Byggahus.se
Hej,

Har precis köpt en nyproduktion där vi inte fick välja ytskikt. Vi ska göra lite ändringar där en är att ta bort kaklet i köket och köra stänkskydd + målad vägg. Bifogar bild på köket för referens.

Iom att väggen bakom ska vara målad och synlig är jag orolig för arbetet och vad för typ av vägg som finns där bakom. Kan jag vänta mig att det bara är fogmassa på en vägg jag måste slipa bort eller finns det risk för en helt annan yta jag måste bredspackla över?

Tacksam för svar :)
 
  • Modernt kök med vit inredning, rostfritt kylskåp, inbyggd ugn och trägolv. Ljust och minimalistiskt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt, minimalistiskt kök i vitt med ugn, spishäll, diskho och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju troligen gipsskivor bakom. De kommer att gå sönder så räkna med att du måste byta gipset också.

Vill du komma enkelt undan, så limma på 6mm renoveringsgips.

Tänk på att måla med färg som går att torka av och inte tar färg av t.ex. tomatsås, etc.
 
  • Gilla
Totte_S och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Det är ju troligen gipsskivor bakom. De kommer att gå sönder så räkna med att du måste byta gipset också.

Vill du komma enkelt undan, så limma på 6mm renoveringsgips.

Tänk på att måla med färg som går att torka av och inte tar färg av t.ex. tomatsås, etc.
Tack för snabbt svar. Så isåfall får man skära bort den skadade delen av gipset och sätta upp nytt? Hur är det med el och så draget bakom gipset? Är det ur vägen så man inte kommer åt det i processen? Hade gärna kommit undan så enkelt som möjligt men vill verkligen inte ha kaklet där.
 
J jonathanlindgren skrev:
Tack för snabbt svar. Så isåfall får man skära bort den skadade delen av gipset och sätta upp nytt? Hur är det med el och så draget bakom gipset? Är det ur vägen så man inte kommer åt det i processen? Hade gärna kommit undan så enkelt som möjligt men vill verkligen inte ha kaklet där.
Elen ligger bakom skivan så den ska du inte komma åt.

Det kan ju vara dubbelgips, eller plywood bakom också.

Du får, som sagt, antagligen byta gipsskivorna om du knackar ner kaklet.
Det slipper du om du limmar på renoveringsgips...
 
anders07 anders07 skrev:
Elen ligger bakom skivan så den ska du inte komma åt.

Det kan ju vara dubbelgips, eller plywood bakom också.

Du får, som sagt, antagligen byta gipsskivorna om du knackar ner kaklet.
Det slipper du om du limmar på renoveringsgips...
Förstår! Du menar alltså att sätta renoveringsgips rätt på kaklet? Hade kunnat tänka mig det där det finns överskåp, men blir problematiskt där det kommer bli en skarv. Inge vidare snyggt.. :(
 
J jonathanlindgren skrev:
Hej,

Har precis köpt en nyproduktion där vi inte fick välja ytskikt. Vi ska göra lite ändringar där en är att ta bort kaklet i köket och köra stänkskydd + målad vägg. Bifogar bild på köket för referens.

Iom att väggen bakom ska vara målad och synlig är jag orolig för arbetet och vad för typ av vägg som finns där bakom. Kan jag vänta mig att det bara är fogmassa på en vägg jag måste slipa bort eller finns det risk för en helt annan yta jag måste bredspackla över?

Tacksam för svar :)
Inte svar på frågan, men skulle tänka flera gånger om det är värt att ändra detta med tanke på arbetet och lätt att man ställer till något i ett fjong nytt kök
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J jonathanlindgren skrev:
Förstår! Du menar alltså att sätta renoveringsgips rätt på kaklet? Hade kunnat tänka mig det där det finns överskåp, men blir problematiskt där det kommer bli en skarv. Inge vidare snyggt.. :(
Precis, du måste spackla skarvarna förstås, men det kommer du att behöva göra om du knackar ner kaklet ändå.

Det dammar rejält att knacka ner kaklet också!

Jag gjorde en liknande "renovering" i ett tidigare hus. Då limmade jag 2 mm rostfri plåt som jag måttbeställde hos lokala smeden. Kanske ett alternativ?
 
Gör inget förhastat. Vänta några månader innan du sätter sågen i väggen.
Plocka bort kakel betyder att sätta upp ny gips som sagts innan. Detta kräver viss vana för att bli snyggt. Du verkar inte ha några eldosor i själva kakelväggen men en hörndosa framför. Detta gör gipssättning en del svårare. F ö passa på att installera fler hörndosor på olika platser, med tre uttag kommer du ingetvart.
Även om du sätter renoveringsgips och nytt kakel återstår problemet med eldosan. Annars är det enklast med en tunn gipsskiva. Tänk på att det inkräktar på arbetsytan djup och att du måste skapa snygga övergångar här och var.
Min personliga åsikt är att det är helt vansinnigt att riva kaklet bara för att det är kanske en trend nu. Om 5 år är det över.
 
