Har tagit bort ett gammalt handfat, men har problem med att få bort skruvarna som sitter kvar i lättbetongväggen. De verkar som att skruvarna sitter ihop; när jag drar i den ena rör sig den andra. Vill ogärna hacka upp ett ännu större hål för att få bort skruvarna, men hur går man bäst tillväga här?

• Två fastsittande skruvar i en lättbetongvägg med skadat område runt dem efter borttaget handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapa dom och spackla över.

• Gilla
Tee-Time och 1 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
Kapa dom och spackla över.
Tack för tipset! Jag har umgåtts med tanken att kapa och spackla över, men eftersom det ska upp en ny kommod på typ samma ställe tänkte jag att det kanske kommer att ställa till problem om det sitter kvar gamla skruvar där det ska in nya.

Vad är det på andra sidan väggen?

T Tee-Time skrev:
Tack för tipset! Jag har umgåtts med tanken att kapa och spackla över, men eftersom det ska upp en ny kommod på typ samma ställe tänkte jag att det kanske kommer att ställa till problem om det sitter kvar gamla skruvar där det ska in nya.
Ska det nya skruvas på exakt samma ställe så blir det nog inte roligare än att du får hugga upp lite mer..

Har du prövat att skruva loss skruvarna?
Men en kommod är väl inte fäst på samma ställe som gamla tvättställs konsoler.
Ta en tång och bryt skruvarna upp och ned så går dom av tillslut. Mest troligt närmast där dom sitter i plåten som dom är fastsatta i.
Fyll hålet med husfix eller lite finbetong, spackla jämnt. Klart

A Andy78 skrev:
Vad är det på andra sidan väggen?
På andra sidan väggen är trappan. Har funderat på om de kört in skruvarna från det hållet men kan inte se något spår av det.

Gissar på att det är genomgående gängstång och plåt på andra sidan som sedan är infälld och överputsad.... En bra metod för att fästa tyngre grejer i lättbetong...

• Gilla
Tee-Time
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Har du prövat att skruva loss skruvarna?
Men en kommod är väl inte fäst på samma ställe som gamla tvättställs konsoler.
Ta en tång och bryt skruvarna upp och ned så går dom av tillslut. Mest troligt närmast där dom sitter i plåten som dom är fastsatta i.
Fyll hålet med husfix eller lite finbetong, spackla jämnt. Klart
Jag har försökt skruva, dra och slita men de sitter som berget, misstänker därför att de sitter ihop på något sätt inuti väggen. Men jag antar att det blir till att knäcka skruvarna och hoppas att nästa möbel inte ska fästas på exakt samma ställe. :confused:

T Tee-Time skrev:
Jag har försökt skruva, dra och slita men de sitter som berget, misstänker därför att de sitter ihop på något sätt inuti väggen. Men jag antar att det blir till att knäcka skruvarna och hoppas att nästa möbel inte ska fästas på exakt samma ställe. :confused:
Mät var dom sitter och gör en liten skiss så vet du exakt när det är dags att sätta upp något.

A Andy78 skrev:
Mät var dom sitter och gör en liten skiss så vet du exakt när det är dags att sätta upp något.
Bra idé! (y)

T Tee-Time skrev:
Sannolikheten är yttersta låg
Nya kommoden kan du nästan fästa vart du vill. Brukar bukar vara ett par skruvar i överkan på kommoden, sedan ligger handfatet på själva möbeln.

(y)(y)
GoC GoC skrev:
Sannolikheten är yttersta låg
Nya kommoden kan du nästan fästa vart du vill. Brukar bukar vara ett par skruvar i överkan på kommoden, sedan ligger handfatet på själva möbeln.
Ja, det har du rätt i. Jag fastnade i tanken att det nya skulle sättas dit på liknande sätt som det gamla men så är det ju förmodligen inte, nej. Tack! (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.