Hej!

Jag är spekulant på ett hus som har fjärrvärme. Det förbrukar ca 19000 kr fjärrvärme vilket motsvarar ca 26000 kWh värmebehov. Jag frågade mäklaren om man är bunden till fjärrvärmen. Han sa att man inte kan slippa den fasta avgiften på 2500 kr. Man borde kunna minska förbrukningen till ca 9000 kWh med en värmepump av något slag och låta fjv stå för spetsen. Kostnad ca 11000 kr per år istället för 19000 kr/år. Man sparar alltså ca 8000 kr/år. Eftersom jag har Comfortzone CE50 i mitt hus idag är jag sugen på CE65 i det nya som kopplas ihop med fjärrvärmen på något sätt. Installationskostnad ca 80 000 kr? Det tar ca 10 år att tjäna in investeringen. Är jag ute och cyklar?

Du är asolut inte tvingad att köpa fjärrvärme om du inte vill. Säg upp leverensavtalet så får väl energibolaget komma dit och plugga rören.

Jag har inte räknat på ditt fall, men det känns intuitivt fel att göra den investeringen du pratar om. Eftersom fjärrvärmen redan finns, så behöver du ju inte betala någon installationskostnad och det borde bli svårt att tjäna några stora pengar med en värmepump. Men som sagt, jag har inga sifferbelägg för detta. Kom ihåg bara att räkna med kostnader för underhåll och reservdelar etc för värmepumpen, och tänk på att fjärrvärme är väldigt bekvämt.

Min fjärrvärmeanläggning sjöng på sista versen för några år sedan. Så jag slängde ut den och bytte till bergvärme. Inga problem att säga upp avtalet med Vattenfall. De kom hem och plomberade rören. Till det hela hör att ledningarna går vidare genom vårt hus till grannen, så ledningarna tvingas jag ha kvar.
Alternativet för oss hade varit att köpa ny FJV-anläggning för 30ksek. Nu blev det istället bergvärme för 120 ksek. Kalkylen blir bra för oss då vi har ett stort gamalt hus och förbrukade ca 32MWh fjärrvärme/år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.