5 220 läst · 24 svar
5k läst
24 svar
Ta bort en sektion av innervägg för öppen planlösning
Sida 1 av 2
Tänkte plocka bort en liten sektion av innerväggen i vårt nya hus. Det är oklart om det är en bärande sektion men jag TROR att det är det.
3 dörrar ska bort och den röda inringade väggen. Sen ska jag göra ett sovrum genom att dela av vardagsrummet men det är inga konstigheter.
Vad tror ni? Finns det något bra sätt att se på om det är bärande eller inte?
3 dörrar ska bort och den röda inringade väggen. Sen ska jag göra ett sovrum genom att dela av vardagsrummet men det är inga konstigheter.
Vad tror ni? Finns det något bra sätt att se på om det är bärande eller inte?
Det står ju fribärande, då har de inte räknat in stöd i dimensioneringen.
På första bilden är väl gavlarna åt sidorna va? I så fall kan inte den väggen vara bärande. Väggen på andra hållet verkar inte heller vara bärande, men där ligger det nog last.
På första bilden är väl gavlarna åt sidorna va? I så fall kan inte den väggen vara bärande. Väggen på andra hållet verkar inte heller vara bärande, men där ligger det nog last.
Jag tolkade konstruktionsbeskrivningen på taket likadant. Men jag hittade senare en beskrivning där det står "bärande innervägg" både på källarplan och ovanplan som jag tolkar det.D Daniel 109 skrev:
Det jag är ytterst intresserad av är om den lilla biten som vi tänkt riva är bärande. Väggarna som sträcker sig från gaveln och 2 meter in från vardera sida kommer inte röras.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 247 inlägg
Bara så att du menar rätt: Det är inte väggen i rött som ska bort utan de inringade småväggarna (och dörrarna antar jag) kring städskåpet som ska bort.D Daniel 109 skrev:
Då läste jag för fort.
Stor risk att det är bärande. Vore intressant att titta i taket i hallen där du inte har någon vägg. Finns det någon inbyggd balk där? Går den isåfall att förlänga förbi städskåpet, så löser det ju problemet, dock måste en konstruktör räkna på det så att det blir rätt dimensioner.
Jag tittade efter det på visningen men där fanns ingen balk. Märkligt tycker jag om det är bärande att den bärande väggen slutar mitt i huset. Hmm...Anna_H skrev:
Jag får be någon konstruktör titta på det kanske.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 736 inlägg
Den bärande väggen kan ju vara förskjuten. Så att den är bärande där du ska dela av vardagsrummet till ett extra rum.