Hej.

Jag planerar att ta bort väggen som delar av två rum på övervåningen. Denna vägg är byggd av timmer (som hela huset). Jag upptäcker när jag rivit bort alla lager av nästan hundra års renoveringar att innerväggen går ut och blir kupans yttervägg. Jag planerar att såga av den i 45 graders vinkel längs med takstolen. Förstärka med ytterligare regel så timmret som är kvar får större yta att sitta fast på.

Men innan jag gör det vill jag vara helt säker på att detta inte ställer till något jag inte tänkt på. Kupans yttervägg kommer ju inte få stöd underifrån utan enbart från takstolen. Vilar ju inte heller på takstolen utan är fäst på sidan. På kupans andra sida är det såsom vi vill ha det när det är färdigt och där funkar det ju. Men där kan det ju vara tänk så från början och därmed funka.
Väggen i sig ska ju inte vara bärande förutom frågan om kupan.

Har bifogat 4 bilder. Det är alltså hela väggen med dörren. ca 2 meter lång.
Bild 1 är där garderoben satt och väggen som skall bort.
Bild 2 är väggen som ska bort sedd från andra sidan.
Bild 3 är kupans andra sida. Här ska inget göras utan är en referens på hur det ska bli.
Bild 4 är en större vy på väggen som skall bort. Här syns hela väggen och dörrhålet.

Tacksam för synpunkter.

• 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Skapa konto
  • 3.jpg
    Skapa konto
  • 4.jpg
    Skapa konto
Jag är ingen timmerman men skulle våga. Har öppnat ett antal väggar dom senaste åren utan att ngt har rasat.

Jag skulle bara såga och köra på.

Tack för svaret. Sågat och huset står kvar!

Bra. :)

Men har du inte lite fukt vid golvet?

Kollade på bilderna igen nu och det ser faktiskt ut som det, men det är nog skuggor eller gamla skador som spelar ett spratt. Nu är det iallafall snustorrt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.