6 558 läst ·
43 svar
7k läst
43 svar
Synpunkter på planlösning, 1,5-plan med förhöjt väggliv
Bra synpunkt. Men detta är ju så svårt - tänk om man hade vetat på förhand hur klimatet i huset kommer att upplevas.K kanonkula skrev:
Sovrummet på entréplan är tänkt att vara gästrum. Planen är att bygga huset med ett större rum i SO på övervåning och att detta blir "master bedroom". Förhoppningen är att det inte ska vara för varmt och att få möjlighet att vakna till lite morgonsol. Det är ett fönster mot SV, men förhoppningen är att det inte ska släppa in för mycket värme. Visar det sig att rummet blir för varmt kan vi nog flytta sovrummet till NV på övre plan. Då får allrum/tv-rum/gästrum på ÖV hamna i syd istället, även om utsikten blir lite tråkigare. Utsikten i sovrummet blir desto bättre. Även insynen
Flera synpunkter handlar om insläpp av både ljus och värme. Finns det något annat sätt än att bara gå på känsla när man tar beslut om väderstreck för rum och storlek på fönster?
Det är inte beslutat kring värmepump. Vi har hela tiden varit inställda på bergvärme och tillhörande värmepump, utifrån komfortskäl. Husleverantören rekommenderar istället deras standardval Nibe F730 och att komplettera med solceller, utifrån att bergvärme tar lång tid för att betala sig. Vi ska bygga strax utanför Göteborg.K kanonkula skrev:
Vi tar med oss tipset om köldbärare i plattan. Och så får jag erkänna att vi inte riktigt kommit så långt in i de tekniska detaljerna att jag exakt förstår konsekvenserna av det du säger. Men vi behöver sätta oss in mer i dessa frågor.
Bra förslag med kamin. Vi är lite inne på samma idé som du lyfter - att ha någon form av kamin där. Vi vill inte ha helt öppet mellan kök/matplats och vardagsrum.K kanonkula skrev:
Vi funderar på mura upp en rumsavgränsare mellan matplats och vardagsrum med inbyggnadskamin. Antingen blir den genomgående, med öppning både mot matplats och vardagsrum. Om det blir för stor värmestrålning till matplats pga kort avstånd, så blir det nog bara öppning mot vardagsrum. Denna avgränsning blir säkert bärande på något sätt också och kan ev. innehålla någon installation. Men det har konstruktören bättre koll på än oss
Ja, det sluttar av ganska brant mot NO. Det står en hel del ekar direkt nedanför den första branten, men på vinterhalvåret är det en fin utsikt genom grenarna.Pasjostrom skrev:
Utan att veta exakt hur utsikten verkligen ser ut så kan jag tänka mig att den är väldigt fin åt nordost med tanke på att huset ligger 10m+ meter ovanför omkringliggande marknivå. Jag skulle överväga att ha några större fönster år det hållet om det går att få in, antingen i köket ovan diskbänk eller i vardagsrummet.
Tack, bra synpunkt. Du ger oss en push i samma riktning som vi tänker. Lite bredare och högre fönster för att fånga utsikten. Det gäller även på övervåningen. Överlag skulle jag säga att vad gäller fönstersättningen - både placering, storlek och antal - finns det fortfarande förbättringspotential. Skulle även vilja få lite mer symmetri i fönstersättningen, särskilt på långsidorna
Tack, kul med lite positivt feedback. Man försöker tänka på allt - funktion, siktlinjer, minimalt med döyta osv. Men det räcker inte att läsa huskataloger i några år för att få till det braPasjostrom skrev:
Köket ja....vi får se om det blir tuvan som stjälper hela lasset. Hoppas vi kan få till det, så att det inte blir ett stort hus med ett pentry.
Vad hade du gjort med köket?
Oj. Nu gick köket från dåligt, till katastrof. Tyvärr har du nog inte helt felJ Jarlsgård skrev:
Köket är ett genomgående tema. Har några kommentarer i inlägg #13 som behandlar detta.
