2 741 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Synpunkter på köksplanering?
Nu har vi suttit och knepat ihop ett kök som vi tror kommer vara funktionellt och bra.
Finns det några direkta nackdelar med placeringen av ugn, kyl m.m med tanke på de "gyllene regler" som finns?
Under spishällen (induktion) kommer det att vara utdragbara lådor. I köksön kommer det också att vara utdragbara lådor.
I bänkskåpet i hörnet sitter det en karusell.
Matplatsen kommer vara vid sidan vid köksöns och kyl&frysens kortsida.
Funkar det att ha micron ovanpå diskmaskin? Först placerade vi den ovanför ugnen men det känns mer praktiskt att ha micron nära kyl&frys.
All kritik, positiv som negativ mottages tacksamt

Finns det några direkta nackdelar med placeringen av ugn, kyl m.m med tanke på de "gyllene regler" som finns?
Under spishällen (induktion) kommer det att vara utdragbara lådor. I köksön kommer det också att vara utdragbara lådor.
I bänkskåpet i hörnet sitter det en karusell.
Matplatsen kommer vara vid sidan vid köksöns och kyl&frysens kortsida.
Funkar det att ha micron ovanpå diskmaskin? Först placerade vi den ovanför ugnen men det känns mer praktiskt att ha micron nära kyl&frys.
All kritik, positiv som negativ mottages tacksamt

Att ha en arbetsyta nära kyl/frys är kanske ett måste? När man kommer hem med 4 kassar mat. Var ska de stå för vidare-transport till kyl/frys? På arbetsön? Det blir en hel del 180 graders jobb 
Sen är det också att diskmaskinen kan bli rätt varm. Står den vid Frysen får frysen jobba mer för att kunna bibehålla -18 tempen.
Jag tycker att det ser bara inte "bekväm" ut. Men man kan ha olika synpunkter.
Sen är det också att diskmaskinen kan bli rätt varm. Står den vid Frysen får frysen jobba mer för att kunna bibehålla -18 tempen.
Jag tycker att det ser bara inte "bekväm" ut. Men man kan ha olika synpunkter.
Vad gäller bredden på micron/diskmaskinen så finns det i de flesta fall insatser till microvågsugnar med 60cm bredd. Jag tror heller inte att diskmaskinens närhet till kylen är något problem; man har ju sett liknande installationer fast med ugn istället för DM. Jag är dock ingen expert på detta område.
Planeringsmässigt så tycker jag att det känns onödigt med den lilla hörnsnutten på väggskåpen. Det kan bero på att jag aldrig har gillat 45-graders vinklar i köket men här tycker jag inte att den har någon funktion - bättre då att låta väggskåpen gå "rakt in i väggen" istället.
Annars ser det fint ut, jag tror inte det är några problem att ställa matkassarna på ön.
Planeringsmässigt så tycker jag att det känns onödigt med den lilla hörnsnutten på väggskåpen. Det kan bero på att jag aldrig har gillat 45-graders vinklar i köket men här tycker jag inte att den har någon funktion - bättre då att låta väggskåpen gå "rakt in i väggen" istället.
Annars ser det fint ut, jag tror inte det är några problem att ställa matkassarna på ön.
Ser fint ut 
Men lite smått ändå
skulle personligen flytta ner diskmaskinen till "vanlig" höjd dvs. golvstående och sen placera micron ovanpå ugnen allt för att få lite mer plats för sånt som inte kan maskindiskas och dessutom kunna flytta diskbänken närmast diskmaskinen (sen lådhurtsen mellan diskbänksskåp och hörnskåp), tycker själv att det är mest praktiskt med diskmaskinen i omedelbar anslutning till vattenkranen så slipper man en hel del "slabb" på golvet mellan avsköljning och inplock i DM.
Skulle sen försöka få lite mer avställningsyta på bägge sidor om spisen, ser ut som att det finns plats att flytta ut högskåpet med ugnen mer åt höger (iaf. på ritningen, fast det kanske inte är så i verkligheten
)
Håller sen helt med "Inu" ang. att det går bra att använda köksön som inplockningsyta till kyl/frys samt att avsluta med ett vanligt väggskåp istf. hörnskåp.
MVH//Christina.
*EDIT* Hörnet funderar jag lite på, har ni planerat ngn. form av "karusell" som kommer ut när man öppnar 60´s skåplucka till höger om diskbänkskåp, i annat fall med enbart hyllplan så blir det, enl. egen erfarenhet
en oändlig skrotsamling därinne.
*EDIT-EDIT* läste lite ordentligare :-[ :-[ du hade ju redan skrivit det där med karusell, sorry....
Men lite smått ändå
Skulle sen försöka få lite mer avställningsyta på bägge sidor om spisen, ser ut som att det finns plats att flytta ut högskåpet med ugnen mer åt höger (iaf. på ritningen, fast det kanske inte är så i verkligheten
Håller sen helt med "Inu" ang. att det går bra att använda köksön som inplockningsyta till kyl/frys samt att avsluta med ett vanligt väggskåp istf. hörnskåp.
MVH//Christina.
