Mikael_L
Jag tror jag skulle dra in huset så långt bak på tomten som möjligt, sen bygga i New england stil med rejäl veranda på framsidan som omfattar entrén mitt på huset.
Ungefär som Strömsund från A-hus.
http://www.a-hus.se/BinaryLoader.ax...e=File&FileName=Stromsund.pdf&Attachment=True

Ta ner och spara PDF'en. För Strömsund finns inte längre i deras katalog så man vet aldrig när länken här börjar ofunka.

Sen skulle jag knåpa in kök och vardagsrum mot entrésidan istället.

Garaget kan däremot ligga närmare gatan i sydväst på tomten, för att det inte ska bli allt för jobbig snöröjning.

Jag tror ett pampigt hus i New-england-stil vinner på att betraktas från lite avstånd.

Bakom garaget får man solläge lite avskilt från gatan.
Framför huset får man skön sol på verandan från mitt på dagen och hela kvällen.
Och då ligger v-rum och kök på rätt ställe.

Och försiktigt med mängden fönster på sydväggen.

Tack för kloka synpunkter Mikael. Det är intressant det du säger. Tål att funderas på. Vi kommer dock ha ett garage på 6*10m så huset kommer komma ganksa långt in på tomen i så fall, men visst tomter är ju stor i den riktningen. Så trappan bör vara mitt i huset i så fall?

MvH

Henrik

Mikael_L
henein skrev:
Så trappan bör vara mitt i huset i så fall?
Det har jag inte sagt något om ... ;)

Personligen är jag väldigt emot trappor som börjar på nedervåningen alldeles bredvid ytterdörren.
Anser att det betyder att man alltid måste kliva i grus när man ska ner och upp till övervåningen. Morgon som kväll.

Men det finns många alternativa lösningar, på ett rent tvåvåningshus kan man helt enkelt vända på traditionellt placerade trappan. Men jag tycker inte ni ska låsa in er i trappans placering än. Det kan vara ett relativt fritt val.

man kan vrida trappan. Dvs så att den mynnar precis innanför ytterväggen uppe. På så sätt kommer den lite längre in nere och titta vilket fint utrymme som just uppstod för jackor och skor ;)

Ok Mats, jag vet inte riktigt om jag förstår hur du menar. Du menar typ L-formad?

Ja L eller tom U formad.

Mikael_L
Jag tror att mats menar att:

Vanligtvis är en trapp vid ytterdörren anordnad så här:
ljusdal_01.jpg

Och man går genom skräpet innanför dörren så fort man ska gå i trappan.

Men är det ett riktigt tvåvåningshus kan man lika gärna vända på trappan, så trappan börjar mitt i huset och man kommer upp till övervåningen vid ytterväggen ovanför entrédörren.

Men återigen, börja med att tänka till över vilka husfunktioner ni vill ha i vilka väderstreck och andra krav, som öppen planlösning mellan kök/v-rum osv.
Sen får man kolla var trappen kan trollas in.

Helt rätt. Kan man sätta en U formad Så slipper man ha en "plattform" eller vad man ska kalla det uppe

Arkitekten håller nu på. Förhoppningsvis har vi nästa utkast i början av veckan. En fråga vu funderar på att är inte ha öppet upp i utbyggnaden se http://www.karlsonhus.com/1/1.0.1.0/349/1/ i vardagsrummet utan istället nyttja denna delen som sovrum eller allrum på plan 2. Vad hade ni gjort, öppet upp? Om inte hade ni valt att lägga sovrummet på plan 2 där eller allrummet. Det kommer bli ryggåstak i den delen för övrigt.

MvH

Henrik

Om ni har ryggåstak uppe är det bra att INTE ha något öppet mellan övervåning och nedervåning utom möjligen en mindre yta i direkt anslutning till trappan: det blir VÄLDIGT mycket ljud och väldigt svårt att putsa fönstren och damma högst upp.

Min bror byggde nyligen ett hus som var planerat sådant från början, de sparade ett par hundra tusen på att ha mindre öppning mellan uppe och nere vid trappen och att inte ha ryggåstak, plus att de tjänade en massa vindsutrymme och fick en arbetshörna i allrummet. Att det blev så mycket billigare beror på att de kunde använda enklare bjälklag och takstolar, behövs inte alls lika kraftiga doningar när det inte är så öppet.

Jag tycker att palnlösningen i din länk ser väldigt bra ut, med reservation för att det är väldigt många ganska små rum uppe. Om ni inte behöver 6 sovrum uppe skulle jag fundera på att låta de tre sovrummen åp 10 kvm vardera bli två sovrum på vardera 12-3 kvm och två klädkammare, en till varje sovrum, så slipper man gderoberna.

Om man nöjer sig med tre sovrum uppe kan man ju även låta de två sovrummen bredvid badrummet bli ett stort sovrum och en rejäl KLK, och låta det stora sovrummet bli allrum. På ritningen står "allrum 31,1", men i praktiken är det ju ca 10, resten är korridorer. Vrider man trappan 90 grader så att den kommer upp där det är smala korridor blir det lättare att möblera bra tror jag, alternativt kan man då låta den delen där det står Allrum bli ett litet sovrum.

