Hej!
Jag skulle vilja sätta en häck runt min tomt, helst något med rosa/lila blommor och jag kom att tänka på syren.
Jag har googlat lite och förstått att de blir väldigt höga. Går det att hålla dem nere till ca 1,5-2 m och fortfarande få fin blomning?
Syftet med häcken är att få ett visst insynsskydd men även en inramning till tomten. Går det dessutom att hålla de lite glesa? Det går hästar utanför tomten och jag vill gärna kunna se dem, men inte känna att grannarna tittar på mig varenda gång de går förbi...
Eller finns det någon annan lämplig växt man kan plantera som lagom tät men ändå lite genomsläpplig som har fina blommor..?:thinking:

BirgitS
Välkommen till forumet!

På sidan https://www.odla.nu/inspiration/syrener skrivs det bland annat om smalbladig syren med namnsorten Superba som inte blir högre än 2 m så det bör ju gå bra att klippa den så att den varierar en del i höjd eller blir gles högst upp.

Tack för tipset!

Vi har en syrenhäck, Syringa Microphylla. Blir ca 2m hög. Tillräckligt tät för att ge insynsskydd men man kan se ut som du önskar. Den är liksom tätast i ögonhöjd men gles nedtill. Positivt att den blommar två gånger per säsong och luktar mycket gott. Vår häck är mycket gammal. Sköter man den rätt kan man nog få den tätare hela vägen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.