3 984 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Ta bort och sätta tillbaks klämringskopplingar?
Jag bor i bostadsrätt med en rätt dåligt ditsatt tvättställ i badrummet. Den lutar och har silikon längst med väggen som ser ut som att det mögglar sönder. Eftersom jag inte vill köpa nytt så undrar jag om det går att stänga av vattnet i rören, skruva av klämringskopplingen, ta bort tvättstället så jag kan göra rent väggen och sedan skruva på den igen med nytt silikon men med de gamla rören och kopplingarna?
Jag är inte erfaren med rör så jag vet inte om det gör att kopplingen blir svag eller om det behövs någon sorts tätning som man måste lägga om (gängtejp?)
Jag är inte erfaren med rör så jag vet inte om det gör att kopplingen blir svag eller om det behövs någon sorts tätning som man måste lägga om (gängtejp?)
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Är kopplingen rätt monterad från början så ska det inte vara något problem att lossa och återmontera. Problem brukar däremot kunna uppstå om kopplingen exempelvis sitter på mjuka rör utan stödhylsor eller är för hårt åtdragen så att klämringen, röret eller konorna i kopplingen skadats. Men det är ju svårt att se innan man tagit isär den...
Gängan är inte en del av tätningen i en klämringskoppling och ska alltså aldrig "tätas" med något då dess verkliga funktion - att skapa en klämkraft mellan klämringen och konan - då försämras.
Gängan är inte en del av tätningen i en klämringskoppling och ska alltså aldrig "tätas" med något då dess verkliga funktion - att skapa en klämkraft mellan klämringen och konan - då försämras.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bila bort källargolv i tvättrum - ersätta med EPS-cement?
Golv -
Ta bort våtrumstapet i duschutrymme och ersätta med målning?
Badrum -
Kan jag kapa bort en bit av balken och ersätta med en ny?
Golv -
Ta bort stolpar under tidigare joddlarbalkong, ersätta med stålbalk?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ska ta bort spaljé och sätta bräda. Höjd?
Byggmaterial & Byggteknik