15 836 läst ·
43 svar
16k läst
43 svar
Ta bort en oljetank
Finns väl hos byggvarhusen.
Annars kan mejla tillverkaren och fråga efter närmast återförsäljare info@yxhult.se
Tjo
Annars kan mejla tillverkaren och fråga efter närmast återförsäljare info@yxhult.se
Tjo
Produkter som diskuteras: "hörselkåpor"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Nu är tanken äntligen väck! ;D
Från det att tanken va tom på olja så tog sågning och utbärning ca 5 timmar med en enkel tigersåg från Harald Nyborg. 7 st. AEG bi-metallblad gick åt, det kunde gått färre om jag inte slarvat på slutet...
Allt som allt kostade detta mig 300 kr för släp en helg, samt 3*99 kr för bladen från Harald Nyborg och 110 för Absolen, totalt 707 kr.
Skitigt och skramligt javisst, men helt klart värt 3-4000 i sparade hantverkskostnader.
Från det att tanken va tom på olja så tog sågning och utbärning ca 5 timmar med en enkel tigersåg från Harald Nyborg. 7 st. AEG bi-metallblad gick åt, det kunde gått färre om jag inte slarvat på slutet...
Allt som allt kostade detta mig 300 kr för släp en helg, samt 3*99 kr för bladen från Harald Nyborg och 110 för Absolen, totalt 707 kr.
Skitigt och skramligt javisst, men helt klart värt 3-4000 i sparade hantverkskostnader.
Personligen gick jag tillväga enligt följande:
1: Sög ut befintlig olja. (460 liter som såldes)
2: Sprutade väggar och tak med 3 liter naturavfettning.
3: Skrubbade lite lätt med borste och vatten. (C:a 10l vatten)
4: Lånade tigersåg, köpte ett Milwauke "Fire & Rescue"-blad.
5: Sågade ner tanken och anslutningar med ett enda blad. (3 kubik, 3mm i tak och väggar, 4mm i golv + vinkeljärnsförstärkningar och rör. Bladet i princip som nytt, att använda till nästa projekt)
6: Körde till skroten.
Tidsåtgång: 3.5 timmar inkl. transport av skrot.
Det viktigaste är att använda "rätt" blad så att värmeutvecklingen inte blir för stor.
1: Sög ut befintlig olja. (460 liter som såldes)
2: Sprutade väggar och tak med 3 liter naturavfettning.
3: Skrubbade lite lätt med borste och vatten. (C:a 10l vatten)
4: Lånade tigersåg, köpte ett Milwauke "Fire & Rescue"-blad.
5: Sågade ner tanken och anslutningar med ett enda blad. (3 kubik, 3mm i tak och väggar, 4mm i golv + vinkeljärnsförstärkningar och rör. Bladet i princip som nytt, att använda till nästa projekt)
6: Körde till skroten.
Tidsåtgång: 3.5 timmar inkl. transport av skrot.
Det viktigaste är att använda "rätt" blad så att värmeutvecklingen inte blir för stor.
Faktum är att du kan både ha tömt den helt och dessutom spolat ur den med vanligt vatten, det finns ändå olja kvar i porerna i metallen. Värms plåten nu upp så förgasas denna olja och med lite otur så får du ett blandningsförhållande som är perfekt för en explosion. Det behövs inte mycket olja för att uppnå detta blandningsförhållande.
Tompa
Tompa
Det är nog snarare så att det är just lite olja som behövs. Har man mycket, är det inte lätt att sätta fyr på dieselolja.
Nibblingsmaskin är bra. Gnistrar inte.
Nibblingsmaskin är bra. Gnistrar inte.
Ska snart ta tag i tanken. Har tänkt mig såhär
1. Tömma tanken
2. Tigersågen och sen ut med den.
När farfar sate in fjärrvärmen så använde den firman skärbrännare. Går nog bra mycket snabbare med den. Svårt med blad, endel verkar köpa Biltema och är hel nöjda och endel köprer svin dyra. Har köpt 2st för 152kr. köpte fyra sådana blad. Ska nog köpa ett par billiga med bara för att testa
1. Tömma tanken
2. Tigersågen och sen ut med den.
När farfar sate in fjärrvärmen så använde den firman skärbrännare. Går nog bra mycket snabbare med den. Svårt med blad, endel verkar köpa Biltema och är hel nöjda och endel köprer svin dyra. Har köpt 2st för 152kr. köpte fyra sådana blad. Ska nog köpa ett par billiga med bara för att testa
Har för mig att det kommit en ny lag om miljöfarligt avfall.
Att kommun kräver att olje tanken inspekteras var 10 år. Om tanken tas bort skall godkänt företag sanera olja, och därefter ge ett kvitto på att detta är gjort, som du sedan kan visa för kommun, när det är dags.
/Har jag fel?
Att kommun kräver att olje tanken inspekteras var 10 år. Om tanken tas bort skall godkänt företag sanera olja, och därefter ge ett kvitto på att detta är gjort, som du sedan kan visa för kommun, när det är dags.
/Har jag fel?
Tittade lite på detta för ett tag sedan och kom fram till att firmorna som gjorde inspektioner enbart var accrediterade för detta, inte själva rengörningen.el richard skrev: