Frågan är då om de två innerväggar som balken vilar på blivit bärande eller om takstolarna kan hålla vikten av balken. Bör eller måste jag sätta en stolpe/pelare under balken där jag tar bort väggen?
Mkt tacksam för input
Här kommer väl ytterligare en "är min vägg bärande"-fråga, jag är nog ganska säker på att den blivit det med tiden men skulle vilja ha råd ang hur jag ska bli av med en vägg mellan vardags rum och kök.
Förutsättningarna är följande!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På ritningen har jag i rött markerat väggen som ska bort.
Det gröna är en limträbalk med följande dimensioner,
Längd: 8200 mm
Höjd: 300 mm
Tjocklek: 110 mm
Den verkar ha hamnat där av anledning att man murade upp en spis en tid efter att huset byggdes.
Dimensioner på takstolar av WW-typ
U: 145x45
Ö: 145x45
Spännvidd ca 8 m
CC: 1200 mm
Frågan är då om de två innerväggar som balken vilar på blivit bärande eller om takstolarna kan hålla vikten av balken. Bör eller måste jag sätta en stolpe/pelare under balken där jag tar bort väggen?
Mkt tacksam för input
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Din limträbalk klarar en last på ca 100 kg/meter förutom sin egenvikt. Det är inte mycket att komma med. Man kan misstänka att förklaringen sitter på vinden. Kanske är någon del på någon av takstolarna (som är sjävbärande) avkapad i samband med skorstensbygget?. Du får gå upp på vinden och fotografera! Vilken snözon ligger huset i?
Nej takstolarna verkar orörda, eller en är påverkad (den närmast skorstenen), men balken vilar ju på dom samt sitter fäst upptill. Börjar fundera på om den har att göra med att man tog bort innerväggar tidigare (de två väggarna balken ansluter till har tidigare varit en lång vägg.J justusandersson skrev:Din limträbalk klarar en last på ca 100 kg/meter förutom sin egenvikt. Det är inte mycket att komma med. Man kan misstänka att förklaringen sitter på vinden. Kanske är någon del på någon av takstolarna (som är sjävbärande) avkapad i samband med skorstensbygget?. Du får gå upp på vinden och fotografera! Vilken snözon ligger huset i?
Snölastzon 2.5 kN/m2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Diagonalstången (utsatt för dragkraft) närmast skorstenen måste återställas. Den består ursprungligen av två parallella brädor, men den måste inte ha det utseendet. Jag förstår inte meningen med limträbalken, men det gjorde antagligen inte de som satte dit den heller. Jag lutar åt att du kan göra det enkelt för dig och bortse från den. Den vilar uppenarligen på underramarna. Den väger ca 16 kg/meter så den gör inte så mycket skada. Kolla att det inte finns några pelare i den röda väggen innan du river den.
Det var lite så jag resonerade i början också, att den inte hade någon riktig mening, men vågade inte riktigt haha.J justusandersson skrev:Diagonalstången (utsatt för dragkraft) närmast skorstenen måste återställas. Den består ursprungligen av två parallella brädor, men den måste inte ha det utseendet. Jag förstår inte meningen med limträbalken, men det gjorde antagligen inte de som satte dit den heller. Jag lutar åt att du kan göra det enkelt för dig och bortse från den. Den vilar uppenarligen på underramarna. Den väger ca 16 kg/meter så den gör inte så mycket skada. Kolla att det inte finns några pelare i den röda väggen innan du river den.
Man antar ju oftast att folk gör saker av en anledning. Fixar takstolen vid tillfälle och är vaksam när jag river väggen .
Tack för hjälpen så länge, får se om jag får anledning att återkomma
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ta bort fogrester på vägg
Kök -
Ta bort hörn av innervägg i timmerhus
Lösvirke & Timmerhus -
Bubblig plastfärg på innervägg efter tapetborttagning
Färg, Måla & Tapetsera -
Glasfiberväv på vägg/tak - bästa sättet att ta bort?
Färg, Måla & Tapetsera -
Ta bort isolering från källarvägg?
Byggmaterial & Byggteknik