Har fått erbjudande om Villa Fiber från Telia som vi funderar på att acceptera.

Ett problem är dock själva rördragningen till huset (kanalisation?!) Vi har nämligen precis fått uppfarten asfalterad (innan vi fick fibererbjudandet...) och det sista jag vill är att den ska behöva gräva upp den.

Vår tomt är i övrigt omringad av andra tomter vilket gör att jag är lite tveksam till alternativ dragning dock.

Vet någon om det skulle gå att ta bort dagens kopparkabel och använda detta rör för fibern istället?
Vad jag vet är det inga snäva böjar på röret. Har ej mätt det men via ögonmått tror jag det är lika stort rör som en PEM-slang dvs ca 50 mm invändigt.

Alternativt, har någon info om vilka mått som krävs för att gräva ner rör? Tänker på djup och bredd... Kanske att jag kan hitta någon slinga att gräva efter någonstans...

Har en del frågor om var man bör placera uttaget också men ska nog hänga på andra bef trådar...

Glömde en sak. Är det puckat att ta bort kopparn? Ser ingen nytta för den om jag har fiber...

Det går utmärkt att använda befintligt rör, nej, du har ingen nytta av koppartråden.

Tack. Men det är ju surt om ev nästa köpare av huset vill köra vanlig telefon (lär inte bli inom 10 år så frågan är kanske helt hypotetisk...).

Någon som vet om man kan dra den nya fiberkabel i samma rör när kopparkabeln fortfarande är kvar? Vi snackar minst 40-50 meter ut till gatan (där jag gissar på att dom "skarvar".
Jag vet att man brukar blåsa in kablar men den borde fungera dåligt om det redan finns en befintlig i. Eller?

byggcalle skrev:
Tack. Men det är ju surt om ev nästa köpare av huset vill köra vanlig telefon (lär inte bli inom 10 år så frågan är kanske helt hypotetisk...).
Vanlig telefon om 10 år :rolleyes:

Det är inga problem att låta befintlig koppar ligga kvar.

Lite sent svar från mig men tack för infon Mathias :-)

Fick också samma svar av säljare/tekniker som var här och kollade förresten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.