Majgårdarna
Finns väl hos byggvarhusen.

Annars kan mejla tillverkaren och fråga efter närmast återförsäljare info@yxhult.se

Tjo

Jag antar att ett par hörselkåpor är på sin plats när man sätter tigersågen i plåten, det måste låta nåt förskräckligt?

wertok skrev:
Var köper man Absol och vad kostar det ungefär?
50 liters säck inhandlades idag i butik för industrier, fanns inte på Bauhaus för oss vanliga dödliga. Kostade 110 kr.

Nu är tanken äntligen väck!  ;D
Från det att tanken va tom på olja så tog sågning och utbärning ca 5 timmar med en enkel tigersåg från Harald Nyborg. 7 st. AEG bi-metallblad gick åt, det kunde gått färre om jag inte slarvat på slutet...
Allt som allt kostade detta mig 300 kr för släp en helg, samt 3*99 kr för bladen från Harald Nyborg och 110 för Absolen, totalt 707 kr.
Skitigt och skramligt javisst, men helt klart värt 3-4000 i sparade hantverkskostnader.

wertok skrev:
Från det att tanken va tom på olja så tog sågning och utbärning ca 5 timmar med en enkel tigersåg från Harald Nyborg. 7 st.
Skitigt och skramligt javisst, men helt klart värt 3-4000 i sparade hantverkskostnader.
Rätt bra tim lön.. :P

Personligen gick jag tillväga enligt följande:

1: Sög ut befintlig olja. (460 liter som såldes)
2: Sprutade väggar och tak med 3 liter naturavfettning.
3: Skrubbade lite lätt med borste och vatten. (C:a 10l vatten)
4: Lånade tigersåg, köpte ett Milwauke "Fire & Rescue"-blad.
5: Sågade ner tanken och anslutningar med ett enda blad. (3 kubik, 3mm i tak och väggar, 4mm i golv + vinkeljärnsförstärkningar och rör. Bladet i princip som nytt, att använda till nästa projekt)
6: Körde till skroten.

Tidsåtgång: 3.5 timmar inkl. transport av skrot.

Det viktigaste är att använda "rätt" blad så att värmeutvecklingen inte blir för stor.

Nyfiken, vaddå för sorts olyckor? Låter som skrämselpropaganda...

dom oluckar jag har hört är då dom inte tömt tanken helt och satt vinkelslipen i eller skärbärnnaren i.

Faktum är att du kan både ha tömt den helt och dessutom spolat ur den med vanligt vatten, det finns ändå olja kvar i porerna i metallen. Värms plåten nu upp så förgasas denna olja och med lite otur så får du ett blandningsförhållande som är perfekt för en explosion. Det behövs inte mycket olja för att uppnå detta blandningsförhållande.

Tompa

Det är nog snarare så att det är just lite olja som behövs. Har man mycket, är det inte lätt att sätta fyr på dieselolja.
Nibblingsmaskin är bra. Gnistrar inte.

Ska snart ta tag i tanken. Har tänkt mig såhär
1. Tömma tanken
2. Tigersågen och sen ut med den.

När farfar sate in fjärrvärmen så använde den firman skärbrännare. Går nog bra mycket snabbare med den. Svårt med blad, endel verkar köpa Biltema och är hel nöjda och endel köprer svin dyra. Har köpt 2st för 152kr. köpte fyra sådana blad. Ska nog köpa ett par billiga med bara för att testa

Det är inte farligt att ta bort tanken själv, börja med att göra ren den skapligt kryp ner med lite trasor och torka den torr, sedan är det bara att gå lös med tigersåg, inga kemikalier för att göra ren den behövs

Tigersågen är bra för det blir inte så varmt.
Vinkelslipen eller gassvetsen ska man inte använda...

Kör med en billig tigersåg... ;)
Annars blir det dyrt när den går sönder.

Det luktar rätt illa - vädra!

Har för mig att det kommit en ny lag om miljöfarligt avfall.

Att kommun kräver att olje tanken inspekteras var 10 år. Om tanken tas bort skall godkänt företag sanera olja, och därefter ge ett kvitto på att detta är gjort, som du sedan kan visa för kommun, när det är dags.

/Har jag fel?

el richard skrev:
Har för mig att det kommit en ny lag om miljöfarligt avfall.

Att kommun kräver att olje tanken inspekteras var 10 år. Om tanken tas bort skall godkänt företag sanera olja, och därefter ge ett kvitto på att detta är gjort, som du sedan kan visa för kommun, när det är dags.

/Har jag fel?
Tittade lite på detta för ett tag sedan och kom fram till att firmorna som gjorde inspektioner enbart var accrediterade för detta, inte själva rengörningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.