37 544 läst ·
9 svar
38k läst
9 svar
Ta bort glasfiberväv på vägg???
Hej,
Har ett helt rum som har glasfiberväv på betongvägg. På denna väv har det målats många gånger ser det ut som.
Jag vill dock ha bort väven och måla om rummet. Har börjat skrapa lite med målarskrapa. Någon som har nåt annat tips på hur man får bort det lite enklare?
Funkar varmluftspistol och skrapa???
Tacksam för alla tips!
/Peter
Har ett helt rum som har glasfiberväv på betongvägg. På denna väv har det målats många gånger ser det ut som.
Jag vill dock ha bort väven och måla om rummet. Har börjat skrapa lite med målarskrapa. Någon som har nåt annat tips på hur man får bort det lite enklare?
Funkar varmluftspistol och skrapa???
Tacksam för alla tips!
/Peter
Jag tror det enklaste och snabbaste är att bredspackla över väven. Det brukar vara ett jättepyssel att få loss allt. Har man otur så kan bitar från betongväggen släppa när man skrapar bort och då måste man laga. En lagning som säkerligen kommer att synas när du målar direkt på betongen.
En annan variant är att sätta 6 mm reparationsgips direkt på befintlig vägg.
En annan variant är att sätta 6 mm reparationsgips direkt på befintlig vägg.
Gör som SnickarPelle säger ta fram grovspacklet det fyller bäst, och börja spackla. 
Skall ytan målas efteråt avsluta det sista lagret med ett finare spackel. skall du tapetsera kan du göra allt med grovspacklet.
Glöm inte förklista ytan alt måla engång om du skall tapetsera efter spacklingen.
Skall ytan målas efteråt avsluta det sista lagret med ett finare spackel. skall du tapetsera kan du göra allt med grovspacklet.
Glöm inte förklista ytan alt måla engång om du skall tapetsera efter spacklingen.
Vad är den har "återställaren" för något?
Har sett den här i forumet i olika sammanhang.
Verkar vara någon typ av "tapet" som är flera mm tjock?
Rent spontant känns det som att repgips 6 mm känns tryggare. Man får en hård fast yta att börja om på.
Har sett den här i forumet i olika sammanhang.
Verkar vara någon typ av "tapet" som är flera mm tjock?
Rent spontant känns det som att repgips 6 mm känns tryggare. Man får en hård fast yta att börja om på.
Ja, en lite tjockare tapet. http://www.eco.se/collection_show.aspx?coll_id=13&type=3 Påminner litegrann om sämskskinn, fast hårdare och i plastSnickarPelle skrev:
Har sett den på en byggmarknad (Silvan vill jag minnas)där dom hade en demonstrationsplatta där det först var tapetserat med strukturtapet, därefter återställaren och till sist en annan tapet. Man kunde känna strukturen svagt igenom alla lagren.
"Återställaren" kostar dessutom en rejäl slant (ca-pris 45 kr/m2) och personligen skulle jag hellre spackla än använda den nästa gång jag renoverar en vägg eller ett tak också.
/fredrik
Vi har använt återställaren med gott resultat I vår hall/trappa. Återställaren är som en vanlig microlitväv (glasfiberarmerad) fast mycket tjockare (1-2 mm). Bara att blaska på rikligt med vävlim på väggen och sen hänga dit återställaren. Vi gjorde det över en långrandig strukturväv som var övermålad flera gånger.co skrev:
Alternativet att bredspackla har jag provat förut med varierande resultat. Det är lätt att bredspacklingen spricker på ett flertal ställen efter ett tag, ex. sprack bredspacklingen i vår vardagsrum längs med hela taket där det tidigare suttit en bård. Den gången var det tom en målare som hade skött bredspacklingen.
Rekommendationen jag fått från flera målare är att man skall sätta microlitväv/fiberduk utanpå bredspacklingen för att dölja eventuella sprickor som uppstår. Och då skall man alltså ändå sätta upp väv/duk efter allt jobb med bredspackling.
Ekonomiskt är det kanske lite dyrare att sätta återställaren men det går ju på en tiondel av tiden.
/Richard
Klicka här för att svara