Hej!
Vi ska bygga ett trädäck på en del av vår "innergård". Uteplatsen är idag belagd med betongplattor 35x35 cm som har legat där i 35 år. Underlaget är hyfsat jämt men visst finns det plattor som inte ligger i exakt samma nivå som de andra. Eftersom vi vill behålla våra planteringar så vill vi bygga däcket låååååågt.

På ritningen är de gröna reglarna 45x95 mm och de gula reglarna 95x95. Det är i dom gula reglarna trallbrädorna ska skarvas. Trallen är 28x120.

Så lite frågor:
Hur ska vi göra med betongplattorna? Ska vi låta alla plattorna ligga kvar eller ska vi ta bort vissa och bara lämna kvar de som ska bära upp reglarna? Eller är det bättre att låta alla plattorna var kvar och placera ut marksten och lägga reglarna på? Vilka olika alternativ finns det för att få reglarna i våg? Hur exakt i våg måste dom vara?

Vore väldigt tacksam för hjälp och synpunkter.

• Trädäck-framsidan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Framsida-uteplats.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag hade lagt reglarna direkt på betongplattorna och behållt alla plattorna under däcket. Jag förmodar att plattytan har ett visst fall ut från huset. Jag tillhör den kategorin som gärna ser ett viss fall även på trädäck för att snabbt få undan vatten efter regn så då passar det ännu bättre att lägga reglarna direkt på plattorna. Viss lokal höjdjustering kan man ibland få göra om plattor satt sig eller så.

Tack för ditt svar!
Jag har inte kollat fallet men skulle helst vilja ha fallet åt höger på ritningen. Garaget ligger "i souterräng" från uteplatsen sett så jag vill inte ha en massa vatten där.

Hur gör man best lokala höjdjusteringar? Lägger om de specifika plattorna eller finns det fler alternativ?
Någon som vet?

Det borde funka att använda tjärpapp som distans om lutningen skall vara liten. Du skall väl ändå använda det mellan reglarna och stenen... Skall du ha större distans kan du använda en tryckt bräda (lägg tjärpapp under här med...).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.