Hej!
Flyttade in i hus förra hösten. Här finns en syrenhäck som är så där kal nertill och rätt ful. Började föryngring tidigt i våras och beskar den lite i somras efter blomning också. Har sen inte lagt någon större energi på den men tänkte fortsätta föryngra nästa vår i förhoppning att få den lite mer tät och välmående. Har nu fått vad jag tror är mjöldagg på en del av de yngre skotten men på vissa är det mer bruna fläckar och har väl sett någon enstaka kvist som hänger brun. Undrar nu över syrenbakterios som jag läst om men tycker det är svårt att hitta bilder att jämföra med och vet inte helt om beskrivningen matchar. Därför undrar jag om någon här har bra koll och kan hjälpa mig med diagnostik?
Är det "bara" mjöldagg som gett skadorna eller även syrenbakterios? Något annat?
Vad göra utom att fortsätta föryngra och gödsla till våren för att få den att må så bra som möjligt?

Tack på förhand!

Theresia
Zon 2-3 Södra Värmland (där det varit väldigt torrt i sommar)

PS. Har inte lagt tid på att klippa bort fröställningarna, de får bli mat för fågel :) Syrenblad med tecken på möjlig sjukdom inklusive bruna fläckar och missfärgade områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av syrenblad med bruna fläckar möjligtvis orsakade av sjukdom som mjöldagg eller syrenbakterios.
Skapa konto
Syrenblad med tecken på sjukdom, visa vita mjöldagg och bruna fläckar.
Skapa konto
Syrenblad med bruna fläckar och tecken på möjlig sjukdom eller mjöldagg.
Skapa konto
Närbild på syrenlöv med bruna fläckar som kan tyda på svampangrepp eller sjukdom.
Skapa konto
Syrenkvistar med några bruna, vissnade blad och omogna frökapslar mot himmel.
Skapa konto
En trädgård med syrenhäck som är kala nertill, med en träbänk framför. Häcken visar tecken på beskärning och några bruna fläckar på bladen.
Skapa konto

BirgitS
Den första bilden tycker jag ser ut som när det är någon ohyra som suger ut vätskan som finns i bladen.

[QUOTE="BirgitS, post:
Ja ohyra har det funnits gott om i sommar, bladlöss i mängder och finns en fläder nära som säkert har delat med sig! Men hellre det än sjukdom tänker jag! Tack för ditt svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.