Hej!
Håller på att planera ett nytt kök där tanken är att ha köksö med häll där fläkten är inbyggd. Detta innebär att imkanalen får byggas igen. Vad har forumet för åsikt kring detta? Gissar att det börjar bli ett rätt vanligt ingrepp i dagsläget?
Tanken är att köra med Siemens häll, iq500, 70cm bred.
https://www.siemens-home.bsh-group....eter/inductionair-plus-hall-med-inbyggd-flakt
Håller på att planera ett nytt kök där tanken är att ha köksö med häll där fläkten är inbyggd. Detta innebär att imkanalen får byggas igen. Vad har forumet för åsikt kring detta? Gissar att det börjar bli ett rätt vanligt ingrepp i dagsläget?
Tanken är att köra med Siemens häll, iq500, 70cm bred.
https://www.siemens-home.bsh-group....eter/inductionair-plus-hall-med-inbyggd-flakt
Åsikter kring att du proppar imkanalen eller att du skaffar hällfläkt?
Antar du menar fläkten. Skaffa inte med kolfilter, fungerar inte speciellt bra. Krävs en del underhåll och byte av filter för att få det att fungera någorlunda okej.
Med fläkt däremot ska tydligen fungera väldigt bra. Var ska du dra nya imkanalen?
Antar du menar fläkten. Skaffa inte med kolfilter, fungerar inte speciellt bra. Krävs en del underhåll och byte av filter för att få det att fungera någorlunda okej.
Med fläkt däremot ska tydligen fungera väldigt bra. Var ska du dra nya imkanalen?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Precis. Bra eller dålig ide? Tanken är ju med filter för att det blir svårt att dra en kanal (tror jag). Hur brukar dessa dras annars? I golvet? Det är uppreglad golvkonstruktion på platta. Idag går imkanalen ut genom det vänstra överskåpet. (upp i kattvind och ut på tak)
Här är en grovskiss från ikea. Inte lyckats placera hällen centrerad i deras verktyg själv... givetvis ska den vara det. Vi är mycket väl medvetna om problematiken med avsaknaden av ytor kring hällen. Men detta är inget vi upplever som ett problem idag när hällarna aldrig är varma, vi placerar aldrig grytor sidan om idag. Alternativet vore att ha hällen mitt emot ugnen. Men då tror vi det blir väldigt trångt på den ytan. Cirka 110cm mellan ugn och köksö
Är ju helt och hållet en "design" fråga egentligen. Här är grovskiss, som sagt, i dagsläget finns imkanalen ovanför det vänstra överskåpet. Men känns väldigt tråkigt att behöva stirra in i en vägg när gästerna sitter åt andra hållet. Men vore ju den "enklaste lösningen"
Här är en grovskiss från ikea. Inte lyckats placera hällen centrerad i deras verktyg själv... givetvis ska den vara det. Vi är mycket väl medvetna om problematiken med avsaknaden av ytor kring hällen. Men detta är inget vi upplever som ett problem idag när hällarna aldrig är varma, vi placerar aldrig grytor sidan om idag. Alternativet vore att ha hällen mitt emot ugnen. Men då tror vi det blir väldigt trångt på den ytan. Cirka 110cm mellan ugn och köksö
Är ju helt och hållet en "design" fråga egentligen. Här är grovskiss, som sagt, i dagsläget finns imkanalen ovanför det vänstra överskåpet. Men känns väldigt tråkigt att behöva stirra in i en vägg när gästerna sitter åt andra hållet. Men vore ju den "enklaste lösningen"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt drar man i platta. Men beroende på hur reglarna ligger och deras höjd så kan det ju finnas utrymme för en 100mm (minsta kanalisize) kanal med isolering. Men om det ingreppet känns för stort så är ju kolfilter OK, men inte mycket mer än OK.
En bekant satte en takintegrerad köksfläkt. Ganska dyr, lite snickarjobb för att fälla in den i innertaket, men fungerar riktigt bra och du bör kunna använda din befintliga imkanal (med lite omdragning såklart).
Vad gäller designfrågan så håller jag med om att sätta den längs långsidan istället, oavsett om det finns en liten risk att det upplevs trångt. Mycket snyggare! Och mer ytor på sidan att ställa saker.
En bekant satte en takintegrerad köksfläkt. Ganska dyr, lite snickarjobb för att fälla in den i innertaket, men fungerar riktigt bra och du bör kunna använda din befintliga imkanal (med lite omdragning såklart).
Vad gäller designfrågan så håller jag med om att sätta den längs långsidan istället, oavsett om det finns en liten risk att det upplevs trångt. Mycket snyggare! Och mer ytor på sidan att ställa saker.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
En god vän köpte ett Siematic kök för 650 000 kr med inbyggd fläkt i hällen, han är jättenöjd med allt, förutom att han inte kan laga mat i det utan att hela lägenheten luktar som en gammal pizzeria....
Du måste ju fortfarande har något typ av ventilation i köket. Imkanalens namn kommer ju ifrån att syftet var att dra ut fukt från matlagning. Det gör inte en kolfilterfläkt. Så frånluft behövs oavsett.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
När det gäller funktion är det bra att tänka på att det har inträffat många allvarliga skållningsolyckor när folk har gått över golvet för att hälla av det heta pastavattnet. Av säkerhetsskäl bör man därför ha en liten ho i samma bänklängd som hällen. Gäller särskilt om det är risk för att barn kan befinna sig i köket.
Det är krav enligt BBR.
Nej, men du har troligen fortfarande en imkanal. Då dras ju fukten ut ur köket ändå. Ts vill i sitt fall sätta igen frånluften. Filtret tar bara hand om oset.T toffeh skrev:
Jag hoppar in här och meddelar att IKEAs häll med inbyggd fläkt fungerar kanon!
Vi har dragit imkanalen i plattan på mark och ut genom den samma (med ett brandspjäll)
Om jag ska säga nåt negativt så är det att den låter lite mer än önskat på högre effekt... men ingen lukt i köket
Som tidigare sagts.. har du häll i köksö så är en Diskho ett krav!
Glöm inte heller att du inte får placera hällen för långt ut mot sidan på ön beroende på material i skivan... finns ett min-mått för detta.
Kör hårt
Vi har dragit imkanalen i plattan på mark och ut genom den samma (med ett brandspjäll)
Om jag ska säga nåt negativt så är det att den låter lite mer än önskat på högre effekt... men ingen lukt i köket
Som tidigare sagts.. har du häll i köksö så är en Diskho ett krav!
Glöm inte heller att du inte får placera hällen för långt ut mot sidan på ön beroende på material i skivan... finns ett min-mått för detta.
Kör hårt