Hej.
Har fått offert på panasonic powerheat med 3 innerdelar. Någon kunnig som har några synpunkter eller saker att tänka på?

Förutsättning
1,5 plan med förhöjt väggliv och källare.
Ca 60kvm per våning.
Huset är 150mm timmerstomme tilläggsisolerad med 45mm på utsidan och nån tretex innanför gipset på i sidan.
3glas fönster i hela huset utom i källaren.
Källaren har 200mm isodrän på utsidan.
400mm isolering på vinden.

Huset värms idag med pellets och tanken är att ha kvar pelletsbrännare som komplement vid riktigt kalla dagar.
Anledningen att jag väljer luftvärmepump är möjligheten att kunna kyla Huset också.
Bifogar offerten i bilder.

Mvh

• Offert från Intemp för installation av energisparande produkter, inklusive Panasonic multisplit luftvärmepump och installationsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Offert från Intemp AB för Panasonic Powerheat med installationsdetaljer och köpvillkor. Priset är 55 700 kr efter ROT-avdrag.
    Skapa konto
Attitudeswe
För 65kkr borde du kunna få ett system med tre utedelar istället. Bättre toppeffekt. Mer redundans (alla gå inte sönder samtidigt).

Var i landet är detta? Hur mycket pellets /månad gick åt innan. Jag värmer 205kvm i Göteborg med en 35a i hus från 1979.

• Gilla
N.V.E
  • Laddar…
Det kan jag säkert få, men vettigaste platsen att ha utedelen är det ont om plats, så tror multisplit blir bra. Gör av med ca 4 pallar om året med pellets, då kör jag varmvattnet på el under sommarmånaderna

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Attitudeswe
18000kWh värme (inkl vatten) är inte mycket. Har du väldigt stängd planlösning eller varför räcker ej 2st innedelar?

Är en innerdel per våning inklusive källaren, vill kunna ha värme där också när jag inte kör pelletsen.
Är inte främst för att spara pengar jag gör det, vill slippa lite pelletshantering samt kunna nyttja ac på sommaren

Hej
Jag har i år startat eget och säljer och installerar luftvärmepumpar. Har själv kikat på vad jag skulle ge för offert själv och det du fick 55 000 kr låter väl rimligt. Men ser inte att det ingår egen strömbrytare och separat matning i priset? Kondensvattenpumpen gissar jag är för enheten nere i källaren?

Hej.
Jag har kontaktat ett till företag som varit här och tittat oxå, så kommer få en offert till. Han tyckte inte jag skulle köra panasonic powerheat då effekten inte skulle räcka till för 3 våningar (tot ca 180kvm) samt att det inte funka med de olika slangländer som jag kommer ha. Kan ju tycka att den första som var här borde sagt nått om det.
Han rekommenderade Mitsubishi 1 tvåsplit och en singelutedel istället
Kondensvattenpumpen är för ovanvåningen då den kommer sitta på en innervägg och slangarna dras på vinden
Mvh

• Gilla
lben_64
  • Laddar…
F Fixerup skrev:
Gör av med ca 4 pallar om året med pellets, då kör jag varmvattnet på el under sommarmånaderna
Låter mycket rimligt med den bostadsytan. Kör själv med pellets i litet hus.

yonna yonna skrev:
Låter mycket rimligt med den bostadsytan. Kör själv med pellets i litet hus.
Ja 4 pallar är rimligt, är ändå 180kvm som värms även om källaren bara värms till 17-18 grader.
Värmepumpar kommer bara gå tills det blir typ 5 minus kan jag tänka mig. Runt 0 g är pelletspannan sjukt offektiv och drar lika mycket som vid 10 minus. Tror det är för det alltid blåser mycket då

Mitsubishis stora duo kan leverera ca 7kW vid -15 ute delat på dom 2 innerdelarna

Panasonic levererar 6,8 kW vid 15 minus vilket räcker om jag använder pellets som spetsvärme. Men blir för klent om jag skiter i pelletsen. Tänker de är lika bra att dimensionera pumparna för att klara att värma huset utan pellets som stöd.
Efter lite diskussioner med Chat gpt behöver jag 8-9kW kapacitet vid 15 minus
Lutar nog åt att de får bli 2 utedelar så har jag framtidssäkrat.

• Gilla
varpan1
  • Laddar…
Här är en icke skalenlig skiss på bottenvåningen. Det finns inte plats att sätta nån pump i hallen eller köket så enda alternativen är västra väggen i antingen matsalen eller vardagsrummet.
Utedelarna kommer placeras vid västra väggen utanför matsalen. Var hade ni placerat innerdelen?

• Skiss av bottenvåningen med vardagsrum, matsal, hall, kök och toa markerade samt utgångar och trappor.
    Skapa konto
Farstatjej90
Tänk på att effekten blir sämre ju längre det är mellan inne och utedel

• Gilla
  • Älska
Fixerup och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
F Fixerup skrev:
Här är en icke skalenlig skiss på bottenvåningen. Det finns inte plats att sätta nån pump i hallen eller köket så enda alternativen är västra väggen i antingen matsalen eller vardagsrummet.
Utedelarna kommer placeras vid västra väggen utanför matsalen. Var hade ni placerat innerdelen?
Så nära utedelen som möjligt.

• Gilla
Fixerup
  • Laddar…
Flera fabrikat har en gräns på hur korta rör man får ha och inte så snyggt om man måste göra ett sling med rör tex bakom utedelen för att klara minimilängden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.