*EDIT* Hörnet funderar jag lite på, har ni planerat ngn. form av "karusell" som kommer ut när man öppnar 60´s skåplucka till höger om diskbänkskåp, i annat fall med enbart hyllplan så blir det, enl. egen erfarenhet
*EDIT-EDIT* läste lite ordentligare :-[ :-[ du hade ju redan skrivit det där med karusell, sorry....
Har ni kollat att man kan öppna en skåpslucka på ön samtidigt som man öppnar en lucka mittemot utan att de slår i varann? Avståndet mellan ön och övriga köket verkar lite i minsta laget, speciellt om diskmaskinsluckan är utfälld. Minst 120 cm!
Håller med ..
Diskmaskin nära vatten ett måste.
Bredden på micron är ju inget problem efterson inbyggnadsmicro har "täckplåtar".
!80 grader till kyl och frys är väl inget problem???
Dörrarna öppnas ju iallafall åt sidan då är det ju öppet rakt bak, så har vi och det är jätteskönt!!
/aja
Diskmaskin nära vatten ett måste.
Bredden på micron är ju inget problem efterson inbyggnadsmicro har "täckplåtar".
!80 grader till kyl och frys är väl inget problem???
Dörrarna öppnas ju iallafall åt sidan då är det ju öppet rakt bak, så har vi och det är jätteskönt!!
/aja
Nu har vi filat vidare på köksritningen. Detta är version 2. 
Ursäkta den groteskt breda bilden.
Måtten mellan köksön och resten håller 120cm. (Standardmått).
Tanken är att köksön ska ha en högre bakkant så det inte stänker en massa flott och annat gojs när man står och steker. Tyvärr går inte allt att realisera i IKEAs fina program

Ursäkta den groteskt breda bilden.
Måtten mellan köksön och resten håller 120cm. (Standardmått).
Tanken är att köksön ska ha en högre bakkant så det inte stänker en massa flott och annat gojs när man står och steker. Tyvärr går inte allt att realisera i IKEAs fina program

Hmm..... tycker personligen att det ser lite "bakfram" ut med avrinningsplåten åt höger och DM åt vänster, blir kladdigt och blött på bänksnutten mellan ho och DM samt "stänger in" bänkskivan mot hörnet om man har torkande disk på diskställ där :-/
Är också tveksam till utdragsskafferi på 60's bredd, skulle hellre välja utdragsbackar.
Lådraden mellan ugn och hörnskåp verkar stå trångt till, går det att öppna lådorna??
Usch vad det lät som mycket tveksamheter, hoppas du ursäktar
MVH/Christina.
Är också tveksam till utdragsskafferi på 60's bredd, skulle hellre välja utdragsbackar.
Lådraden mellan ugn och hörnskåp verkar stå trångt till, går det att öppna lådorna??
Usch vad det lät som mycket tveksamheter, hoppas du ursäktar
MVH/Christina.
Hmm, intressant. Jag tror dock att jag gillade det förra förslaget bättre, av dessa anledningar:
Arbetsytan i hörnet blir svåråtkomlig i förslag nr 2; det kändes mer naturligt att utnyttja merllanrummet mellan spisen och diskhon.
Att ha spisplattorna på ön innebär att 1) oset ökar, 2) stänket ökar eftersom man skulle behöva minst 50cm stänkskydd för att eliminera allt stänk 3) Fläktkåpan skymmer sikten och gör att rummet upplevs som stökigare. 3½) Fläktkåpan kräver eventuellt att fläktkanalen går nedanför innertaket ut till väggen (om ni inte har 1-planshus).
Att ha kyl och frys som ej är integrerade + diskmaskin + micro + ugn + spiskåpa + vitrindörrar + högskåp blir lite stökigt. Speciellt med träluckor. Ska ni köpa nya vitvaror så föreslår jag att ni satsar på integrerad kyl och frys samt diskmaskin. En anledning till att sätta micro och ugn ihop är att de oftast är mer designkoordinerade än t ex diskmaskin och micro.
- och nu lite okonstruktiv kritik som är helt och hållet grundad på min egen smak:
Det är en sak att ha en fläktkåpa fritt hängande över en köksö, men att ha fläktkåpa mot en vägg där man lika gärna skulle kunna ha en fläkttyp som går att dölja till 95% under överskåpen känns onödigt. Så snyggt är det väl inte. Dessutom är ju priset högre och man offrar en massa skåpsutrymme.
Vitrindörrar i glas tycker jag är ok om de sitter i ett fristående skåp, men att sätta dem mitt i en lång rad av överskåp tycker jag bara stökar till intrycket.
- Så här skulle jag gjort:
Som ni har föreslagit men...
Hällen på den "gamla" platsen med ugnen på sin traditionella plats under hällen.
ETT högskåp/utdragbart skafferi till höger om spisen.
Högskåp runt hela vinkeln med en integrerad fläkt.
Integrerad kyl, frys och diskmaskin.
Om ni ska välja mellan diskmaskin i högskåp eller ugn i högskåp så skulle jag valt ugn: det är mysigt att kunna se in i ugnsluckan från t ex matbordet men inte så mysigt att komma närmare diskmaskinens brummande.
Diskbänken åt andra hållet, men det var väl självklart?
