8 201 läst ·
37 svar
8k läst
37 svar
Synpunkter på mitt blivande allmogehus?
Den nya övervåningen var fin men jag skulle byta plats på sovrummet och tvättstugan på nedervåningen i det alternativet.
Dock tror jag att du blir nöjdare med det första alternativet. Det är rätt bra att kunna ha barnen på en annan vånning när de "stora" vill ha fest nere tex.
Dock tror jag att du blir nöjdare med det första alternativet. Det är rätt bra att kunna ha barnen på en annan vånning när de "stora" vill ha fest nere tex.
Jag tror nog inte att det skulle kännas bra att bo kvar i ett 1 1/2 planshus om någon i familjen inte längre skulle kunna använda hela huset. Mycket av umgänget blir ju på andra våning. Nej, då får man sälja och flytta till ett 1 planshus istället.
Därför handlar inte lösningen av sovrum nere om hur vi vill ha det, utan vad byggnadsinspektören godkänner. Byggaren tyckte inte att det var en bra idé att sno matsalen, men det tycker jag. Vad tycker ni? Uppfyller detta kravet tror ni?
Därför handlar inte lösningen av sovrum nere om hur vi vill ha det, utan vad byggnadsinspektören godkänner. Byggaren tyckte inte att det var en bra idé att sno matsalen, men det tycker jag. Vad tycker ni? Uppfyller detta kravet tror ni?
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Det uppfyller kraven, helt klart. MEN jag tycker inte att väggen ska byggas initialt utan endast om det mot förmodan skulle bli nödvändigt på grund av någon olycklig händelse
Absolut. Det är Alt. 1 som gäller. Alt. 2 är bara en pappersprodukt för att klara av regelverket.
Jag fick förklarat för mig i en annan tråd varför denna regel finns och nu accepterar jag logiken fullt ut. Det är ju kommunen som ska bekosta en eventuell handikappsanpassningen, så då är det ju inte så konstigt att de är nitiska. Och det är ju bra att de tänker så.
Men effekten blir ju att många hus byggs med rätt usla tvättstugor/groventréer. Det fanns fördelar förr när man byggde med källare... Tänk vad mycket plats det fanns där nere för tvättstuga, pannrum, klädkammare, hobbyrum, bastu.
Jag fick förklarat för mig i en annan tråd varför denna regel finns och nu accepterar jag logiken fullt ut. Det är ju kommunen som ska bekosta en eventuell handikappsanpassningen, så då är det ju inte så konstigt att de är nitiska. Och det är ju bra att de tänker så.
Men effekten blir ju att många hus byggs med rätt usla tvättstugor/groventréer. Det fanns fördelar förr när man byggde med källare... Tänk vad mycket plats det fanns där nere för tvättstuga, pannrum, klädkammare, hobbyrum, bastu.
Första versionen på huset lade jag inte ut i denna tråden men planlösningen var den samma, bara att allt var lite större = 230 kvm.
Andra versionen, som ligger först i denna tråden var 204 kvm.
Tredje versionen landade på 176 kvm. Det går åt rätt håll! Jag har även minskat antalet fönster.
Förebilden var Fiskarhedenvillans Spoven, men nu blir det mer åt deras Tranan.
Andra versionen, som ligger först i denna tråden var 204 kvm.
Tredje versionen landade på 176 kvm. Det går åt rätt håll! Jag har även minskat antalet fönster.
Förebilden var Fiskarhedenvillans Spoven, men nu blir det mer åt deras Tranan.
Tycker att allt ser jättebra, väldigt impad!!
Det enda jag har att invända är det där med badkaret, vet att ni inte vill ha det men tänk på när ni har barn en 1 och en 3 åring som skall duchas/badas... det är mycket mer meck att duscha två barn än att stoppa ner två barn i badkaret så de blir rena "av sig själva". Bara ett litet tips.
Annars som sagt ser allt jättebra ut Lycka till!!
Det enda jag har att invända är det där med badkaret, vet att ni inte vill ha det men tänk på när ni har barn en 1 och en 3 åring som skall duchas/badas... det är mycket mer meck att duscha två barn än att stoppa ner två barn i badkaret så de blir rena "av sig själva". Bara ett litet tips.
Annars som sagt ser allt jättebra ut Lycka till!!
Jag har en liten synpunkt till. Vore det inte bättre att öppna dörren till badrummet utåt? Tänker att den tar så mkt plats av badrummet när den går inåt plus att risken kanske finns att den som reser sig ur badkaret kan få dörren i huvet om någon går in samtidigt. Eller var det långsökt... :