Men tack för dina synpunkter - de bekräftar bilden vi fått.
Spot on! Bortsett från kommentar kring förvaring i köket är jag förvånad att det inte kom upp tidigare. Särskilt som jag själv sågat massor av planlösningar, där hus nästan helt saknar förvaring. Och så har jag plötsligt gått i samma fälla.J Jarlsgård skrev:
Vi har i ett tidigare förslag tagit bort en större klädkammare. Trädgårdsförrådet är husritarens idé, men vi känner att det borde göras om till klädkammare eller kapprum, för ökad förvaring inomhus. Funderar även på om man kan utnyttja volymen under trappavsatsen som förvaring - det borde gå att lösa och fungera för förvaringen av sådant man inte behöver så ofta.
När du pratar om att spegelvända "entrén" - hur menar du då?
Tack, för positiv feedback. Då har vi lyckats med några saker.J Jarlsgård skrev:
Bra tips. Vi får se till att entrédörr, avgränsning mellan matplats och vardagsrum samt fönster i NO hamnar får sådan placering att det skapar en siktlinje genom huset.
Bra synpunkt. Det är nog faktiskt texten i ritningen som är lite vilseledande. Tanken är att sovrum på entréplan ska vara ett gästrum.Violina skrev:
Vi har tänkt att ha sovrum i det stora rummet i SO på övervåningen, för att få morgonsol. Men ditt förslag att använda gästrum/allrum som master bedroom är lockande. Det skulle bli ett härligt sovrum med de stora fönsterpartierna. Vi tar med oss detta och funderar på ditt förslag. Tack!
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 646 inlägg
Jag håller med om att trädgårdsförrådet bör göras om till inne-yta, det är dyra kvadratmeter som annars läggs på ett enkelt ute-förråd. Det blir lite plats för förvaring, i övrigt funderar jag på om det går att få till en klädkammare vid solrummet på övervåningen, ytan bör ju räcka till, men formen är en utmaning.
Angående fönstersättning så håller jag med en om att symmetrin är viktig, men fastna inte för mycket vid det, siktlinjer och ”utsikt” skulle jag säga är ännu viktigare. Dvs ta inte bort/minska ett fönster bara för att det inte går att göra likadant på övervåningen eller liknande.
Angående köket har jag inte jättemånga bra förslag i nuvarande planlösning. Men om man kunde flytta dörren till tvättstugan på något sätt så kan man placera högskåp/kyl/frys där istället...
En annan idé är att flytta spisen till köksön för att frigöra bänkyta på bakre bänkskivan, men då måste du ha en till ho, så det kanske blir motsatt effekt. Jag saknar hursomhelst ett ”hörn” där alla kaffebryggare, brödrostar, vattenkokare, sous vide-maskiner osv kan stå lite mer ur vägen, så att de inte stjäl arbetsyta.
Det känns som att köket blivit lidande av att formen på huset är ”bestämd” innan köket fått sin utformning. Jag skulle hellre ritat alla delar som separata pusselbitar och sedan sammanfogat dem till en helhet och då sett vilka kompromisser man behöver göra.
Oavsett tycker jag fortfarande huset är väldisponerat och fint!
Angående fönstersättning så håller jag med en om att symmetrin är viktig, men fastna inte för mycket vid det, siktlinjer och ”utsikt” skulle jag säga är ännu viktigare. Dvs ta inte bort/minska ett fönster bara för att det inte går att göra likadant på övervåningen eller liknande.
Angående köket har jag inte jättemånga bra förslag i nuvarande planlösning. Men om man kunde flytta dörren till tvättstugan på något sätt så kan man placera högskåp/kyl/frys där istället...
En annan idé är att flytta spisen till köksön för att frigöra bänkyta på bakre bänkskivan, men då måste du ha en till ho, så det kanske blir motsatt effekt. Jag saknar hursomhelst ett ”hörn” där alla kaffebryggare, brödrostar, vattenkokare, sous vide-maskiner osv kan stå lite mer ur vägen, så att de inte stjäl arbetsyta.
