Hej!

Betsade vår trall för något år sedan som för det första blev mycket mörkare än förväntat men dessutom började färg liksom skavas av fort.

Kan jag få bort detta utan att hyra en stor slip eller är det ett måste?

Ska man i så fall sedan såpa eller olja?

Tack på förhand!

• Avskavd och mörk trall med flagnande bets nära grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betad trätrall med mörk yta och tecken på färg som skavts av.
    Skapa konto
  • Trätrall med sliten, flagnande bets och en stor kruka på hörnet.
    Skapa konto
T
Det enda som kan ta bort btsen som troligen har trängt in i virket är nog slipning eller möjligen någon kemisk borttagning som löser upp betsen och sen skrapning.

På bilderna ser det ut att vara en del alger och smuts också så att börja med att tvätta altanen är nog en bra idé. Jag har tidigare tvättat altanen med "vanlig" gulsåpa med tveksamt resultat. I år har vi provat linoljesåpa och hett vatten samt en styv altanborste och det funkade bättre. Inte perfekt men stor skillnad mot innan. Vi har lärktrall som har varit obehandlad men har nu såpbehandlat den så får vi se hur det funkar.

• Gilla
Ansanpansan
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Det enda som kan ta bort btsen som troligen har trängt in i virket är nog slipning eller möjligen någon kemisk borttagning som löser upp betsen och sen skrapning.

På bilderna ser det ut att vara en del alger och smuts också så att börja med att tvätta altanen är nog en bra idé. Jag har tidigare tvättat altanen med "vanlig" gulsåpa med tveksamt resultat. I år har vi provat linoljesåpa och hett vatten samt en styv altanborste och det funkade bättre. Inte perfekt men stor skillnad mot innan. Vi har lärktrall som har varit obehandlad men har nu såpbehandlat den så får vi se hur det funkar.
Tack

Jag skulle istället köra högtryckstvätten nu och en gång till innan vintern samt mätta ytan efter bägge gånger med linoljesåpa. Kollar nästa säsong hur utfallet blir - misstänker att merparten av färgen dämpats.

Ditt däck är ju ett antal år gammalt och ser, som otvättat, lika fult ut som mitt 19-åriga däck - innan jag tvättar mitt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.