Bilden nedan visar hur jag fått skarpa eggar hittils:
Grovslipning på bandslip, frihand på våtpapper på granit och avslutning med polermedel på en träbit. Det blir ruskigt vasst, inga problem, men det tar plats och inte vidare portabelt.
Därför har jag länge kikat på det system med diamantbrynen som Paul Sellers använder; en stropp och tre brynen på en träskiva. Bara att dra fram när det behövs, några drag och bamm! på't igen. Nackdelen är att sånna brynen i massivt stål made in US kostar en del... 💸$$$💸
Men för ett tag sedan hittade jag diamantbrynen på ebay för några tior styck, värt att prova.
Stålplattorna är 170*75 och 1,5 mm tjocka och behöver därmed stöd så är därför limmade med kontaktlim på en skiva marinplywood
med ett försänkt stopp på undersidan.
Stroppen i hyvlad björk är skruvad från undersidan.
Brynena fungerar torra men Selleris recept är fönsterputs och det fungerar bra. Efter användning torkar jag av med en frottehandduk för att slippa rostpartiklar till nästa gång.
Brynena jag valt är 240, 400, 600, 1000 och 1500 i grovlek. Värt att notera är att som helt nya sitter det en del större diamantpartiklar som står upp. För att få bort dessa, slita in stenarna så att säga, planade jag av botten på en gammal no 4 hyvel som ändå ska renoveras.
För att slippa använda bandslipen har jag också ett 120- och ett 180-bryne av samma sort att lägga löst på bänken när det behövs riktigt grov avverkning.
Så som jag monterat brynena på finns en liten landningsbana framför. Det är smidigt när spånbrytaren till ett hyvelstål ska planas då det ger ett stöd att luta emot så man får lagom vinkel på brytarens kant:
Slutligen ett test:
12 minuter för att ta ett 22 mm loppisstämjärn med "öppna färgburkar"-skärpa till att ta tunna spånor ändträ i furu.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grovslipning på bandslip, frihand på våtpapper på granit och avslutning med polermedel på en träbit. Det blir ruskigt vasst, inga problem, men det tar plats och inte vidare portabelt.
Därför har jag länge kikat på det system med diamantbrynen som Paul Sellers använder; en stropp och tre brynen på en träskiva. Bara att dra fram när det behövs, några drag och bamm! på't igen. Nackdelen är att sånna brynen i massivt stål made in US kostar en del... 💸$$$💸
Men för ett tag sedan hittade jag diamantbrynen på ebay för några tior styck, värt att prova.
Logga in
Skapa konto
Stålplattorna är 170*75 och 1,5 mm tjocka och behöver därmed stöd så är därför limmade med kontaktlim på en skiva marinplywood
Logga in
Skapa konto
med ett försänkt stopp på undersidan.
Stroppen i hyvlad björk är skruvad från undersidan.
Brynena fungerar torra men Selleris recept är fönsterputs och det fungerar bra. Efter användning torkar jag av med en frottehandduk för att slippa rostpartiklar till nästa gång.
Brynena jag valt är 240, 400, 600, 1000 och 1500 i grovlek. Värt att notera är att som helt nya sitter det en del större diamantpartiklar som står upp. För att få bort dessa, slita in stenarna så att säga, planade jag av botten på en gammal no 4 hyvel som ändå ska renoveras.
För att slippa använda bandslipen har jag också ett 120- och ett 180-bryne av samma sort att lägga löst på bänken när det behövs riktigt grov avverkning.
Logga in
Skapa konto
Så som jag monterat brynena på finns en liten landningsbana framför. Det är smidigt när spånbrytaren till ett hyvelstål ska planas då det ger ett stöd att luta emot så man får lagom vinkel på brytarens kant:
Logga in
Skapa konto
Slutligen ett test:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
12 minuter för att ta ett 22 mm loppisstämjärn med "öppna färgburkar"-skärpa till att ta tunna spånor ändträ i furu.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
Fuck yeah! Men är inte 1500 lite lite som sista? Själv kör jag oftast Tormek inkl läderhjul, men känner att jag nog borde köra lite på papper eller stenar efter Tormekhjulet.
Du har inga länkar till ebaystenarna?
Du har inga länkar till ebaystenarna?
Jo, 1500 är "för lite". Därför jag stroppar på träbit med polermedel efter det.
240 är normal för grovt också, för en egg som bara är normalt slö räcker det att börja på typ 600 eller 1000.
Nej, tvärr. Men minns att det fanns väldigt många säljare. Kan ha varit ali express och inte ebay, minns inte riktigt
240 är normal för grovt också, för en egg som bara är normalt slö räcker det att börja på typ 600 eller 1000.
Nej, tvärr. Men minns att det fanns väldigt många säljare. Kan ha varit ali express och inte ebay, minns inte riktigt
Jag vet inte vad Tormeks slip och läderhjul motsvarar men vad är det tycker du blir problemet; inte vasst nog, tar för lång tid, djupare repor kvar eller ngt annat?jonmo skrev:
Enligt någon tabell jag hittade någonstans (ska försöka leta upp den igen vid tillfälle) så ligger Tormeks brynpasta i genomsnitt på 3 micron. Detta ska motsvara Extra Extra Fine på DMTs diamantstenar eller 8000 grit av någon vattensten. Jag kör själv med DMT stenar men polerar ändå efter med Tormeks pasta på en MDF bit med läder eftersom jag inte tycker det blir riktigt polerat med enbart DMT stenen.nanowire skrev:
några sådana här brynplattor
Enligt tormek i alla fall han som demar i sthlm. Så frågade jag just om vilken kornstorlek deras pasta har och jag sa just att jag läst någonstans att det motsvarade ca 10000 sten. Så sa han tvärt nej att det är fel utan mycket mindre ca 2000 sten om jag inte mins fel. Jag sa är du säker ett kort koncist ja blev svaret. Så då får vi lita på det 
Jag slipar inte mycket stämjärn men en hel del knivar. Oftast är underhållet mha rött DMT 600 korn och läderstrigel med grönt polermedel för att få bort råeggen. För en tokvass egg räcker det långt att gå upp till 2000 korn innan strigel med polermedel.
Går det att köpa brynen till humana priser någonstans i rätt ände av världen? Jag har ingen lust att vänta så länge på grejer att jag hinner glömma bort att jag har beställt.