  • Gilla
Husgubbe och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Gör inget förhastat. Vänta några månader innan du sätter sågen i väggen.
Plocka bort kakel betyder att sätta upp ny gips som sagts innan. Detta kräver viss vana för att bli snyggt. Du verkar inte ha några eldosor i själva kakelväggen men en hörndosa framför. Detta gör gipssättning en del svårare. F ö passa på att installera fler hörndosor på olika platser, med tre uttag kommer du ingetvart.
Även om du sätter renoveringsgips och nytt kakel återstår problemet med eldosan. Annars är det enklast med en tunn gipsskiva. Tänk på att det inkräktar på arbetsytan djup och att du måste skapa snygga övergångar här och var.
Min personliga åsikt är att det är helt vansinnigt att riva kaklet bara för att det är kanske en trend nu. Om 5 år är det över.
T Thomas_Blekinge skrev:
Gör inget förhastat. Vänta några månader innan du sätter sågen i väggen.
Plocka bort kakel betyder att sätta upp ny gips som sagts innan. Detta kräver viss vana för att bli snyggt. Du verkar inte ha några eldosor i själva kakelväggen men en hörndosa framför. Detta gör gipssättning en del svårare. F ö passa på att installera fler hörndosor på olika platser, med tre uttag kommer du ingetvart.
Även om du sätter renoveringsgips och nytt kakel återstår problemet med eldosan. Annars är det enklast med en tunn gipsskiva. Tänk på att det inkräktar på arbetsytan djup och att du måste skapa snygga övergångar här och var.
Min personliga åsikt är att det är helt vansinnigt att riva kaklet bara för att det är kanske en trend nu. Om 5 år är det över.
Hör vad du säger och känns ju såklart tråkigt att ta bort något nytt, men vi som ska bo i det
anders07 anders07 skrev:
Precis, du måste spackla skarvarna förstås, men det kommer du att behöva göra om du knackar ner kaklet ändå.

Det dammar rejält att knacka ner kaklet också!

Jag gjorde en liknande "renovering" i ett tidigare hus. Då limmade jag 2 mm rostfri plåt som jag måttbeställde hos lokala smeden. Kanske ett alternativ?
Hade gärna hittat en lösning som inte innebär att ta bort kaklet såklart. Om jag sätter renoveringsgips på kaklet blir jag fortfarande kvar med kanter där kaklet satt. Ingen fyndig lösning på det? 😬
 
  • Modernt kök, vita skåp, rostfri kran, fönster, minimalistisk design, trägolv, vita kakelväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns olika typer av kakelkanter, eller bara ett fyrkantsrör. Det finns i aluminum, plast etc. att välja på på vanliga bygghandeln.

Ett annat alternativ är att du drar upp renoveringsgipsen ett par tre millimeter högre och så fyller du med t.ex. gipsputs, eller spackel så du får en rak kant.
 
Det är ju inte säkert att det är gipsväggar, framförallt inte ytterväggen med fönster.

Men oavsett så kommer du att få göra rätt stora återställningsarbeten om du tar ned gipset. Och det blir oerhörda mängder med damm.
 
H hempularen skrev:
Det är ju inte säkert att det är gipsväggar, framförallt inte ytterväggen med fönster.

Men oavsett så kommer du att få göra rätt stora återställningsarbeten om du tar ned gipset. Och det blir oerhörda mängder med damm.
Förstår. Ja, jag har inte förväntat mig att komma helt lätt undan. Jobb får det bli! Men inte ett omöjligt uppdrag gärna.

Långsidan av väggen är också mot grannen. Om inte gips, vad för annat material kan man förvänta sig och är det spackel som gäller på sådan yta? Nuvarande bostaden bredspacklade vi över lite trasig betong och målade, och det har hållt sig jättebra.
 
O
J jonathanlindgren skrev:
Hej,

Har precis köpt en nyproduktion där vi inte fick välja ytskikt. Vi ska göra lite ändringar där en är att ta bort kaklet i köket och köra stänkskydd + målad vägg. Bifogar bild på köket för referens.

Iom att väggen bakom ska vara målad och synlig är jag orolig för arbetet och vad för typ av vägg som finns där bakom. Kan jag vänta mig att det bara är fogmassa på en vägg jag måste slipa bort eller finns det risk för en helt annan yta jag måste bredspackla över?

Tacksam för svar :)
Det är inga problem! Börja med att montera bort bänkskiva med ho och häll för att komma åt. Sen överskåpen, eluttagen osv. Sen knackar du bara bort kaklet, gipsspacklar där de stora hålen blir, bredspacklar, slipar, målar monterar din plasskiva och sen montera tillbaka allt annat! Har du tur så går inget sönder under tiden.
 
Skulle kunna vara någon lättbetong, eller "riktig" betong.

Men detta kommer att damma väldigt mycket mer än när du spacklade lite trasig betong (och slipade?). Du bör kapsla in rummet helt, skydda parkettgolovet med täckplast OCH masonit eller annat repskydd. Kapsla in köksskåpen och vitvaror, annars kommer det att knastra gångjärn och i lådornas skenor de närmaste 10 åren.

Det här är en typ av förstörande jobb som normalt inte utförs i inredda rum, utan när allt är utrivet.
 
Det är en brandvägg mot grannen, kan då bestå av 2 lager gips 13 mm A60 klass minmum. Skåp och annat som är fäst i väggen kanske har kottlingar för infästning eller så är det en plyfa/spånskiva bakom. Vad säger konstruktionsritningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.