Sådärja, det var väl allt jag hade på hjärtat för den här gången. Ni ville ju ha en massa kritik så jag öste på allt jag hade
Lite tråkigt kanske, men jag är väl lite minimalist.
Kul att ha bidragit till projektet
. Lycka till! /Köksfascisten
Arbetsytan i hörnet blir svåråtkomlig i förslag nr 2; det kändes mer naturligt att utnyttja merllanrummet mellan spisen och diskhon.
Att ha spisplattorna på ön innebär att 1) oset ökar, 2) stänket ökar eftersom man skulle behöva minst 50cm stänkskydd för att eliminera allt stänk 3) Fläktkåpan skymmer sikten och gör att rummet upplevs som stökigare. 3½) Fläktkåpan kräver eventuellt att fläktkanalen går nedanför innertaket ut till väggen (om ni inte har 1-planshus).
Att ha kyl och frys som ej är integrerade + diskmaskin + micro + ugn + spiskåpa + vitrindörrar + högskåp blir lite stökigt. Speciellt med träluckor. Ska ni köpa nya vitvaror så föreslår jag att ni satsar på integrerad kyl och frys samt diskmaskin. En anledning till att sätta micro och ugn ihop är att de oftast är mer designkoordinerade än t ex diskmaskin och micro.
- och nu lite okonstruktiv kritik som är helt och hållet grundad på min egen smak:
Det är en sak att ha en fläktkåpa fritt hängande över en köksö, men att ha fläktkåpa mot en vägg där man lika gärna skulle kunna ha en fläkttyp som går att dölja till 95% under överskåpen känns onödigt. Så snyggt är det väl inte. Dessutom är ju priset högre och man offrar en massa skåpsutrymme.
Vitrindörrar i glas tycker jag är ok om de sitter i ett fristående skåp, men att sätta dem mitt i en lång rad av överskåp tycker jag bara stökar till intrycket.
- Så här skulle jag gjort:
Som ni har föreslagit men...
Hällen på den "gamla" platsen med ugnen på sin traditionella plats under hällen.
ETT högskåp/utdragbart skafferi till höger om spisen.
Högskåp runt hela vinkeln med en integrerad fläkt.
Integrerad kyl, frys och diskmaskin.
Om ni ska välja mellan diskmaskin i högskåp eller ugn i högskåp så skulle jag valt ugn: det är mysigt att kunna se in i ugnsluckan från t ex matbordet men inte så mysigt att komma närmare diskmaskinens brummande.
Diskbänken åt andra hållet, men det var väl självklart?
Sådärja, det var väl allt jag hade på hjärtat för den här gången. Ni ville ju ha en massa kritik så jag öste på allt jag hade
Lite tråkigt kanske, men jag är väl lite minimalist.
Kul att ha bidragit till projektet
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nu har jag bara en åsikt om ritning två då jag inte har hunnit sätta mig in i allt ännu. Men det jag såg på en gång som jag tror måste planeras om är lådhurtsen som är till vänster om ugnen. Det känns/fungerar inte bra att ha lådorna i ett hörn så där för har du då skåpdörren öppen blir det problem att dra ut en låda och vice versa.
Kan du dra ut lådorna allra längst ut eller kommer en/två lådor att ta i skåpdörrens handtag?
Kan du dra ut lådorna allra längst ut eller kommer en/två lådor att ta i skåpdörrens handtag?
Om man ska ha spisen i köksön som i förslag två är det bra om man har en extra vask i köksön. Annars måste man bära kastruller med kokande vatten över golvet för att slå av vattnet. Inte så lyckat, speciellt om man har småbarn!
/Ziro
/Ziro
Nu ska jag också komma med en massa trista synpunkter...... ;D
Jag tycker det ser lite inklämt ut med högskåp på bägge sidor. Kan ni inte ha alla högskåp på ena sidan och arbetsdelen på nästa vägg så det blir mera öppet?
Spisen på köksön ser snyggt ut men jag håller nog med tidigare talare om att det inte är så praktiskt.
Sen skulle jag också tänka på vart diskmaskinen placerades både i höjd och i förhållande till diskbänken.....det blir mycket droppande på väg till diskmaskinen......
Vitrin tycker jag att ni absolut ska ha på något skåp.....det förhöjer mycket och kan visst sitta ihop med stängda skåp (det ska vi sätta upp i helgen och det kommer att bli så bra SÅ!) ;D
Lycka till!
Jag tycker det ser lite inklämt ut med högskåp på bägge sidor. Kan ni inte ha alla högskåp på ena sidan och arbetsdelen på nästa vägg så det blir mera öppet?
Spisen på köksön ser snyggt ut men jag håller nog med tidigare talare om att det inte är så praktiskt.
Sen skulle jag också tänka på vart diskmaskinen placerades både i höjd och i förhållande till diskbänken.....det blir mycket droppande på väg till diskmaskinen......
Vitrin tycker jag att ni absolut ska ha på något skåp.....det förhöjer mycket och kan visst sitta ihop med stängda skåp (det ska vi sätta upp i helgen och det kommer att bli så bra SÅ!) ;D
Lycka till!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden