Har du varmvatten beredaren i pannan?
Kanske den det gått hål på?
Men mycket märkligt att systemets tryck går ner till noll ibland!!
En annan möjlig felkälla är påfyllningsventilen till pannan. Men då borde trycket aldrig gå ner till noll så länge hydroforen funkar.
Det enklaste du kan göra i detta läge är att känna vilket rör till pannan som blir kallt då vet du var vattnet matas in!
Följ också det rör som vattnet kommer ut ifrån och se var det går hän. Kanske till säkerhetsventilen?
En annan möjlig felkälla är påfyllningsventilen till pannan. Men då borde trycket aldrig gå ner till noll så länge hydroforen funkar.
Det enklaste du kan göra i detta läge är att känna vilket rör till pannan som blir kallt då vet du var vattnet matas in!
Följ också det rör som vattnet kommer ut ifrån och se var det går hän. Kanske till säkerhetsventilen?
D Daniel 109 skrev:Kravet på nödkylning är inte kopplat till slutet expansionskärl. Det är ett krav som finns med fastbränslepannor.
Det finns två varianter, en variant är en termostatventil som kör tappvatten genom en kylslinga. Den andra, som rekommenderas om man inte har kommunalt vatten. Är att man släpper in kallt vatten i systemet samtidigt som man släpper ut hett vatten.
Däremot förstår jag inte din beskrivning. Var kommer vattnet ifrån?
Vattnet kommer ut där genom ett kopparrör på toppen av pannan. Jag antar att det är där kylvattnet slussas ut.D Daniel 109 skrev:Kravet på nödkylning är inte kopplat till slutet expansionskärl. Det är ett krav som finns med fastbränslepannor.
Det finns två varianter, en variant är en termostatventil som kör tappvatten genom en kylslinga. Den andra, som rekommenderas om man inte har kommunalt vatten. Är att man släpper in kallt vatten i systemet samtidigt som man släpper ut hett vatten.
Däremot förstår jag inte din beskrivning. Var kommer vattnet ifrån?
Det främst i bild.
J Jannejoel skrev:Hur är säkerhetsventilen kopplad? Det är väl inte den som står lite öppen?
Är du övertygad om att vattnet kommer från syrventilen?
om du stänger av inkommande vatten till huset och släpper ut sista trycket i en kran. Vad händer då? Fortsätter det komma vatten från pannan då kan det inte va syrventilen om den inte är konstigt kopplad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här är det kopplat.
Säkerhetsventilen bytte jag i samband med att problemet började. Det var som att den hade ”hoppat” ett snäpp åt höger, medurs.
J Jannejoel skrev:Har du varmvatten beredaren i pannan?
Det kommer in kallt vatten där syrventilen sitter och vid påfyllningskanalen. Röret vattnet kommer ut genom sitter på toppen av pannan. Vattnet värms i pannan.
Är utloppsröret kopplat till både kylslinga och övertrycksventil?
Eftersom det inte går att motionera SYR ventilen är den nog förkalkad. Dem ska motioneras med jämna mellanrum annars blir det kalk lagringar runt fjädern och gummin inuti. Man kan prova att rengöra genom att stänga av inkommande och skruva loss underdelen (6 kantig) av ventilen. Sedan kan man slipa runt om där kalkat finns.
Finns reparationssatser att köpa: https://www.hornbach.se/p/packningssats-till-syr-3065/5139445/
Men om det är det som orsaker problemet med att du har 0 tryck i systemet vet jag inte.
Kolla trycket på luften i expansionkärlet när den står på 0.
Finns reparationssatser att köpa: https://www.hornbach.se/p/packningssats-till-syr-3065/5139445/
Men om det är det som orsaker problemet med att du har 0 tryck i systemet vet jag inte.
Kolla trycket på luften i expansionkärlet när den står på 0.
Det var en lite dum konstruktion. Jag skulle rekommendera att du lossar en av anslutningarna för att veta vilket vatten det är som läcker ut.
Ja men det är från kylslingan. Det är bara den som håller så varm temperatur som vattnet som kommer ut ur utloppsröret gör. Det är nästan kokande.
Det är knappast varmare än vattnet i pannan, som kommer genom övertrycksventilen.
Men om det är så varmt så går det kanske att känna på röret var vattnet kommer in i det.
Men om det är så varmt så går det kanske att känna på röret var vattnet kommer in i det.
I det förra huset jag hade hade jag samma setup, samma modell på panna, syrventil och känselkroppen i hetvattenutloppet från pannan.
Det fungerade inte.
Syrventilen öppnade långt innan pannan riskerade att koka, det slutade med att jag lossade ett par varv på överfallsmuttern som håller aktivatorn mot resten av syrventilen, den syns tydligt på den sista bilden i inlägg #35. Lossa den och se efter om det slutar rinna, sedan drar du åt den såpass att det på gränsen inte rinner när pannan är "varm", då kommer den öppna ventilen när pannan blir "för varm". Det får man justera.
Det fungerade inte.
Syrventilen öppnade långt innan pannan riskerade att koka, det slutade med att jag lossade ett par varv på överfallsmuttern som håller aktivatorn mot resten av syrventilen, den syns tydligt på den sista bilden i inlägg #35. Lossa den och se efter om det slutar rinna, sedan drar du åt den såpass att det på gränsen inte rinner när pannan är "varm", då kommer den öppna ventilen när pannan blir "för varm". Det får man justera.