B
Tänkte plocka bort en liten sektion av innerväggen i vårt nya hus. Det är oklart om det är en bärande sektion men jag TROR att det är det.

3 dörrar ska bort och den röda inringade väggen. Sen ska jag göra ett sovrum genom att dela av vardagsrummet men det är inga konstigheter.

Vad tror ni? Finns det något bra sätt att se på om det är bärande eller inte?

V6o5Dyo.jpg

BirgitS
Man kan titta på konstruktionsritningar och hur takstolarna går.

B
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan titta på konstruktionsritningar och hur takstolarna går.
Kan denna vara till hjälp?
HYvNwsL.png

B
Jag ser dock inte hur just den sektionen ska vara bärande när väggen slutar mitt i huset och sen fortsätter på nästa vägg. Men jag är ingen expert heller :D

B
Såhär står det om takets konstruktion:

j4yzIUf.png

BirgitS
Står det något om bärande innerväggar i den beskrivningen?

B
Det står ju fribärande, då har de inte räknat in stöd i dimensioneringen.

På första bilden är väl gavlarna åt sidorna va? I så fall kan inte den väggen vara bärande. Väggen på andra hållet verkar inte heller vara bärande, men där ligger det nog last.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B
D Daniel 109 skrev:

På första bilden är väl gavlarna åt sidorna va? I så fall kan inte den väggen vara bärande. Väggen på andra hållet verkar inte heller vara bärande, men där ligger det nog last.
Jag tolkade konstruktionsbeskrivningen på taket likadant. Men jag hittade senare en beskrivning där det står "bärande innervägg" både på källarplan och ovanplan som jag tolkar det.

Det jag är ytterst intresserad av är om den lilla biten som vi tänkt riva är bärande. Väggarna som sträcker sig från gaveln och 2 meter in från vardera sida kommer inte röras.

BirgitS
D Daniel 109 skrev:

Bara så att du menar rätt: Det är inte väggen i rött som ska bort utan de inringade småväggarna (och dörrarna antar jag) kring städskåpet som ska bort.

Då läste jag för fort.

Stor risk att det är bärande. Vore intressant att titta i taket i hallen där du inte har någon vägg. Finns det någon inbyggd balk där? Går den isåfall att förlänga förbi städskåpet, så löser det ju problemet, dock måste en konstruktör räkna på det så att det blir rätt dimensioner.

B
Anna_H Anna_H skrev:
Stor risk att det är bärande. Vore intressant att titta i taket i hallen där du inte har någon vägg. Finns det någon inbyggd balk där? Går den isåfall att förlänga förbi städskåpet, så löser det ju problemet, dock måste en konstruktör räkna på det så att det blir rätt dimensioner.
Jag tittade efter det på visningen men där fanns ingen balk. Märkligt tycker jag om det är bärande att den bärande väggen slutar mitt i huset. Hmm...

Jag får be någon konstruktör titta på det kanske.

Den bärande väggen kan ju vara förskjuten. Så att den är bärande där du ska dela av vardagsrummet till ett extra rum.

Det kan också finnas en stålbalk inbyggd i innertaket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.