Bara lite tankar och idéer, ta till dig det du gillar och förkasta resten :-D

Bara några taknar.

Mikael_L
henein skrev:
En fråga vu funderar på att är inte ha öppet upp i utbyggnaden se [länk] i vardagsrummet utan istället nyttja denna delen som sovrum eller allrum på plan 2. Vad hade ni gjort, öppet upp?
Jag tycker att man verkligen måste rannsaka sina argument för att öppna upp mellan våningsplanen.
Det finns en rad stora nackdelar, och inga fördelar alls många gånger då det görs (av slentrian eller mode om vi ska kalla det så).

Så alltså, har man inga stora vinster med det, och vad vinsterna kan vara är ju högst individuella, beror på läge, hus, utsikt, personlig smak, arkitektonisk design, förekomst av kamin osv osv ihoprört till en högst personlig soppa som gör det nästan omöjligt att ge råd åt andra.

Nackdelar är i alla fall :
ekonomiska, man missar en massa boyta med samma eller högre byggkostnad.
buller, olika aktiviteter mellan våningsplanen stör varandra.
svårstädat.
kan se fel eller lustigt ut om det implementeras fel, eller i fel hus, eller i fel väderstreck, mm.

Jag ser öppet mellan våningarna (och även ryggåstak) som en modenyck just nu, som kommer försvinna igen.
Men dessa grepp har ju "alltid" funnits och kommer alltid att fortsätta finnas, men när det inte är mode hamnar det bara i hus där det passar, dvs inte som nu. :)

Som du säkert förstått nu, så är jag kritisk till att öppna mellan våningsplanen, men inte emot det.

henein skrev:
Vad hade ni gjort, öppet upp?
Jag håller med föregående två talare om att det finns en del problem med "öppet upp". Men jag hade ändå valt att ha det då jag tycker att det är snyggt, skapar rymd (om än mindre yta) och ger goda kommunikationsmöjligheter mellan våningsplanen.

Huruvida utbytet av ljudvågor mellan våningsplanen är buller eller just kommunikation beror ju självklart på familjesituation och hur bullrigt barnen (eller vuxna) leker, vilken ålder, intressen och så vidare.

En annan sak som är viktig att ta hänsyn till när man bestämmer om man ska ha öppet upp eller inte är huruvida det extra golvutrymmet på övervåningen är behövligt och önskvärt. Om man ska bygga två plan och man ser, när man räknar ihop kvadratmetrarna på det man vill ha uppe och det man vill ha nere, att man vill ha fler kvm på nedre plan så är "öppet upp" ett utmärkt sätt att skapa rymd och därmed få en "större" upplevelse. Så frågan är ju om ni behöver golv eller luft för att huset ska bli som ni vill ha det.

Själva valde vi bort allrum på övervåningen då vi har tillräckligt med sällskapsytor på nedervåningen, vilket gör att "öppet upp" inte ger buller, då det bara leder upp till en kommunikationsyta på övre plan med dörrar till alla rum som vi vill ha där, samtidigt behöver man inte gå ner för att säga något (i hyfsat normal samtalston) till någon på nedervåningen, man kan bara gå ut i övervåningens korridor. Så tycker vi att det blir snyggt, bra och det passar helt enkelt oss. Men alla nackdelar som tagits upp av andra gäller också. Det är ett högst personligt val... Lycka till!

Tack Anna, Mikael och Hene för era kloka synpunkter. Tacksam för alla kloka synpunkter, det är kanon. Det känns som vi kommer släppa idén att ha öpper mallen planen då det är som ni säger att nackdelar överväger fördelarna. Dessutom känns det som att det blir svårt att ens se upp om man inte befinner sig ute i utbyggnaden. Lättare om öppningen hade kommit naturligt när man går in i ett rum.

Det vi då är osäkra på är om vi skall ha mastersovrummet i utbyggnaden eller välja att ha denna del som ett allrum? Denna del kommer släppa in mycket ljus samt ha ryggåstak vilket är trevligt även om det också har nackdelar. Vi kommer vilja ha ett allrum på övre plan oavsett då vi tror det är bra att i framtiden att ha två tv möjligheter. Utbyggnaden ligger så att det blir morgonsol. Vad hade ni gjort, sovrum eller allrum i denna del?

Mycket ljus, ryggåstak, centralt i våningen, morgonsol=utmärkt allrum.
Med morgonsol blir det tji sömn på sommaren om man inte har effektiva mörkläggningsgardiner.
Det innebär också att det inte är kvällssol, vilket betyder att TV-tittandet fungerar.
Rymden man får av ryggåstaket kommer också bättre till sin rätt i ett allrum än i ett sovrum.

Tycker iallafall jag, som gärna skulle vända på vår övervåning ;-)

Håller med Anna på samtliga punkter. Personligen tycker jag dock att alla vädersträck är värdelösa på sommaren (bor rätt långt norrut): norr och öster - morgonsol (vaknar tidigt); väst och söder - bastu när man går och lägger sig (somnar sent). Möjligen är söder OK på den punkten de flesta dagar. I Stockholm dock andra förhållanden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.