Vi ska byta 14 fönster och två altandörrar. Vi vill inte göra något jobb själv och har fått en offert från Mockfjärds på 167 000 kr inkl fullt montage, fönsterbrädor, spaltventiler etc.

Efter att ha googlat på Mockfjärds har jag förstått att många varit missnöjda med dem. Jag hittar dock inga kommentarer på Mockfjärds i Halland, där vi bor. Är det någon som har erfarenhet, positiv eller negativ.

Be säljaren om referenser ev kan du be om att få se/ta del av kundenkäter som jag vet att mockfjärd skickar ut. Det fick iaf en bekant till mig.

Tycker du ska vara försiktig med sånt som amatörer/kunder skriver på internet eller för den delen någon annanstans också!

Det som ofta är problemet är att man inte har möjlighet att bedöma vederbörandes kunnande i saken och att det alltför mycket blir personens förmåga att uttrycka sig som blir avgörande för hur man uppfattar varan/tjänsten..

Dessutom så är det sällan man blir så överförtjust över något att man känner sig tvingad att berätta det för alla som vill läsa.
Annat är det om man är riktigt besviken...

Ännu värre är det med leverantörens noga utvalda "kundreferenser" som till och med ibland, av en ren händelse beskriver produktens olika fördelar och det helt ogenerat med liknande ordval som i div tryckta broschyrer o dyl.

Ta in flera offerter!! Minst tre stycken.. Få alla moment som ska göras nedskrivet och specificerat.

Speciellt viktigt om(när) det blir oenigheter om något.

Jämför sedan både priser och vad som ingår..

Sen verkar det enormt dyrt..

Men har ju ingen aning om vilka fönster/ dörrar du ska ha, eller monteringsförhållande..

Men gissar att ca 70 tusen är arbete.. alltså ca 4500 kr per enhet.

Ca 9 (nio)! tim arbete per enhet!! Puh...

REN gissning förstås

Det är nog dyrt, men vi är väldigt måna om att slippa besväret med att reklammera felmätta fönster, att själv köpa foder, smygar etc eftersom vi varken har tid eller kunskap för att göra det bra.

Svårt att få jämförbara priser när så få företag "gör hela jobbet".

Nu har vi fått offert från Wisy också. 31 000 kr billigare än Mockfjärd trots att de även kör bort skräpet, och verkar kunna ordna en del lösningar mer enligt våra önskemål.

Säljaren från Mockfjärd varnar dock för att Wisy har sämre fönsterkvalitet och att företaget strular. Svårt att välja, men nog lutar det år Wisy.

Jag hittar också skit om Mockfjärd, men inte i Halland. Här har de fyra montörer som använts i många år. Jag har fått massor av ifyllda kundenkäter (de 30 senaste enligt säljaren), vilka tyder på att kunderna är mycket nöjda.

När det gäller fönstrens kvalitet har Mockfjärd märkt sina med svensk fönster och dörrkontroll (branschmärkningen) medan Wisy inte precis anstränger sig för att visa upp något som intygar att de har god kvalitet. Båda har dock 10 års garanti.

Villrådig!

Acropora skrev:
Wisy har sin fabrik i Vetlanda i samma hus som Elitfönster tillverkar sina. Tror du att dom tar dom sämre träbitarna när dom skall göra ett Wisy fönster......??? om du tittar på vem som äger Wisy = inwido som äger Snickar per,Diplomat dörren,Allmoge fönster,Elitfönster, osv... Wisy hette tidigare Fönsterinstallatören(så hette dom när jag köpte mina fönster ifrån dom) När jag hade fått mina fönster så var jag tvungen att skriva på ett papper att snickarna var klara. Kan vara den som dom visar dig kanske. Dom har ju även varit med på Plus , som även Fönstergruppen var... Jag har svårt att förstå att du ens tänker tanken på handla ifrån ett företag som så så så många varnar för ,samt att alla säger att dom tydligen har svindyra priser.? Dom är som en Skoda med på klistrade BMW märken.
Måste faktiskt försvara mockfjärd lite grann här....Visst har de strulat på sina håll i sverige, Fönsterinstallatören har tex här bara strulat (inte många rätt alls faktiskt) har jag hört av många. Sen det blev Wisy har jag däremot inte hört något.
Fönsterkvalitet kan ju alltid diskuteras hit och dit det jag vet att Mockfjärdsfönster har och likaså SP fönster är att de inte fingerskarvar eller borrar ur kvistar på trä som veter inåt ett rum (utåt också på träfönster) Vilket jag sett ett flertal gånger på Elit/Lenhovda. Det är montörerna som gör jobbet som skall bedömas vilket kan skilja mycket mellan olika delar av landet.

Klippt från Svenska fönsters hemsida.

Svenska Fönster är Sveriges ledande tillverkare av fönster med ca. 720 anställda. I det vackra Hälsingland började vi för 60 år sedan att tillverka fönster av den finaste furan. Från en gemensam produktionsanläggning i Edsbyn marknadsför och säljer vi idag våra produkter under tre varumärken; SP Fönster, Traryd Fönster och Mockfjärds Fönster.

Svenska Fönster ingår i VKR Gruppen, som bland annat äger VELUX, VELFAC, Rationel Vinduer, Svenska Fönster, Faber och WindowMaster. VKR Gruppens mission är att sprida dagsljus, frisk luft och en bättre miljö till människors vardag. VKR Gruppen har ca. 16.000 medarbetare i mer än 40 länder.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.