Hej!
Inomhus har vi mellan vardagsrum och ett mindre sovrum två smala fönster. Det finns inget annat fönster/ventilation i det lilla sovrummet och jag vill därför plocka ur glaset i befintliga små fönster för att få någon form av luft in i sovrummet.
Jag är dock osäker på hur jag får ut glaset. På ena sidan av glaset i ramen så ser det ut att sitta någon form av spik. Min förhoppning var att det var några skruvar som gjorde att man lätt kunde ta bort ramen på ena sidan glaset och således ta ut glaset, men icke. Kan någon mer kunnig ge mig vägledning hur jag får bort glaset?
Tack tack!
Inomhus har vi mellan vardagsrum och ett mindre sovrum två smala fönster. Det finns inget annat fönster/ventilation i det lilla sovrummet och jag vill därför plocka ur glaset i befintliga små fönster för att få någon form av luft in i sovrummet.
Jag är dock osäker på hur jag får ut glaset. På ena sidan av glaset i ramen så ser det ut att sitta någon form av spik. Min förhoppning var att det var några skruvar som gjorde att man lätt kunde ta bort ramen på ena sidan glaset och således ta ut glaset, men icke. Kan någon mer kunnig ge mig vägledning hur jag får bort glaset?
Tack tack!
Spik, det var udda på ett sådant ställe. Ironiskt nog ser det på köpet ut som att de slagit i den med hjälp av en flat skruvmejsel. Då bär det väl sig inte bättre än att du får lossa på fodret så du kommer åt att bryta.
Du får nog räkna med en del återställningsarbete för att få det snyggt igen.
Så kanske läge att fundera på om det verkligen är "rätt" lösning.
Du får ju inget flöde om det bara finns ett lufthål. Sovrum skall ha både tilluft och överluft.
Du får nog räkna med en del återställningsarbete för att få det snyggt igen.
Så kanske läge att fundera på om det verkligen är "rätt" lösning.
Du får ju inget flöde om det bara finns ett lufthål. Sovrum skall ha både tilluft och överluft.
Hur ser det ut på andra sidan glaset?
Vanligtvis finns det en list som håller glaset på plats, jag tycker det ser ut som om de "skjutit" fast en list på andra sidan.
Denna lösningen är något som förekommer i samband med en försäljning för att rummet ska räknas som ett extra sovrum.
Om du vill ha ventilation är det nog bättre att montera en väggventil och luft/värmeförflyttare beroende på vad du har för ventilationslösning samt uppvärmning.
Att ta bort glaset skapar inte tillräckligt flöde för luftombyte.
Men jag kan inte ventilation så kanske någon kan ge ett bättre svar.
Vanligtvis finns det en list som håller glaset på plats, jag tycker det ser ut som om de "skjutit" fast en list på andra sidan.
Denna lösningen är något som förekommer i samband med en försäljning för att rummet ska räknas som ett extra sovrum.
Om du vill ha ventilation är det nog bättre att montera en väggventil och luft/värmeförflyttare beroende på vad du har för ventilationslösning samt uppvärmning.
Att ta bort glaset skapar inte tillräckligt flöde för luftombyte.
Men jag kan inte ventilation så kanske någon kan ge ett bättre svar.
Tack alla för era svar! Detta är i en en lägenhet där huset byggdes på 80-talet. Ventilationen vågar jag inte svära på vad det är eller klassas som. Enda frånluftsdonet vi har är i badrum, i övrigt finns inga sådana. I rummet i fråga finns ingen ventilation alls, vilket gör att dörren behöver stå öppen för att inte dö av syrebrist, därav tänkte jag att borttagande av glasrutorna skulle göra det något bättre åtminstone, men förstår att någon form av luftventil på sikt vore bättre.
På andra sidan glaset ser ”ramen” ut att vara fäst med spikpistol.
Min förhoppning om att kunna lossa skruvar för att få bort ram och glas ser ut att vara utesluten. Någon form av bändande låter det som att blir enda lösningen..
På andra sidan glaset ser ”ramen” ut att vara fäst med spikpistol.
Min förhoppning om att kunna lossa skruvar för att få bort ram och glas ser ut att vara utesluten. Någon form av bändande låter det som att blir enda lösningen..
Om du ändå väljer att plocka ur fönstret, så tar du bara bort fodret/listerna runt fönstret. Då brukar det det vara ett mellanrum mellan karmen och väggen. Där får du in sågbladet till en tigersåg, så du kan kapa spikarna. Det går i vissa fall även att göra med en huggmejsel och en hammare.
Klicka här för att svara