Hej!

En intressant site med mycket kunskap. Funderar på om det är möjligt att ersätta bärande balkar med en annan lösning då jag vill kunna utöka takhöjden i mitt källarplan med 20 cm. 220 i stället för 200.

Golvreglarna för övervåningen är 20 cm med 60 cc. För ett golv som är ca 6.60 brett där 50% har golvreglar med ca 6.60 längd och övriga 50% har golvreglar med en längd på ca 9 m.

Då jag vill inreda källaren vore det intressant att få till en bättre takhöjd även om 2 m är bra. Se bild.

Tack i förhand gör eventuella tips.

• Källarplan med bärande balkar, golvreglar synliga ovanpå, tegelväggar och öppen dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går att fälla in stålbalkskonstruktioner i bjälklaget. Att dina träbjälklag alltså bara går mellan stålbalkarna, istället för att vila på dem.

Men då måste du troligen riva hela golvet och göra om från grunden.

H hempularen skrev:
Det går att fälla in stålbalkskonstruktioner i bjälklaget. Att dina träbjälklag alltså bara går mellan stålbalkarna, istället för att vila på dem.

Men då måste du troligen riva hela golvet och göra om från grunden.
En bra idé då balken är som den är. Givetvis går det att kapa underifrån om man stämpar upp befintligt golv mellan våningarna och sen meddelst domkraft eller annan lösning höjer upp järnbalken.

Tror du i så fall behöver en balk med HEA profil eller liknande. Och så skall bjälkarna vila på undre flänsen i balken. De behöver alltså ”stickas in” i balkarna.

Skall du göra något sådant måste du anlita en konstruktör. Även styvheten i bjälkarna påverkas negativt om de går som stumpar mellan stålbalkarna. Kan behövas fler balkar.

• Gilla
OTG
  • Laddar…
Man behöver få en betydligt bättre överblick av hela konstruktionen om man ska kunna ge några råd. En planritning där balkarnas lägen är inritade samt att det finns uppgift om deras dimensioner. Att skjuta in stålbalkar utifrån i efterhand kan bli komplicerat.

• Gilla
OTG
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Tror du i så fall behöver en balk med HEA profil eller liknande. Och så skall bjälkarna vila på undre flänsen i balken. De behöver alltså ”stickas in” i balkarna.

Skall du göra något sådant måste du anlita en konstruktör. Även styvheten i bjälkarna påverkas negativt om de går som stumpar mellan stålbalkarna. Kan behövas fler balkar.
Det är en HEA-balk. Ska gå ner och mäta dimensioner.

J justusandersson skrev:
Man behöver få en betydligt bättre överblick av hela konstruktionen om man ska kunna ge några råd. En planritning där balkarnas lägen är inritade samt att det finns uppgift om deras dimensioner. Att skjuta in stålbalkar utifrån i efterhand kan bli komplicerat.
Ska se om jag får fram en ritning hur balkarna är placerade.

Kanske är vettigare att bila ur plattan?

Violina Violina skrev:
Kanske är vettigare att bila ur plattan?
Tyvärr så vill jag inte göra detta. Lagt in isolering samt golvvärmerör med en platta på 10 cm. I det fall någon smart lösning inte finns får jag nöja mig med en höjd typ "Gillestuga". Ett sätt är ju att på den ritning jag nu lägger in för att svara på ett annat inlägg är att dölja stora delar av balken med väggar. Nu blir planlösningen inte direkt som på ritningen jag lägger ut.

O OTG skrev:
Ska se om jag får fram en ritning hur balkarna är placerade.
Ritningen är skala 1:100 och järnbalken går över väggen för toa och teknikrum. Kommer inte att bli så då detta var en tanke vi lekte med.

• Byggritning i skala 1:100 med måttangivelser för rum inklusive toalett och teknikrum.
    Skapa konto
O OTG skrev:
Det är en HEA-balk. Ska gå ner och mäta dimensioner.
Kollade balkarna och de ser ut som HEA men kanske något klena.

Dimensioner på de två längre är
20 x 10 cm med ett "HEA" djup på ca 4,5 cm på vardera sida.

Längden är 6.98 samt att de förmodligen går in minst 10 cm på vardera sida.

Den kortare balken enligt ritning är 3.50 och går förmodligen in 10 cm på vardera sida.

Limträbalken som skymtar på bilfen i det lilla rummet är 22x9 cm med en längd på 3.6 m.

• Ritning av en byggnadsplan med mått för balkar och rum, inklusive toalett och teknikrum.
    Skapa konto
O OTG skrev:
Kollade balkarna och de ser ut som HEA men kanske något klena.

Dimensioner på de två längre är
20 x 10 cm med ett "HEA" djup på ca 4,5 cm på vardera sida.

Längden är 6.98 samt att de förmodligen går in minst 10 cm på vardera sida.

Den kortare balken enligt ritning är 3.50 och går förmodligen in 10 cm på vardera sida.

Limträbalken som skymtar på bilden i det lilla rummet är 22x9 cm med en längd på 3.6 m.
Dessutom kommer inte en del av en längre balk att
döljas av en vägg.

richardtenggren
Det är IPE 200 balkar som du har

richardtenggren richardtenggren skrev:
Det är IPE 200 balkar som du har
O OTG skrev:
Dessutom kommer inte en del av en längre balk att
döljas av en vägg.
Ok. Tack. Då blir kanske fickan för klen att hålla upp golvbjälklaget för övervåningen, där vi nu huserar.

Vi får kommunalt VA i år alt de närmaste 2-3 åren och har lekt med en planlösning som i bilden då det blir sutteräng. Köket blir eventuellt ett rum.
Innebär att vi tänkt att bygga ut framåt.

• Planlösning av källarvåning med markerade rum såsom bastu, badrum, teknikrum och kök.
    Skapa konto
IPE 200 kan ersättas av HEA 180 eller HEB 160. Med hjälp av limträ i bjälklagen kan man klara sig utan stålbalkar men det är en stor ombyggnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.