Det känns som att köket blivit lidande av att formen på huset är ”bestämd” innan köket fått sin utformning. Jag skulle hellre ritat alla delar som separata pusselbitar och sedan sammanfogat dem till en helhet och då sett vilka kompromisser man behöver göra.
Oavsett tycker jag fortfarande huset är väldisponerat och fint!
Med att spegelvända entrén så menade jag att klädavhängning hade varit på sovrumsväggen och att ytterdörren och sido fönstret bytt plats, lite luddigt kanske 
Har suttit och kikat på kök och tvätt nu... Men jag kommer min själ inte fram till något, jag kan inte riktigt se hur man får det spot on
En annan sak, ni hade max 140 bya? Då hade jag skitit I uterummet i detta skedet för att istället använda all yta till att verkligen kunna få till husets planlösning, och i sedan gjort en attefallstillbyggnad
Har suttit och kikat på kök och tvätt nu... Men jag kommer min själ inte fram till något, jag kan inte riktigt se hur man får det spot on
En annan sak, ni hade max 140 bya? Då hade jag skitit I uterummet i detta skedet för att istället använda all yta till att verkligen kunna få till husets planlösning, och i sedan gjort en attefallstillbyggnad
Tar man bort fönstret i Norr kan man använda den väggen till kyl och frys.
Annars hade jag gjort större ö/halvö och haft vask och häll där. Blir lättare/roligare att laga mat om man inte har ryggen mot gäster etc.
Skippa förrådet och gör större badrum och tvättstuga. Maxa bya och ta sen upp det som attefall men förbred för tillbyggnader som uterum (som någon skrev)och förråd med el /värme och vatten.
Annars hade jag gjort större ö/halvö och haft vask och häll där. Blir lättare/roligare att laga mat om man inte har ryggen mot gäster etc.
Skippa förrådet och gör större badrum och tvättstuga. Maxa bya och ta sen upp det som attefall men förbred för tillbyggnader som uterum (som någon skrev)och förråd med el /värme och vatten.
J Johanx skrev:
Där lyfte du något jag funderade lite över också.
1.5-plan finns ju indirekt ingenting som heter då det egentligen heter enplanshus med inredd vind. Förhöjt väggliv får max vara 70cm från bjälklag till där taket möter väggen för att fortfarande falla under kategorin "1.5-plan"
Så jag är beredd att hålla med, detta är inget "1.5-plan med förhöjt väggliv" utan ett 2-planshus i mina ögon...
J Johanx skrev:
Tack, högst relevanta kommentarer. Jag får följa upp detta med kommunen, men hoppas att husritaren har koll på detta.J Jarlsgård skrev:Där lyfte du något jag funderade lite över också.
1.5-plan finns ju indirekt ingenting som heter då det egentligen heter enplanshus med inredd vind. Förhöjt väggliv får max vara 70cm från bjälklag till där taket möter väggen för att fortfarande falla under kategorin "1.5-plan"
Så jag är beredd att hålla med, detta är inget "1.5-plan med förhöjt väggliv" utan ett 2-planshus i mina ögon...![]()
Hade i ett tidigare skede i tillståndsprocessen kontakt med kommunen i frågan. Fick då detta svar:
"I lagen finns bara hela våningar. När man pratar om halva så finns de med andra ord inte. Så det som i dagligt tal kallas för 1,5 vånings hus är i laglig mening enplansvillor (med inredd vind). Brytpunkten till våning går vid 0,7 m ovan bjälklaget, mer än det så är det två våningar. Så förhöjt väggliv på en 1,5 planshus är i legal mening samma sak som två våningar."
Så i laglig mening har jag tillstånd att bygga både 1 och 2 plan. Men i själva tillståndet står det 1,5 plan med förhöjt väggliv. Och det kan ju ligga en tolkning i detta begrepp att plan 2 då inte ska ha för högt väggliv. Det är nog detta jag behöver följa upp.